Malawi blir SA

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • addo
    Användare
    • December 2007
    • 52

Skitsnyggt akvarium!

Hur fick du bort silliconet från bakrutan så bra? Jag ska ta bort en bakgrund från ett gratiskar som jag kommit över och vill inte ha några silliconrester kvar. Räcker det med rakblad eller löser man upp det sista med typ aceton?

Kommentar

• MatCan
      Användare
      • September 2007
      • 210

Ursprungligen postat av addo
      Skitsnyggt akvarium!

Hur fick du bort silliconet från bakrutan så bra?
      Skrapade med rakblad. Dom bli slöa på en gång så det går åt många rakblad. Gjorde nog av med 10 -15 st.

Det finns silikonremover att köpa på tex biltema som du kan prova. Jag har provat lacknafta och det funkar faktiskt väldigt bra för att få bort den sista hinnan som blir kvar.

Skrapa bort så mycket som möjligt med rakblad och pensla sen på lacknafta. Låt det stå några minuter och skrapa sen bort det sista med ett rakblad. Har funkat mycket bra på transparent silikon. Vet inte om det funkar på svart.

Kommentar

• addo
        Användare
        • December 2007
        • 52

Ursprungligen postat av MatCan
        Skrapade med rakblad. Dom bli slöa på en gång så det går åt många rakblad. Gjorde nog av med 10 -15 st.

Det finns silikonremover att köpa på tex biltema som du kan prova. Jag har provat lacknafta och det funkar faktiskt väldigt bra för att få bort den sista hinnan som blir kvar.

Skrapa bort så mycket som möjligt med rakblad och pensla sen på lacknafta. Låt det stå några minuter och skrapa sen bort det sista med ett rakblad. Har funkat mycket bra på transparent silikon. Vet inte om det funkar på svart.
        tackar och bockar.

Kommentar

• MatCan
          Användare
          • September 2007
          • 210

Ursprungligen postat av MatCan
          Som sagt, återkommer med bilder.
          Jag är en dålig människa, men två barn, magsjuka, vattkoppor, jobb, sömnbrist osv gör att jag prioriterar den här tråden rätt lågt just nu.

Bilder kommer...

Har fortfarande problem med alger. Går sakta åt rätt håll (inbillar jag mig själv) men inte tillräckligt snabbt. Har bytt några växter som samlat på sig för mycket alger mot några nya.

Provar även en ny typ av reaktor. Min förra hembyggda funkade super till en början, men sen helt plötsligt fick jag problem med att det byggdes upp massa gas i den. Får se hur den nya funkar.
          Har kört med ytterfiltret som reaktor ett tag och det verkar fungera rätt bra så det lutar nog åt att jag kör så om inte detta funkar. Ska försöka få tag på ett begagnat litet ytterfilter som jag kan fylla med biobollar eller makaroner och köra det som reaktor.

Var på jakt efter lite apistogrammor igår men gick bet. Var på Akvarielagret, Bromma Zoomarknad och min lokala djuraffär men hittade inget av intresse. Var för lite färg på dom. Någon som vet var i stockholmstrakten man kan få tag på tex. A. Panduro?

Min lokala affär kan ta hem fisk på beställning så jag ska kolla lite närmre med dom, men man vill ju gärna se på fisken innan man köper den

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Jaha, här väntar man på bilder 3,5 år senare
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• MatCan
              Användare
              • September 2007
              • 210

Då får du nog vänta är jag rädd.
              Har lagt ner hobbyn, hade inte riktigt tid/ork längre.

Hoppas på att kunna ta upp det om några år igen, men just nu finns inte riktigt tiden till det.

Blev lite förvånad när jag hade ett mail i inboxen som sa att det fanns ett nytt inlägg i den här tråden :-)

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Coolt att du svarade så snabbt i alla fall! Impad, hehe. Vad synd då att du slutat, men du kanske kommer igång igen, nu när du är här i forumet
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• MatCan
                  Användare
                  • September 2007
                  • 210

Ja, man blir ju lite sugen faktiskt
                  Men jag har verkligen inte tid. Och allt är sålt. Blir för dyrt.
                  Nej, jag får inte.... eller?

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Det finns massor billiga nya akvarium nu. Dessutom än mer på begagnat marknaden. Du kan ju alltid börja med något liltet

Kolla blocket för vad som odlas så hittar du hur många arter som helst.

Eller ett snabbt besök på Akvarielagret eller Aquarium Stockholm så är du fast igen

///David

Kommentar

Arbetssätt...