Malawi blir SA

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MatCan
    Användare
    • September 2007
    • 210

Ursprungligen postat av joe
    Det undrar jag också - men du behöver åtminstone bara läsa dem...jag (med flera) fick lov att försöka uttala dem vid GCG:s auktion i lördags. Huva!
    Hahaha. Låter som en höjdare. Jag kan knappt läsa dom :-)

Börjar hitta lite växter jag vill ha nu.

Just det, köpte kattsand igår också. Det gjorde ont i hjärtat... Jag avskyr katter (eller egentligen inte själva djuret, utan det dom gör i mina rabatter).

Hursomhelst så ska kattsand vara bra att ha under bottengruset. Daniel Larsson, DefDac, kör med det och det verkar ju gå bra. http://www.defblog.se/gallery.html

Kattsand är gjort av torkad lera vilket ska främja tillväxten. Det man måste tänka på är att den inte ska innehålla några tillsatser (parfym och dylikt).
    Den billigaste dom hade på ica var helt rätt, inga tillsatser och gjord på bentonitlera (vilket tydligen ska vara bra)

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Ursprungligen postat av MatCan

Just det, köpte kattsand igår också. Det gjorde ont i hjärtat... Jag avskyr katter (eller egentligen inte själva djuret, utan det dom gör i mina rabatter).

Hursomhelst så ska kattsand vara bra att ha under bottengruset. Daniel Larsson, DefDac, kör med det och det verkar ju gå bra. http://www.defblog.se/gallery.html

Kattsand är gjort av torkad lera vilket ska främja tillväxten. Det man måste tänka på är att den inte ska innehålla några tillsatser (parfym och dylikt).
      Den billigaste dom hade på ica var helt rätt, inga tillsatser och gjord på bentonitlera (vilket tydligen ska vara bra)

Ser man på - då kanske det finns en framtid för mig i denna branch (många! växter i akvarium) då kattsand finnes i parti och minut då vi har två stycken av djuret i fråga. Kör på med de latinska namnen så får vi se vilket slutresultatet blir!
      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• peter1904
        Användare
        • February 2003
        • 34

Ursprungligen postat av MatCan

Tack för tipset! Testar det troligen snart för jag funderar på byte av bottenmaterial.

Kommentar

• MatCan
          Användare
          • September 2007
          • 210

Dagens quiz.... Vad ska detta bli?

Förhoppningsvis kommer svaret i helgen. Beror på om jag får resten av grejjerna som är påväg med posten (och blev felsorterat i örebro )

Kommentar

• MatCan
            Användare
            • September 2007
            • 210

Texten tvättades bort med t-röd

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

bubbelräknare?
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• MatCan
                Användare
                • September 2007
                • 210

Ursprungligen postat av Wilhelm
                bubbelräknare?
                Noops, för stor. Den är på dryga halvlitern, och så många bubblor vill jag inte räkna

Kommentar

• MatCan
                  Användare
                  • September 2007
                  • 210

Ahh, ett nytt paket

Nu kan nästa lilla projekt påbörjas...

Packar upp slang, lysrör, "syrestenar" i trä och lysrörshållare... Men ingen cirkulationspump, den hade dom tydligen glömt att packa ner. Det var det absolut viktigaste på ordern och det jag verkligen behövde i helgen.

Har inte tid/ork/lust att vänta på att dom ska skicka den (tillsammans med reflektorerna som dom redan förvarnat om skulle bli sena).

Fick åka en sväng till Bromma istället och inhandla en pump

Kommentar

• MatCan
                    Användare
                    • September 2007
                    • 210

Svaret på min lilla fråga häromdan är "koldioxid reaktor".

För att koldioxiden ska lösas upp ordentligt i vattnet räcker det inte med att släppa den rakt ut i akvariet. Då skulle det mesta gå rakt upp till ytan och ut i luften. Stort slöseri med andra ord.

Istället kör man koldioxiden via/igenom en reaktor. Den har som uppgift att se till att koldioxiden i bästa fall löses upp, eller åtminstone finfördelas till pyttesmå bubblor, mikrobubblor.

Självklart kan man köpa en färdig reaktor. Dom är oftast väldigt dyra dock, och framförallt... Vad är det för kul med det? Nej, mycket roligare att bygga själv.

Jag har valt att bygga en reaktor som baseras på en strömvirveel inuti en cylinder (vortexreaktor?).
                    I strömvirveln släpps koldioxiden ut och kommer att snurra med inne i cylindern ett bra tag innan den hittar ut genom den öppna botten. Målet är att inga bubblor skall kunna komma ut ur cylindern utan enbart helt löst koldioxid skall komma ut tillsammans med vattnet.

För att förhindra att det samlas gas uppe i cylindern leds denna tillbaka till pumpen, där den slås sönder av impellern och skjuts tillbaka till reaktorn.

Kommentar

• MatCan
                      Användare
                      • September 2007
                      • 210

En principskiss på hur det fungerar.

En pump pumpar in vatten i cylindern så att det bildas en virvel i den.

Koldioxiden leds in genom ett rör och får bubbla uppåt genom virveln.

Eventuell gas som når toppen av cylindern leds via en slang till pumpens insug och kommer därefter skjutas tillbaka in i reaktorn, men som väldigt små bubblor.

Vattnet och den (förhoppningsvis) upplösta koldioxiden åker ut genom botten på cylindern.

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

Ja det kunde man ju ha listat ut om man tänkt till lite!
                        Visa bild på den med alla slangar till o från!
                        Ojdå, behövs ju inte. Syns ju klart och tydligt hur det ska fungera.
                        Hur stor pump liter/ h är det?
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• MatCan
                          Användare
                          • September 2007
                          • 210

Jag valde att testa en lite annan teknik.
                          Istället för att släppa ut koldioxiden som stora bubblor så får den srömma ut som små bubblor via en syresten av trä.

Detta visade sig vid testkörning vara helt onödigt och jag kommer därför skippa detta.

Istället för att ha botten helt öppen sätter jag ett lock i botten med enbart en liten öppning. Detta för att skapa ett litet övertryck inne i cylindern, för att kunna styra utblåset/öppningen åt det håll jag vill. Detta för att få lite skjuts på koldioxiden, så att eventuella mikrobubblor ska spridas i karet.

Detta fungerade inte jättebra, pga det inte var tätt där röret från pumpen går in i cylindern. Övertrycket gjorde att vatten och större bubblor smet ut den vägen istället.

Jag har tätat detta och kommer göra en ny provkörning i morgon.

Jag tänkte också att det skulle vara smidigare att leda in koldioxiden via botten än uppifrån, men det blev bara struligt med att få slangen på ett snyggt sätt, så jag skippar det med. Bilden nedan stämmer därför inte riktigt överens med hur det ser ut nu. Nya bilder kommer i morgon.

På den nedersta bilden syns tydligt loopback-slangen från toppen tillbaka till insuget.

Kommentar

• MatCan
                            Användare
                            • September 2007
                            • 210

bubbelräknare?
                            Du fick faktiskt rätt ändå.

Jag hade köpt en riktig bubbelräknare som ska sitta utanför karet, men när jag provkörde reaktorn så insåg jag att man kan använde den som en bubbelräknare, om man helt enkelt stänger av pumpen.... Jag kommer därför inte använda bubbelräknaren, utan kör bara med reaktorn.

För er som inte vet så är en bubbelräknare helt enkelt en liten behållare som man låter koldioxiden bubbla upp igenom, för att man enkelt ska kunna se hur mycket koldioxid man tillför akvariet.

Kommentar

• MatCan
                              Användare
                              • September 2007
                              • 210

Just det. Har även fyllt upp karet, utan bottengrus, enbart för att kunna testa att inga rötter flyter. Det var tur att jag gjorde det, eftersom den roten jag ska dölja värmaren med visade sig flyta väldigt bra.
                              Har tyngt ner den med några stenar nu och förhoppningvis har den gett upp flytandet till nästa helg, när jag får alla växter jag beställt.

Annars får jag starta upp utan den roten.

Kommentar

• MatCan
                                Användare
                                • September 2007
                                • 210

Hur stor pump liter/ h är det?
                                490 l/h. Den genererade en riktigt fin virvel.
                                Är kul att provköra saker man gjort själv och se att det fungerar precis så bra som man hoppats.

Kommentar

Arbetssätt...