Malawi blir SA

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Ja, det är inte lätt detta mde de olika fritidsintressena - men vi ska som sagt inte klaga!

Burken bör ju kunna bli hur snygg som helst - håller med om det där med BTN:s skarvar omlott är lite smartare. Men i slutänden, med moduler, växter och lite alger så tror jag ingen kommer att märka detta (förutom du då, men det är bara att bortse ifrån!).

Och det går ju fort framåt, jag vidhåller detta, inte minst med tanke på det du berättat om familj och andra fritidsintressen tidigare i tråden. Å andra sidan - hur kul är det å cykla i november??
    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• MatCan
      Användare
      • September 2007
      • 210

Cykelsäsongen är definitivt slut nu, i alla fall utomhussäsongen. Måste börja köra inomhus så snart förkylningen lagt sig, och akvariet har flyttats tillbaka in från garaget.
      Är trångt där inne nu...
      Garaget fungerar även som silversmidesverkstad (tredje hobbyn ) och förråd så den lediga golvytan är väl uppskattningsvis 5m2 :-)

Ska till att beställa CO2 utrustning idag tänbkte jag, plus lite mer rysrörshållare.

Kommer ha 2x36w T8 och 2x54w T5 i karet.
      Hamnar då på 0,47w/l vilket jag tror blir lagom med lite CO2.

Ska inte ha ett riktigt växtkar så jag tror detta kommer duga bra.

Fortfarande ingen som vet var man får tag på begagnade brandsläckare?

Ursprungligen postat av joe
      Ja, det är inte lätt detta mde de olika fritidsintressena - men vi ska som sagt inte klaga!

Burken bör ju kunna bli hur snygg som helst - håller med om det där med BTN:s skarvar omlott är lite smartare. Men i slutänden, med moduler, växter och lite alger så tror jag ingen kommer att märka detta (förutom du då, men det är bara att bortse ifrån!).

Och det går ju fort framåt, jag vidhåller detta, inte minst med tanke på det du berättat om familj och andra fritidsintressen tidigare i tråden. Å andra sidan - hur kul är det å cykla i november??

Kommentar

• MatCan
        Användare
        • September 2007
        • 210

Var precis ut och kollade in limningen.
        Blir jäkligt nöjd.
        Skönt med en hel bakgrund som inte tar mer än en dryg cm av djupet
        Plus modulerna då förstås.

Skarvarna känns faktiskt riktigt bra. Man blir ju lätt lite petig när man gör saker själv.

Ska plocka bort tyngderna ikväll och sen lägga upp lite bilder på hela bakgrunden.

Kommentar

• classe
          NCS Medlem

• April 2007
          • 1147

Ursprungligen postat av MatCan
          Nu är rockwallen inlimmad.

Tyckte jag hade tagit i som köpte tre tuber silikon, men två av dom gick åt bara till detta. Nu har jag bara en kvar till moduler och fogar.... Hoppas det räcker.

Kanske tog lite väl mycket, men det känns bättre så.

Är inte helt nöjd med skarvarna mellan plattorna, men modulerna ska ju sitta över det mesta så det känns helt ok ändå.

Ska ju bli mycket växter så tror inte det syns så mycket.

BTN's slimline går ju omlott, känns lite smartare faktiskt.
          Snyggt blir den slim-line.. så jag skall göra oxåå min 222liter lika som din färg där.. .. o har den oxåå ett 375 liter där redan.. Lycka till..
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• MatCan
            Användare
            • September 2007
            • 210

Min är dock ingen slimline utan en AquaTerra Rockwall (http://www.akvarieprofilen.se/).
            Men du har rätt, det blir grymt snyggt :-) (om man får va lite blygsam) :-)

Kommentar

• MatCan
              Användare
              • September 2007
              • 210

Ställde upp karet och kollade hur det blev. Är mycket nöjd.
              Springorna känns absolut inte som något problem längre.

Kommentar

• MatCan
                Användare
                • September 2007
                • 210

Har även börjat passa in modulerna.
                Dessa monteras utanpå rockwallen, så lite trimmning behövs för att de ska passa konturerna på rockwallen bra.

Bästa verktyget för det är en surform (sista bilden).

Gillar verkligen detaljeringen på modulerna. Syns kanske inte så bra på bilderna, men den är grymt bra.

Kommentar

• MatCan
                  Användare
                  • September 2007
                  • 210

Funderar lite på hur man ska göra med insuget till ytterfiltret.
                  Första idén ju först på att fräsa in det i en rot.

Nu har jag en ny idé och det är att ha det i en av modulerna.
                  Jag vill dock inte ha ett raster/galler/filtermatta i ett hål i modulen.
                  Har haft det i mina två senaste bakgrunder och tycker det sätts igen för fort. Dessutom är en blå filtermatta svår att dölja.

Funderar på att sätta ett ganska grovt (40 mm avloppsrör) rör igenom botten på modulen. Detta rör får sedan gå inne i modulen upp över vattenytan.
                  I detta rör får sedan insugningsröret till filtret sitta.
                  Självklart ska röret döljas på något sätt (med fastlimmat sand tex).

Eftersom röret går upp över vattenytan kan inga fiskar simma igenom det in i modulen.

När man vill göra rent insuget (vilket förhoppningsvis ej blir så ofta), behöver man bara lyfta upp det.
                  Känns smidigt.
                  Nån som har nån anledning till att det inte skulle kunna funka.

Bifogar en eminent ritning :-) och några halvdassiga bilder på principen. Röret på bilderna är bara ett test och därför alldeles för kort.

Kommentar

• slarvid
                    Användare
                    • December 2007
                    • 517

ja tycker skarvarna på terras rockwall ä snyggare än btn:s överlappning... bara slänga på lite svart på baksidan ju! och så slipper bakrutan se ut som en vertikal terassodling!
                    540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

Apropå dina funderingar krin ytterfiltrets insug. jag tror jag förstår hur du menar , men jag vet inte om jag håller med. På nåt vis måste du ju ändå göra hål på modulen...eller hur? Och blå filtermatta blir enklare att gömma om man skaffar svart - inte helt enkelt att få tag i visade en rundringning jag gjorde för ett tag sedan - men jag tror t.ex PWSS hade...

Men framförallt - släpp inte idén med roten - jag tyckte den var genial, och så mycket svårare att ta upp den där istället för ur modulen är det väl inte? Eller?
                      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• MatCan
                        Användare
                        • September 2007
                        • 210

Och blå filtermatta blir enklare att gömma om man skaffar svart
                        Genial mening :-)

Har funderat på det, men vill verkligen inte ha ett "traditionellt" insug i modulen.
                        Jag tror jag provar min variant. Skulle den inte funka nå bra kan jag ju alltid rycka ur röret och köra med blå/svart filtermatta i hålet som blir kvar.
                        Men försök gärna övertyga mig om att det är en dum idé så kanske jag ändrar mig. Är inte hopplös :-)

Bakom roten tänker jag gömma doppvärmaren istället.

Kommentar

• MatCan
                          Användare
                          • September 2007
                          • 210

Ursprungligen postat av slarvid
                          ja tycker skarvarna på terras rockwall ä snyggare än btn:s överlappning... bara slänga på lite svart på baksidan ju! och så slipper bakrutan se ut som en vertikal terassodling!
                          Yes, håller med.
                          Var lite skeptisk till en början men har ändrat mig. Tycker dom här skarvarna är bättre.

Kommentar

• Göran Å
                            Användare
                            • December 2005
                            • 1295

Svart - inte helt enkelt att få tag i visade en rundringning jag gjorde för ett tag sedan - men jag tror t.ex PWSS hade...
                            Kent i Nol brukar ha svart matta hemma. Sedan så säljer http://www.akvarieprofilen.se/ svarta mattor

Mvh Göran
                            http://www.skovdeaf.se/
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                            http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• MatCan
                              Användare
                              • September 2007
                              • 210

Ursprungligen postat av Göran Å
                              Kent i Nol brukar ha svart matta hemma. Sedan så säljer http://www.akvarieprofilen.se/ svarta mattor

Mvh Göran
                              Kalas, tack för hjälpen.

Kommentar

• Göran Å
                                Användare
                                • December 2005
                                • 1295

Om du inte sett denna tidigare tråd http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59068 så borde du studera den.
                                Han anv samma mtrl som du ..se lösningen för insug till ytterfilter.

Mvh Göran
                                http://www.skovdeaf.se/
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                                http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

Arbetssätt...