Malawi blir SA

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MatCan
    Användare
    • September 2007
    • 210

Yes det är i detta karet som filtret läcker. Än så länge är det inget stort problem. Blir övertryck i filtret när det är avstängt (vid vattenbyten) verkar det som. Läcker lite i samband med detta men verkar för övrigt vara tätt. Plockade bort och rengjorde kring alla o-ringar häromdan så det största problemet försvann då.

Bortsett från det går det bra.
    Hade lite problem med grönalger (trådar) och kiselalger men det är nästan borta nu.
    Har planterat lite fler växter för att bli av med dem. Det tillsammans med ökad CO2 mängd och 6 st siameser har tagit bort alla trådalger. Det som återstår är lite grön patina på rötter och bakgrund. Inget som stör egentligen. Kiselalgerna försvann också rätt snabbt.

Allting växer så det knakar. Ska försöka lägga upp lite fler bilder i morgon.

Det flyttade in 61 st citron tetror igår också. Eller rättare sagt 58 citron tetror, 2 som är nått annat och ytterliggare 1 av nån annan sort Dom sista hängde visst med av farten när jag tömte butikens kar på tetrorna

Är nöjd med karet, bortsett från att det är för många olika sorters växter. Det skulle vara snyggare med färre sorter, men får gallra lite sen när det växer till sig lite mer.

Kommentar

• MatCan
      Användare
      • September 2007
      • 210

Här kommer lite nya bilder.
      Svårt att fota utan att det blir en massa reflexer i glaset.

Det växer som sagt på ganska bra.
      Glossostigman (den låga i framkanten) sprider sig väldigt bra. Om några veckor kommer den nog täcka upp det mesta av bottnen.

Som sagt, ska gallra en del senare och ta ner antalet växter. Har lite dåliga kontraster på sina ställen också, dvs vissa växter är så lika varandra så dom smälter ihop. Höjden på vissa är även fel (högre än jag räknnat med) så de behöver flyttas bakåt.
      På det stora hela väldigt nöjd, men som sagt. Det återstår en del jobb.

Den understa bilden visar en av dom fiskar som egentligen inte skulle varit med... Vet ej vad det är

Kommentar

• olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

Riktigt snyggt! Grattis.

Ursprungligen postat av MatCan
        Den understa bilden visar en av dom fiskar som egentligen inte skulle varit med... Vet ej vad det är
        Detta är en Buenos Aires tetra.

mvh

olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• MatCan
          Användare
          • September 2007
          • 210

Tack

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av olof
            Detta är en Buenos Aires tetra.
            Faktiskt en riktigt trevlig och rejäl tetra som dock gillar att käka en hel del växter!

Instämmer f.ö med Olof... Snyggt MatCan!

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Mattias777
              Användare
              • November 2006
              • 1493

Mycket snyggt växt akvarium !

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• MatCan
                Användare
                • September 2007
                • 210

Ursprungligen postat av A C-son
                Faktiskt en riktigt trevlig och rejäl tetra som dock gillar att käka en hel del växter!
                Mvh/Andreas.
                Va bra, då behöver jag inte ansa så mycket

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Det kommer att bli ett toppenfint akvarium när växterna har börjat att växa och breda ut sig.
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• MatCan
                    Användare
                    • September 2007
                    • 210

Tack för all positiv feedback. Det är alltid kul att få beröm för det man gjort.
                    Ska försöka ta lite bättre bilder så kanska man kan få lite konstruktiv kritik också.

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Några storbladiga växter skulle inte vara fel i den burken. Echinodorus marttii och E. rubra t.ex samt lite cryptocoryner. Bara ett tips!
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• MatCan
                        Användare
                        • September 2007
                        • 210

Håller med om det. Från början var det ett medvetet val att inte ha så mycket storbladigt, men nu när du säger det så funderar jag på om jag inte beställde en storbladig (kommer inte ihåg vilken) som skulle sitta i mitten...
                        Det visade sig att jag fått några felaktiga växter så det vore inte helt otroligt...

Hmm. Får gå igenom beställningslistan igen.

Kommentar

• joe
                          Användare
                          • June 2006
                          • 1451

Ser alla tiders ut och kan ju dessutom bara bli bättre när växterna tagit sig. Vore kul med några bilder till - lite svårt att se tydligt då det speglar sig en del av annat i rummet (precis som när jag ska fota mina kar)

Tänkte på en sak, din inbyggda ramp känns som om den ligger "ovanpå" karet - är det så och ska det vara så fortsatt eller är det bara nu tillfälligt? Vore ju snyggare om du fällde ner den över översta kanten så att vattenlinjen i karet blev dold...om du förstår vad jag menar? Men det kanske du redan hade tänkt?

Bara en liten konstruktiv kommentar! Annars gillar jag synen av detta moln av tetror - det är så häftigt. Jag antar att annat ska i också, men ett stort akvarium med små fiskar är faktiskt oftast skitsnyggt!
                          MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

........om jag inte beställde en storbladig (kommer inte ihåg vilken) som skulle sitta i mitten...
                            Sätt ingen storbladig växt i mitten. Den delar då av akvariet i 2 delar!
                            Använd gyllene snittet! http://www.skenbild.se/html/html1/ht...ar/gyllene.htm
                            mvh Wilhelm

Kommentar

• MatCan
                              Användare
                              • September 2007
                              • 210

Ja, rampen är tillfällig.
                              Så fort jag får tid (år 2018 ) så ska jag bygga en ny. Den ska gå ner på utsidan och dölja vattenytan.

Kommentar

• joe
                                Användare
                                • June 2006
                                • 1451

Ja, rampen är tillfällig.
                                Så fort jag får tid (år 2018 ) så ska jag bygga en ny. Den ska gå ner på utsidan och dölja vattenytan.
                                Nå, det var väl det jag trodde. Och med din arbetstakt så tror jag inte det blir 2018, snarare den 18/1 2009
                                MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

Arbetssätt...