Malawi blir SA

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MatCan
    Användare
    • September 2007
    • 210

Yes, det stämmer bra det:
    Hej. Har precis startat bygget av mitt 375 liters malawikar. Jag har velat påbörja detta under en lång tid, men pga husrenovering och barn osv så har jag inte haft tid. Nackdelen med att det dragit ut på tiden är att jag nu under tiden vant mig vid stora kar (i och med att alla andra har så pass stora) så det känns inte

Hade alltid velat ha malawi, men hade inte haft plats tidigare.
    Det karet skulle bli så jäkla kul... trodde jag.

Med facit på hand så måste jag tyvärr säga att Malawi var trist. Fick dom inte att trivas speciellt bra, färgade inte ut något vidare, en hel del som dog... Kändes inge kul. Dessutom blev karet inge snyggt. Jag har bara ett kar och i och med det så vill jag ha ett som är riktigt snyggt att titta på och som inte bara är en stor stenhög

Anledningen till att bakgrunden åker ut igen är att den tar för mycket plats.
    Jag är nöjd med den och den funkade bra, sånär som på insug som blev igensatta väldigt snabbt.

Känns faktiskt inte jobbigt att riva ut den. Det var jäkligt roligt att göra den och för mig är planerandet och framförallt genomförandet halva nöjet med hobbyn.

Nu får det bli växter och mindre fisk igen. (plus några scalarer).

Nu ska jag gå och drömma om ett stim med ett 50-tal tetror som simmar omkring i mitt nya kar... :-)

Gokväll

Ursprungligen postat av joe
    MatCan - när jag ser bakgrunden du skurit ut ringer det klockor...visst hade du en tråd för inte så länge sedan om hur du byggde akvarium? och bakgrund? Gick det så fort över med den skapelsen? Eller blandar jag ihop dig med nån annan?

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

OK - håller med om att planerandet och projektandet är halva nöjet, men blev lite förvånad när jag såg att det var det projektet som bytt inriktning. Nå, då är det väl bara att önska lycka till med det nya och att det blir mer till belåtenhet. Gonatt säger jag också!
      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• MatCan
        Användare
        • September 2007
        • 210

Var och hämtade ut ett paket idag.
        Tre rockwall och 2 moduler från AquaTerra.
        Ser mycket bra ut. Detaljeringen är väldigt bra. Tror detta kan bli sketsnyggt.

Den stora modulen (bild tre) kommer få sitta nere vid botten upp mot bakrutan och den mindre (översta bilden) får sitta vid ytan för att täcka utblåset från filtret.

Funderade ett tag på att sätta insuget där med med vette tusan.
        Om jag gör det så vill jag ha rastret/insuget uppe vid ytan. Är det dumt? Bör man ha det längre ner?

Tänkte att det skulle vara enkelt att göra rent det om det sitter högst upp.

Alternativet blir att dölja insuget bakom en urfräst rot (se första inlägget i tråden). Lutar nog mer åt det.

Har även gjort om dom invändiga fogarna i karet. Är petig av mig och var inte nöjd med dom förra. Dom var inte tillräckligt spikraka. Nu är dom det

Kommentar

• MatCan
          Användare
          • September 2007
          • 210

Funderar på att köra med CO2 gödning i karet.

Tror jag kommer beställa denna http://www.us-aquaristikshop.com/pro...co2druckregler plus en bubbelräknare.

Planen är att leda in koldioxiden i insuget till ytterfiltret. Vill helst inte ha en reaktor i karet.

Någon som vet var man kan köpa begagnade kolsyresläckare i stockholms/uppsala området?
          Behöver en 6kg med borttaget stigarrör.

Pratade med Presto i Järfälla och dom var lite lagom pigga på det.
          När jag frågade om dom kunde tipsa om någon annan firma som kunde tänkas vilja hjälpa till, så sa dom att "dom självklart kunde fixa det"
          Jag fick uppfattningen att dom måste skicka ner den till katrineholm för påfyllning.
          Känns lite opraktiskt i sådana fall eftersom man blir av med koldioxiden så pass lång tid då.

Kommentar

• Zombie
            Användare
            • March 2007
            • 1

Ursprungligen postat av MatCan
            Funderar på att köra med CO2 gödning i karet.

Tror jag kommer beställa denna http://www.us-aquaristikshop.com/pro...co2druckregler plus en bubbelräknare.

Planen är att leda in koldioxiden i insuget till ytterfiltret. Vill helst inte ha en reaktor i karet.

Någon som vet var man kan köpa begagnade kolsyresläckare i stockholms/uppsala området?
            Behöver en 6kg med borttaget stigarrör.

Pratade med Presto i Järfälla och dom var lite lagom pigga på det.
            När jag frågade om dom kunde tipsa om någon annan firma som kunde tänkas vilja hjälpa till, så sa dom att "dom självklart kunde fixa det"
            Jag fick uppfattningen att dom måste skicka ner den till katrineholm för påfyllning.
            Känns lite opraktiskt i sådana fall eftersom man blir av med koldioxiden så pass lång tid då.
            Det fungerar fint även med stigrör i tuben, jag hade en 6kg tub till mitt 960l växtakvarie med 2 st reaktorer.
            Det är så lite mängd som man släpper ut så risken för att få flytande kolsyra/fruset är väldigt liten.

Kommentar

• MatCan
              Användare
              • September 2007
              • 210

Ja, jag har läst fler som kört så. Hade du handtag och så kvar på tuben?
              Antar att man ska plocka bort det och ersätta med en avstängningskran istället.
              Ska man ändå göra det så tänkte jag att man lika gärna kunde ta bort stigarröret också.

Ursprungligen postat av Zombie
              Det fungerar fint även med stigrör i tuben, jag hade en 6kg tub till mitt 960l växtakvarie med 2 st reaktorer.
              Det är så lite mängd som man släpper ut så risken för att få flytande kolsyra/fruset är väldigt liten.

Kommentar

• MatCan
                Användare
                • September 2007
                • 210

Har så smått börjat kapa och fixa till bakgrunden.
                Inget är monterat i karet än så länge

Har provat lite olika sätt att "layouta" bakgrunden och fastnat för följande:

Översta bilden visar högra sidan med modul 3 över skarven i bakgrunden.
                Nedre bilden blir vänstra sidan.
                Insug och utblås kommer döljas i den modulen.

Kommentar

• MatCan
                  Användare
                  • September 2007
                  • 210

Har kapat ner alla tre sektionerna till rätt höjd och kapat de yttersta bitarna till rätt bredd.

De instruktioner jag sett säger att man ska skära och sedan bryta av bakgrunden, men jag tycker det var mycket enklare att såga med japansågen.

Den är ju så fintandad, så det var ingen risk att det trasar sönder sig, om man bara är lite lätt på handen.

Kommentar

• MatCan
                    Användare
                    • September 2007
                    • 210

Kanterna fasades med en hobbykniv och hörnen nere vid botten rundades av med en surform, (gipshyvel, rasp).

Kommentar

• MatCan
                      Användare
                      • September 2007
                      • 210

En provmontering i karet visar att den kapade kanten syns från utsidan. Inte så himla snyggt, så jag smetar på lite svart silikon där.

Lägger nog en svart fog mellan gavelglaset och bakgrunden sen när jag monterar den slutgiltigt.

Kommentar

• joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

Vilket imponerande tempo du håller MatCan - har du inget annat som tar tiden ifrån dig (typ barn?) - verkar kunna bli riktigt bra! Ser fram emot bilder på färdigmonterat kar! Kör hårt - men ta en öl ibland också
                        MVH - joe

Kommentar

• MatCan
                          Användare
                          • September 2007
                          • 210

Ölen är slut.... :-)

Närå. Själv tycker jag det går långsamt.
                          Har två barn som tar det mesta av tiden. Är dessutom genomförkyld just nu, men man hittar en timme här och en där.

Det underlättar med en förstående fru. Hon agerar förstående i alla fall men innerst inne himlar hon väl med ögonen och undrar vad det var för idiot hon gifte sig med....

Kommentar

• joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

Ursprungligen postat av MatCan
                            Ölen är slut.... :-)

Närå. Själv tycker jag det går långsamt.
                            Har två barn som tar det mesta av tiden. Är dessutom genomförkyld just nu, men man hittar en timme här och en där.

Det underlättar med en förstående fru. Hon agerar förstående i alla fall men innerst inne himlar hon väl med ögonen och undrar vad det var för idiot hon gifte sig med....
                            Känner igen syndromet - min fru brukar säga om akvarieintresset (och sportfisket) att det inte är en hobby - det är en sjukdom. Men vi får vara glada så länge dom är solidariska och stöttar oss sjuklingar
                            MVH - joe

Kommentar

• MatCan
                              Användare
                              • September 2007
                              • 210

Nu är rockwallen inlimmad.

Tyckte jag hade tagit i som köpte tre tuber silikon, men två av dom gick åt bara till detta. Nu har jag bara en kvar till moduler och fogar.... Hoppas det räcker.

Kanske tog lite väl mycket, men det känns bättre så.

Är inte helt nöjd med skarvarna mellan plattorna, men modulerna ska ju sitta över det mesta så det känns helt ok ändå.

Ska ju bli mycket växter så tror inte det syns så mycket.

BTN's slimline går ju omlott, känns lite smartare faktiskt.

Kommentar

• MatCan
                                Användare
                                • September 2007
                                • 210

Har en annan hobby också, som är värre än akvariehobbyn. Cykling.
                                Även detta en mycket dyr hobby, och framförallt tar den enormt mycket tid...

Men frun är supporterande där med... Känns som om man kommer få betala igen nån gång. I och för sig gör jag redan det som låter henne ha sin inredningsnoja någorlunda ifred :-)

Ursprungligen postat av joe
                                Känner igen syndromet - min fru brukar säga om akvarieintresset (och sportfisket) att det inte är en hobby - det är en sjukdom. Men vi får vara glada så länge dom är solidariska och stöttar oss sjuklingar

Kommentar

Arbetssätt...