Malawi blir SA

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Ursprungligen postat av MatCan

Mycket bra zoohandlare man hade lokalt. Fick ca 20% rabatt utan att över huvudtaget behöva pruta nått själv. Trevligt
    Trevligt med gratis andmat också!
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• MatCan
      Användare
      • September 2007
      • 210

Ursprungligen postat av Wilhelm
      Trevligt med gratis andmat också!
      Nej.... Blev mycket irriterad när jag såg den. Den sprider sig ju som pesten.

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Skölj av plantorna väldigt noga och händerna. Det räcker med ett en millimeters blad, så är det snart miljoner.
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• MatCan
          Användare
          • September 2007
          • 210

Nu är allt planterat.
          Tog mer eller mindre hela dagen. Fick bygga en ny temporär lysramp också för att få plats med två till rör och det tog lite längre tid än beräknat.

Började med att lägga i kattsand. Trodde i min enfald att det skulle bete sig som vanlig sand, så jag var inte jättenggran med att tömma ur den sista centimetern vatten.
          Det fick jag ångra. Så fort kattsanden kom i kontakt med vattnet så blev det lera. Blev lite geggigt för att jag skulle få det plant.
          Därefter på med fin sand (sandlådesand från bauhaus). Ska bli intressant att se hur växterna trivs i det. Tycker det är så mycket snyggare än grus så jag chansar på att det ska gå bra.

Därefter las alla rötter i och sedan började planterandet.
          Sköljde alla växter väldigt noggrant för att förhoppningsvis bli av med andmaten. Det återstår att se om jag lyckades.

Är nöjd med resultatet, men det är ju lite svårt att se hur det blir sen när det börjar växa till sig.
          T.ex. så ska ju glossostigman i framkanten bli som en matta på 2-3cm höjd. Just nu är den ett 20 tal små plantor nerstuckna var 5:e cm. Ser för jäkligt ut :-)

Bifogar lite bilder.
          1. Kattsand i påse
          2. Kattsand i akvarium
          3. Sand på kattsand
          4. Fyllning pågår
          5. Första plantan i karet

Kommentar

• MatCan
            Användare
            • September 2007
            • 210

Lite fler bilder.

Många fler finns på http://picasaweb.google.se/Mattias.Canberger/Ny375

Kommentar

• MatCan
              Användare
              • September 2007
              • 210

Reaktorn funkar grymt bra efter limningen.
              Första körningen med den idag var en katastrof. Den löste inte upp någonting och gurglade och lät.
              Justerade loopback-slangen och sen blev den bra. Inga bubblor (förutom mikrobubblor) kommer ut ur den och den låter ingenting.

Snyggt är det dock inte. Men förhoppningsvis syns den inte så mycket när Vallisnerian vuxit upp.

Kommentar

• joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

Reaktorn funkar grymt bra efter limningen.
                Första körningen med den idag var en katastrof. Den löste inte upp någonting och gurglade och lät.
                Justerade loopback-slangen och sen blev den bra. Inga bubblor (förutom mikrobubblor) kommer ut ur den och den låter ingenting.

Snyggt är det dock inte. Men förhoppningsvis syns den inte så mycket när Vallisnerian vuxit upp.
                Nu börjar det närma sig! Vilket slit du lagt ner...men det betalar sig ju! Håller iofs med om att "apparaturen" inte var särdeles snygg där i hörnet - kanske skulle haft en modul till - eller vi får hoppas på vallisnerian, och jag tror du kan ha gott hopp där! Ser fram emot kommande helbilder av karet OCH bilder om sisådär 2-3 månader!
                MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• c90368
                  Användare
                  • September 2007
                  • 890

Lite fler bilder.

Många fler finns på http://picasaweb.google.se/Mattias.Canberger/Ny375
                  Det är bara att önska lycka till! Ska bli intressant att följa detta med kattsand/lera, ett bra förslag kanske?

Som sagt svaret på dina vedermödor kommer framåt valborg
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

Kommentar

• MatCan
                    Användare
                    • September 2007
                    • 210

Ursprungligen postat av joe
                    Nu börjar det närma sig! Vilket slit du lagt ner...men det betalar sig ju! Håller iofs med om att "apparaturen" inte var särdeles snygg där i hörnet - kanske skulle haft en modul till - eller vi får hoppas på vallisnerian, och jag tror du kan ha gott hopp där! Ser fram emot kommande helbilder av karet OCH bilder om sisådär 2-3 månader!
                    Nej. Snyggt är det inte. Men om jag skulle dolt det bakom en modul hade det behövt vara en väldigt stor modul. Ville inte ha det. Doppisen ska in bakom en rot sen, när den väl slutar flyta och då kommer reaktorn synas mindre.

Den syns inte jättemycket framifrån eftersom det står en rot framför.

Kommentar

• MatCan
                      Användare
                      • September 2007
                      • 210

Ursprungligen postat av c90368
                      Det är bara att önska lycka till! Ska bli intressant att följa detta med kattsand/lera, ett bra förslag kanske?

Som sagt svaret på dina vedermödor kommer framåt valborg
                      Jepp ska bli spännande att se.
                      Jag ville inte ha lera i botten eftersom det lär skita ner en del när man planterar om, men det är precis det jag har nu.
                      Jaja, i värsta fall får man väl riva ur och göra om

Kommentar

• c90368
                        Användare
                        • September 2007
                        • 890

Jepp ska bli spännande att se.
                        Jag ville inte ha lera i botten eftersom det lär skita ner en del när man planterar om, men det är precis det jag har nu.
                        Jaja, i värsta fall får man väl riva ur och göra om
                        Jag försöker plantera om så lite som möjligt, det tar sex till tolv månader för växterna att etablera sig ordentligt och få det "naturliga" växtsättet som man aldrig kan få fram i ett nyplanterat akvarium, oavsett vilket växtmaterial man har att plantera.

Tycker jag
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Det blir jättefint Mattias!
                          mvh Wilhelm

Kommentar

• MatCan
                            Användare
                            • September 2007
                            • 210

Ursprungligen postat av c90368
                            Jag försöker plantera om så lite som möjligt, det tar sex till tolv månader för växterna att etablera sig ordentligt och få det "naturliga" växtsättet som man aldrig kan få fram i ett nyplanterat akvarium, oavsett vilket växtmaterial man har att plantera.

Tycker jag
                            Absolut. Har inga planer på att plantera om, men eftersom jag är ny på detta med växter så är ju risken överhängande att jag inte blir nöjd, att jag fått lite fel höjder på växterna, att det inte blir snyggt eller helt enkelt att något dör.

Kommentar

• MatCan
                              Användare
                              • September 2007
                              • 210

Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Det blir jättefint Mattias!
                              Tack!

Kommentar

• joe
                                Användare
                                • June 2006
                                • 1451

Hur går det? Är det i detta projekt som ytterfiltret står och läcker (som jag läste i en annan tråd)? Trist i så fall. Har du jobbat dig vidare eller har du tagit ett välförtjänt juluppehåll?
                                MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

Arbetssätt...