Nystart av 110L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeB

    Nystart av 110L akvarium

    Hej alla!

    I familjen har vi haft akvarium i många år men jag har aldrig haft ett i egen regi. Malawi och i vissa perioder sällskapsfiskar har det handlat om då.

    Jag har nu som första steg lagt vantarna på en kompis 110L akvarium vars innehåll jag tänkt att göra mig av med för att få grepp om projektet från början. (Befintliga fiskar säljes exempelvis).

    Jag är inte intresserad utav mångfald i det här fallet. Hellre få och lite personliga än tetror, guramis i dussin. (Det är trevliga fiskar men det är inte den typen utav akvarium jag har i tankarna). Inte heller Diskus.

    Helst utav allt skulle jag vilja ha Oscar eller Frontosa exempelvis men akvariumet kan ej tillgodose dessa fiskars behov så jag vill ha in exempel från er som har erfarenhet och kunskap.

    Gärna vit kalksand med grottor, men som sagt. Alla förslag tas emot.
    Går även bra direkt till mail mikael.bengtsson@hotmail.com.
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    #2
    Malawi blir ju lite svårt då karet är för litet, men det finns en hel del Tanganyikaciklider du skulle kunna ha. Nu är jag inte expert på just de fiskarna men utan tvekan skulle det kunna bli intressant.

    Även olika dvärgciklider från sydamerika skulle kunna funka fint, men om du vill ha kalk i karet så låter det mer som Tanganyika skulle vara grejen.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      Ett gäng L. multifasiatus (snäcklekare som bildar kolloni) samt någon liten hästnos skulle funka kanon i ett sånt kar.

      Välkommen till ciklidforumet
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • February 2007
        • 697

        #4
        Välkommen till forumet.
        Jag skulle också rekommendera Tanganyika eller Sydamerika till det karet. LN hade ju ett fint förslag. Annars kan man ju köra med valfri fisk från Lamprologus släktet och några från Julidochromis släktet.

        Fråga mycket, så blir det bättre.

        Kommentar

        • MickeB

          #5
          Tack för svaren! Har börjat skissa på det här nu.

          Kommentar

          Arbetssätt...