Malawi blir SA

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Imponerad!! Verkar avancerat detta - nu ska det bara fungera i praktiken också - men med dina förberedelser hyser jag inga stora tvivel. Jag lär mig massor och kanske detta skulle kunna vara nästa projekt även här hemmavid!?

Lycka till vidare!
    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• c90368
      Användare
      • September 2007
      • 890

Ursprungligen postat av MatCan
      En principskiss på hur det fungerar.

En pump pumpar in vatten i cylindern så att det bildas en virvel i den.

Koldioxiden leds in genom ett rör och får bubbla uppåt genom virveln.

Eventuell gas som når toppen av cylindern leds via en slang till pumpens insug och kommer därefter skjutas tillbaka in i reaktorn, men som väldigt små bubblor.

Vattnet och den (förhoppningsvis) upplösta koldioxiden åker ut genom botten på cylindern.
      Lycka till!

Har kört med den kommersiella motsvarigheten till vad du ska prova, men sedan ett par veckor tillbaka så kör jag med reaktorn samt att jag skickar in CO2 direkt in i insuget till ytterfiltret.

Med denna "dubbel" teknik så får jag ner pH till 6,4 som jag vill ha. Med bara reaktorn så kom jag inte under 6,5 även under natten.
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

Kommentar

• MatCan
        Användare
        • September 2007
        • 210

Ursprungligen postat av joe
        Imponerad!! Verkar avancerat detta - nu ska det bara fungera i praktiken också - men med dina förberedelser hyser jag inga stora tvivel. Jag lär mig massor och kanske detta skulle kunna vara nästa projekt även här hemmavid!?

Lycka till vidare!
        Tack...
        Tyckte också det verkade avancerat, men när man klurar på det och gör ett litet test så är det väldigt simpelt. Kan säkert behövas en del trimmning, men det får visa sig senare

Kommentar

• MatCan
          Användare
          • September 2007
          • 210

Ursprungligen postat av c90368
          Lycka till!

Har kört med den kommersiella motsvarigheten till vad du ska prova, men sedan ett par veckor tillbaka så kör jag med reaktorn samt att jag skickar in CO2 direkt in i insuget till ytterfiltret.

Med denna "dubbel" teknik så får jag ner pH till 6,4 som jag vill ha. Med bara reaktorn så kom jag inte under 6,5 även under natten.
          Tack.
          Jag har så mjukt vatten så jag behöver bara komma ner på 6,6... Så jag kanske klarar mig då

Kommentar

• MatCan
            Användare
            • September 2007
            • 210

Tack.
            Jag har så mjukt vatten så jag behöver bara komma ner på 6,6... Så jag kanske klarar mig då
            Insåg precis att du måste ha ännu mjukare vatten... Fungerar det bra eller får du problem med PH-svängningar? Hur styr du CO2? Via PH-controller eller på timer?

Kommentar

• c90368
              Användare
              • September 2007
              • 890

Insåg precis att du måste ha ännu mjukare vatten... Fungerar det bra eller får du problem med PH-svängningar? Hur styr du CO2? Via PH-controller eller på timer?
              Ja, jag har ett KH ner mot 4-5.

Jag använder pH-controller.

Så länge jag hade ett 180 liters så fungerade allt perfekt.

Med ett 400 liters så blev det sisådär. Med 400 liter och Discus med en temp upp mot 30 grader gick det inte alls.

Nu med 400 liter och 27 grader så fastnade jag på 6,6 efter en vecka, vilket innebär att efter vattenbyte så fungerade det perfekt.

Men sedan jag skickar in bubblor i filtret, Eheim II 2026 med standard filtermaterial, så ligger pH värdet stabilt på 6,4.
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

Kommentar

• joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

Hej igen - tänkte bara kolla hur det går? Hoppas allt är enligt ritningarna så du inte drabbats av nåt bakslag...det var växter nu va? Och så är det ju snart jul - så stressa inte - ville bara ropa till lite glatt!
                MVH - joe

Kommentar

• MatCan
                  Användare
                  • September 2007
                  • 210

Tjena.
                  Närå, inga bakslag. Har bara haft så fullt upp med annat nu inför julen så jag har inte riktigt hunnit med det här. Håller som sagt på med silversmide också som hobby och det kommer in en del beställningar såhär innan jul.

Har haft karet fyllt sedan i helgen och har gjort några 100% byten för att laka ur rötterna.

Har även gjort en ny reaktor. Den är nästan exakt likadan som den förra. Ville få till lite bättre anslutning mellan själva cylindern och pumpen. Hade provat att silikona ihop det, men det höll inte (inte speciellt förvånande).
                  Törs man använda tvåkomponent epoxi i karet? Typ 1 kryddmått totalt?

Passade även på att flytta ner anslutningen från pumpen en knapp cm för att få lite lägre ljudnivå på den (slippa bubbelljud). Det funkade perfekt. Nu är den i praktiken ljudlös och löser upp koldioxiden ännu bättre.

Provade den igår med en bubbeltakt på säkert 20 bubblor/sek och den löste upp allt.... Grymt nöjd.
                  Vet inte hur hög bubbeltakt jag behöver sen men tror att det räcker med 1-1½ bubbla/sek.
                  Jag gjorde lite testmätningar i början av veckan och PH hamnade nånstans runt 6,5 (svårt att se exakt med det dåliga test jag har) med 1½ b/s.
                  Med andra ord kommer reaktorn fungera bra.

Förhoppningsvis kan jag hämta mina växter i morgon efter jobbet så då kan jag plantera allt på lördag. Ska bli jäkligt kul.

Kommentar

• joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

Gött att höra - och framförallt att det inte var några bakslag. Gissade att det var julen som "ställde till det", men du verkar ju rulla denna hobbyn också utan några större inbromsningar...

Tvåkomponentslim? Jag vet ju inte säkert, så skyll inte på mig, men så lite och sen när det har härdat så tror jag ju inte att det ska vara nåt problem...och nåt vattenbyte senare så borde allt vara mer än grönt. Men som sagt, jag har ingen praktisk erfarenhet...

Då hörs vi vidare...
                    MVH - joe

Kommentar

• MatCan
                      Användare
                      • September 2007
                      • 210

Har fått svar på forumet på http://www.plantswap.se (bra växtforum) att det är big no no med epoxi.

Får nog fortsätta köra med buntband och silikon
                      Tänkte eventuellt prova smältlim, men vet inte om det är nyttigare än epoxi. Sämre hållfasthet är det dock.

Kommentar

• joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

Har fått svar på forumet på http://www.plantswap.se (bra växtforum) att det är big no no med epoxi.

Får nog fortsätta köra med buntband och silikon
                        Tänkte eventuellt prova smältlim, men vet inte om det är nyttigare än epoxi. Sämre hållfasthet är det dock.
                        Ok - då lärde man sig det! Bra att du kollade mer då!! Och då tror jag inte smältlim är stort bättre, men vem vet jag kan ju ha fel igen. Jag skulle nog ha gissat (som jag gjorde) att epoxi efter härdning var bättre än smältlim. Hoppas du får till det med buntband!
                        MVH - joe

Kommentar

• MatCan
                          Användare
                          • September 2007
                          • 210

Ohh. spännande. En helt ny låda att öppna :-)

Hämtade ut alla växter idag. Nu får dom ligga och gotta sig i vasken i tvättstugan över natten så ska jag plantera allt i morgon bitti.

Totalt sett tror jag det är 31 olika krukor :-)

Mycket bra zoohandlare man hade lokalt. Fick ca 20% rabatt utan att över huvudtaget behöva pruta nått själv. Trevligt

Kommentar

• MatCan
                            Användare
                            • September 2007
                            • 210

Har limmat reaktorn också.
                            Kom på att jag hade lite epotex kvar från mitt förra bakgrundsbygge.
                            Det är ju en epoxibaserad lack som är helt safe att ha i akvariet (det är det den är till för).
                            Det går även att använda som lim men är lite för lättflytande.

Ett samtal till pappa löste det problemet. Han byggde för ca 20 år sen en träbåt enligt WEST-metoden. Denna metod baseras på att allt limmas ihop med epoxi. För att få lite mer tjockflytande epoxi och lite mer fyllighet blandar man ut epoxin med bomullsfiber (tror jag det är).
                            Hursomhelst så hade han sånt fiber kvar. Detta blandade jag ner i epotexen och sedan limmade jag med det.

Återstår att se om det håller.

Översta bilden är en risig bild på en burk med bomullsfiber. Detta är som ett fint damm och påminner inte ett dugg om bomull som man köper på ICA.

Kommentar

• joe
                              Användare
                              • June 2006
                              • 1451

Ser ju riktigt spännande ut detta! Bra att ha pappa till hands (tänker att det vore kul om mina grabbar kunde använda mig om sisådär 20 år!! - även om jag inte har en aning om din/pappans ålder!)

Växterna verkar ju prima av bilden att döma - ska bli kul att se dem i karet! Och bra affär har du ju också! Kör hårt, men sätt dig ner nu och ta en virre och kika in på övrigt i forumet i tråden "Djupa och intelligenta fre/lördags diskussioner" så kan det vattnas rejält i munnen. Höres vidare i helgen då
                              MVH - joe

Kommentar

• MatCan
                                Användare
                                • September 2007
                                • 210

Ursprungligen postat av joe
                                Kör hårt, men sätt dig ner nu och ta en virre och kika in på övrigt i forumet i tråden "Djupa och intelligenta fre/lördags diskussioner" så kan det vattnas rejält i munnen. Höres vidare i helgen då
                                Laphroaig står framför mig på bordet . Singel malt ska det va.

Kommentar

Arbetssätt...