Malawi blir SA

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MatCan
    Användare
    • September 2007
    • 210

Vilken flax man har då.
    Första gången jag jobbar hemifrån på typ ett år så väljer posten att komma med mitt paket från tyskland :-)

I paketet fanns slang, bubbelräknare och regulator, nålventil och magnetventil.

Kommentar

• MatCan
      Användare
      • September 2007
      • 210

Kort beskrivning:
      Bubbelräknaren är till för att man ska kunna se hur mycket koldioxid man trycker i karet.

Regulatorn har två manometrar, en som visar flasktryck (primärtryck) och en som visar arbetstrycket (sekundärtryck).

Med nålventilen finjusterar man hur mycket CO2 som ska föras till akvariet.

Magnetventilen stänger/öppnar gasflödet till akvariet. Denna kopplar man till en timer eller en PH-controller. Om man har den kopplade till en PH-controller så stänger den av CO2-tillförseln när PH-värdet kommit ner på rätt nivå.
      Jag kommer ha min kopplad till en timer och stänga av CO2-tillförseln på natten. Växterna tar inte upp koldioxid när lyset inte är på, och för att inte förgifta fiskarna så måste man stänga av det då.

En längre beskrivning kommer sen. Nu måste jag tyvärr jobba :-)

Kommentar

• joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

Lovande start ändå MatCan för att föra in oss noviser i CO-världens dolda skrymslen. Och ja, jobba måste man ju emellanåt för att finansiera hobbyn..

Verkar vara snabb leverans från landet i söder ändå!
        MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• MatCan
          Användare
          • September 2007
          • 210

Ursprungligen postat av joe
          Verkar vara snabb leverans från landet i söder ändå!
          Yes. Beställde det i torsdags kväll och det skickades i fredags morse.

Riktigt smidigt.

Kommentar

• classe
            NCS Medlem

• April 2007
            • 1147

Ursprungligen postat av MatCan
            Min är dock ingen slimline utan en AquaTerra Rockwall (http://www.akvarieprofilen.se/).
            Men du har rätt, det blir grymt snyggt :-) (om man får va lite blygsam) :-)
            hej. jag skrev fel.. den är aqua terra rockwall.. jag har den min 222liter där.. men din där är oxåå kanonsnyggt.. kul se där.. jag skall ha den till malawiciklider med tre arter mbuna där i 222liter med skifferstenar där.. jag skall visa den senara bilder.. grattis till den karet...
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• MatCan
              Användare
              • September 2007
              • 210

Nu har det hänt litegranna.
              Har limmat tillbaka stagen på översidan och burit in karet i vardagsrummet igen. Kul att få se hur det blev. Det stod på golvet i garaget vilket gjorde det omöjligt att se hur det såg ut rakt framifrån.

Är riktigt nöjd med det.
              Modulerna är jäkligt fina och rockwallen är riktigt bra den med.

Har även fått hem en koldioxidtub på 6kg.
              Monterade alla grejjer på den och provade att allt funkade som det skulle och det gjorde det, bortsett från att flasktrycket var lägre än beräknat. Det borde ligga på 60 bar men manometern visar bara 40 bar. Jag tror dock att det beror på att tuben var väldigt kall när jag kollade.
              Lite coolt på nått sätt att gasen börjar strömma ut när man kopplar magnetventilen till vägguttaget... Tur att man är lättroad :-)

Till min stora glädje så visade det sig att tuben kommer få plats inne i bänken. Trodde jag skulle behöva ha den utanför, men till min stora glädje (och till fruns ännu större glädje) så får den plats i, om den halvligger. Får bygga nån liten ställning till den.

Innan jag sätter igång med inredningen så inväntar jag en leverans av lysrörshållare och lysrör. Även ett powerhead på 1000l/h ligger med i den beställningen. Det ska få bli en del av en venturireaktor till koldioxiden.

Kommentar

• classe
                NCS Medlem

• April 2007
                • 1147

Nu har det hänt litegranna.
                Har limmat tillbaka stagen på översidan och burit in karet i vardagsrummet igen. Kul att få se hur det blev. Det stod på golvet i garaget vilket gjorde det omöjligt att se hur det såg ut rakt framifrån.

Är riktigt nöjd med det.
                Modulerna är jäkligt fina och rockwallen är riktigt bra den med.

Har även fått hem en koldioxidtub på 6kg.
                Monterade alla grejjer på den och provade att allt funkade som det skulle och det gjorde det, bortsett från att flasktrycket var lägre än beräknat. Det borde ligga på 60 bar men manometern visar bara 40 bar. Jag tror dock att det beror på att tuben var väldigt kall när jag kollade.
                Lite coolt på nått sätt att gasen börjar strömma ut när man kopplar magnetventilen till vägguttaget... Tur att man är lättroad :-)

Till min stora glädje så visade det sig att tuben kommer få plats inne i bänken. Trodde jag skulle behöva ha den utanför, men till min stora glädje (och till fruns ännu större glädje) så får den plats i, om den halvligger. Får bygga nån liten ställning till den.

Innan jag sätter igång med inredningen så inväntar jag en leverans av lysrörshållare och lysrör. Även ett powerhead på 1000l/h ligger med i den beställningen. Det ska få bli en del av en venturireaktor till koldioxiden.
                hej.. jaa den är kanonsnyggt din karet där.. jag är klart med min karet där 222liter där oxåå.. skall bara kvar är lite växter och fisk där så skall ha tre arter malawiciklider där i 222liter där..
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Det ska bli intressant att följa utvecklingen! Blir säkert jättefint!
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• MatCan
                    Användare
                    • September 2007
                    • 210

Saker och ting ligger lite nere just nu.
                    Var iväg i helgen och kollade upp växter, men blev lite besviken.
                    Var på en stor zooaffär i bromma och kollade och även en stor akvariebutik men utbudet är riktigt dåligt tycker jag. Och det var ändå dom affärer som jag upplever har störst utbud...
                    Hittar ingen bra webshop heller. Nån som har nått tips?

Får ta mig ner till den lokala zooaffärn och höra om dom kan beställa hem det jag vill ha. Bör inte va nått problem. Hoppas jag :-)

Ang rötter.... Börjar bli mycket nu. Tänkte helt så mycket att jag inte kommer få plats med några stenar, vilket i och för sig inte gör något. Det är svårt att hittta sten som passar ihop med bakgrunden, medan rötterna har exakt samma färg. Har lagt ut alla rötter i karet (utan vatten) och det ser lite skumt ut eftersom rötterna nästan försvinner mot bakgrunden. Men tror det blir snyggt om man får lite växter mellan.

Bilder kommer vad det lider

Kommentar

• MatCan
                      Användare
                      • September 2007
                      • 210

Finns mer bilder på http://picasaweb.google.se/Mattias.Canberger/Ny375# om nån är intresserad. Helt osorterat, okommenterat och oredigerat :-)
                      Senast redigerad av MatCan; 02 December 2008, 11:15.

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

Var iväg i helgen och kollade upp växter, men blev lite besviken.
                        Får ta mig ner till den lokala zooaffärn och höra om dom kan beställa hem det jag vill ha. Bör inte va nått problem. Hoppas jag :-)
                        Man brukar kunna få hem det man vill i växtväg genom sin lokala handlare, bara denne kan köpa direkt ifrån de stora växtleverantörerna som i princip har det mesta.
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• MatCan
                          Användare
                          • September 2007
                          • 210

Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Man brukar kunna få hem det man vill i växtväg genom sin lokala handlare, bara denne kan köpa direkt ifrån de stora växtleverantörerna som i princip har det mesta.
                          Yes, det är det jag hoppas på. Ska försöka komma ner och snacka med dom idag och se om dom har en beställningslista jag kan få med mig hem. Vill kunna sitta i lugn och ro och botanisera.

Snacka om att man är nördig...

Kommentar

• joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

Yes, det är det jag hoppas på. Ska försöka komma ner och snacka med dom idag och se om dom har en beställningslista jag kan få med mig hem. Vill kunna sitta i lugn och ro och botanisera.

Snacka om att man är nördig...
                            Så sant - och lättroad (garvade gott åt den kommentarer, men kände igen mig!!, kan ju sitta och plocka isär och ihop ett nytt powerhead bara för att...) Kollade av "bildpaktetet" och med rötter i så kan ju detta bli hur bra som helst, inte för att det är på något vis dåligt innan, men med rötter!!! OCH växter sen!

Fortsätter med påhejandet - och ser fram emot lite mer om detta CO2 när du väl sätter igång!
                            MVH - joe

Kommentar

• MatCan
                              Användare
                              • September 2007
                              • 210

Var ner till zooaffärn idag.
                              Kul med hjälpsamma affärer... Fick med mig en lista med de växter jag kan beställa.

Nu ska jag leta växter på nätet.... Varför måste dom latinska namnen vara så himla långa för?

Kommentar

• joe
                                Användare
                                • June 2006
                                • 1451

Var ner till zooaffärn idag.
                                Kul med hjälpsamma affärer... Fick med mig en lista med de växter jag kan beställa.

Nu ska jag leta växter på nätet.... Varför måste dom latinska namnen vara så himla långa för?
                                Det undrar jag också - men du behöver åtminstone bara läsa dem...jag (med flera) fick lov att försöka uttala dem vid GCG:s auktion i lördags. Huva!
                                MVH - joe

Kommentar

Arbetssätt...