Är Akvaristen miljövän eller miljösvin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

    Ursprungligen postat av Micke
    Men miljövänliga akvarister köper grön el .
    Det är förståss bra att köpa grön el men på det hela taget är det förbrukningen som bestämmer miljöpåverkan.

    Det är ju samma nät ock faktum kvarstår att om vi minskar vår elkonsumtion är det kolkraft på kontinenten som drar ner på produktionen. Vattenkraften som producerar den mesta gröna elen kommer att producera lika mycket oavsett.

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Beror lite på en del andra faktorer. Enig med Olof ovan, men ska vi lägga till lite mer så tas ju en hel del CO2 upp av växterna också. Har man dessutom krukväxter i anslutning till akvarierna så torde de förbruka mer CO2 än som "läcker" ut från akvariet. Utsläppen från akvaristernas CO2 borde därmed göra varken till eller från. Men visst, grejerna har ju transporterats kors och tvärs över klotet innan de kommer till ett akvarium, och där funkar väl CO2-pryttlarna som vilken vara som helst, dvs utsläppen av CO2 via transporter är rätt högt. CO2-utsläppen vid transporter och elförbrukning borde i allafall vara betydligt högre än själva utsläppen från anläggningen när den används.

      Hilsen,

      P
      I och med detta inlägg och andra så blev det med ens uppenbart vad som åsyftades - men jag är nog böjd att hålla med Patrik att det inte är själva CO2 anläggningarna som är det stora bovarna...
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        Ursprungligen postat av olof
        Det är förståss bra att köpa grön el men på det hela taget är det förbrukningen som bestämmer miljöpåverkan.
        Målet måste givetvis vara att vi ska minska vår energianvändning så långt som möjligt. Men när det gäller den energi vi faktiskt använder, kan vi välja att den inte kommer från miljöbelastande kol- och oljekraft.

        Ursprungligen postat av olof
        Det är ju samma nät ock faktum kvarstår att om vi minskar vår elkonsumtion är det kolkraft på kontinenten som drar ner på produktionen. Vattenkraften som producerar den mesta gröna elen kommer att producera lika mycket oavsett.
        Nja det där med samma nät är en vanlig invändning mot miljömärkt el. Men det spelar ju ingen roll att elnätet delas med "smutsig el", om du väljer miljömärkt el tvingar du din engergileverantör att förbinada sig att leverera den mängden "grön el". Ju fler som väljer miljömärkt el, som kostar en struntsumma för alla med normal förbrukning, desto mindre blir efterfrågan på den "smutsiga elen".
        Det stämmer att vattenkraft utbyggd före 1996 står för den största delen av den miljömärkta elen idag. Men i takt med att fler väljer miljömärkt el så byggs andra förnyelsebara energikällor ut. Se hela Svenska Naturskyddsföreningens specifikation för Bra miljöval el här:


        För mig är det en gåta att inte alla väljer el som är märkt med "Bra miljöval". Det kan ju knappast vara priset på 2 öre/kWh som avskräcker. Med en årsförbrukning på 15 000 kWh blir det 375 kr om året inkl. moms.
        Senast redigerad av Micke; 27 November 2008, 12:35.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • poujac
          Användare
          • May 2006
          • 170

          Hmmm.. undra om de har samma typ av diskutioner inom alla andra hobbys
          >>Drive a real car drive a Jaguar<<

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 3111

            Ursprungligen postat av Micke
            Målet måste givetvis vara att vi ska minska vår energianvändning så långt som möjligt. Men när det gäller den energi vi faktiskt använder, kan vi välja att den inte kommer från miljöbelastande kol- och oljekraft.


            Nja det där med samma nät är en vanlig invändning mot miljömärkt el. Men det spelar ju ingen roll att elnätet delas med "smutsig el", om du väljer miljömärkt el tvingar du din engergileverantör att förbinada sig att leverera den mängden "grön el". Ju fler som väljer miljömärkt el, som kostar en struntsumma för alla med normal förbrukning, desto mindre blir efterfrågan på den "smutsiga elen".
            Det stämmer att vattenkraft utbyggd före 1996 står för den största delen av den miljömärkta elen idag. Men i takt med att fler väljer miljömärkt el så byggs andra förnyelsebara energikällor ut. Se hela Svenska Naturskyddsföreningens specifikation för Bra miljöval el här:


            För mig är det en gåta att inte alla väljer el som är märkt med "Bra miljöval". Det kan ju knappast vara priset på 2 öre/kWh som avskräcker. Med en årsförbrukning på 15 000 kWh blir det 375 kr om året inkl. moms.
            Jag försökte välja enbart kärnkraft, men det gick inte enligt elleverantören, så om jag har otur kan jag ju få lite vindkraft......men så nära oskarshamn som jag bor så borde det ju vara sjävlysande el i mina ledningar
            alla tycker vi ju olika......
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

              Ursprungligen postat av Micke
              Målet måste givetvis vara att vi ska minska vår energianvändning så långt som möjligt. Men när det gäller den energi vi faktiskt använder, kan vi välja att den inte kommer från miljöbelastande kol- och oljekraft.


              Nja det där med samma nät är en vanlig invändning mot miljömärkt el. Men det spelar ju ingen roll att elnätet delas med "smutsig el", om du väljer miljömärkt el tvingar du din engergileverantör att förbinada sig att leverera den mängden "grön el". Ju fler som väljer miljömärkt el, som kostar en struntsumma för alla med normal förbrukning, desto mindre blir efterfrågan på den "smutsiga elen".
              Det stämmer att vattenkraft utbyggd före 1996 står för den största delen av den miljömärkta elen idag. Men i takt med att fler väljer miljömärkt el så byggs andra förnyelsebara energikällor ut. Se hela Svenska

              För mig är det en gåta att inte alla väljer el som är märkt med "Bra miljöval". Det kan ju knappast vara priset på 2 öre/kWh som avskräcker. Med en årsförbrukning på 15 000 kWh blir det 375 kr om året inkl. moms.
              Det kan ju också vara så att om jag går över till grön el så ändrar några av storkonsumenterna sin användning en aning från vattenkrafts el till kol/kärnkrafts el.

              Jag är inte emot utan bara tveksam till den reella betydelsen idag. Jag får erkänna att jag inte själv har grön el. Det ska jag se till att fixa. Som du säger finns det ju inga skäl att inte ha det

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                Jag försökte välja enbart kärnkraft, men det gick inte enligt elleverantören, så om jag har otur kan jag ju få lite vindkraft......men så nära oskarshamn som jag bor så borde det ju vara sjävlysande el i mina ledningar
                alla tycker vi ju olika......
                Kärnkraft är en helt annan debatt. Det som sällan kommer fram i den diskussionen är att kärnkraft är den absolut dyraste energikällan. Det finns ingen avreglerad elmarknad i världen där man bygger nya kärnkraftverk. Det är helt enkelt för dyrt. Undantaget är Finland där en reaktor är under konstruktion. Detta bygge är så oerhört dyrt och har dessutom drabbats av upprepade kostnadsökningar och förseningar att det aldrig kommer att bli en konkurrenskraftig el producenrande anläggning.

                Man säger ju ofta att el från kärnkraft är billigt och det stämmer för de reaktorer som redan är igång. Dessa byggdes med kraftiga subventioner och kärnkraft har ganska låga rörliga kostnader.

                mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

                  Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  Jag försökte välja enbart kärnkraft, men det gick inte enligt elleverantören, så om jag har otur kan jag ju få lite vindkraft......men så nära oskarshamn som jag bor så borde det ju vara sjävlysande el i mina ledningar
                  alla tycker vi ju olika......
                  Själv jobbade jag ju under några år med bygget av kärnkraftverket i Oskarshamn och efter det är jag motståndare mot kärnkraft och har alltid sett till att bo på hyfsat behörigt avstånd från närmaste kärnkraftverk

                  Oavsett vad vi nu tycker om kärnkraft så finns det betydligt mer näraliggande problemen vad gäller akvaristik och miljöskydd som jag hellre gärna ser att denna tråd handlar om.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    Ursprungligen postat av olof
                    Man säger ju ofta att el från kärnkraft är billigt och det stämmer för de reaktorer som redan är igång. Dessa byggdes med kraftiga subventioner och kärnkraft har ganska låga rörliga kostnader.
                    Intressant. Jag visste att elen från existerande kärnkraftverk var väldigt billig (runt tio öre kilowatten) men inte att det berodde på att de inte behövde betala sina egna investeringar.

                    På alla sätt dyrast är väl annars vindkraft.

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1823

                      Ursprungligen postat av Mike_Noren
                      Intressant. Jag visste att elen från existerande kärnkraftverk var väldigt billig (runt tio öre kilowatten) men inte att det berodde på att de inte behövde betala sina egna investeringar.

                      På alla sätt dyrast är väl annars vindkraft.
                      Det finns otroligt mycket myter på det här området. Tvärt om är vindkraft ganska konkurrenskraftigt idag. Det har skett en enorm teknikutvekling då det gäller vindkraft.

                      På grund av stigande kolpriser och utsläppsrätter är kolkraft rätt dyrt och även naturgas belastas av höjda råvarupriser och till lägre grad av utsläppsrätter. Vattenkraften är i princip fullt utbyggd och kärnkraften för dyr. Då återstår vindkraften som står sig rätt bra kostnadsmässigt och definitivt är lönsam med gällande subventioner. Problemet är allt krångel med tillstånd.

                      Det dyraste idag är PV celler eller solkraft. Det är helt och hållet oekonomiskt med dagens teknik i vart fall i Sverige. Det samma gäller inte värmealstring med solkraft som är ganska kostnadsefektivt.

                      mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Själv jobbade jag ju under några år med bygget av kärnkraftverket i Oskarshamn och efter det är jag motståndare mot kärnkraft och har alltid sett till att bo på hyfsat behörigt avstånd från närmaste kärnkraftverk

                        Oavsett vad vi nu tycker om kärnkraft så finns det betydligt mer näraliggande problemen vad gäller akvaristik och miljöskydd som jag hellre gärna ser att denna tråd handlar om.
                        Jag lovar att inte störa mer jag gillar bara kärnkraft.....som motpol till vattenkraft ville bara skriva det....min farsa var oxå med och byggde kärnkraftverken och ölandsbron....
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          Ursprungligen postat av defdac
                          Jag skulle hemskt gärna vilja hitta på en manick som koncentrerar/tvättar CO2 från luften och trycka ner den i akvariet istället. Kanske med zeoliter eller någon form av kompressor.
                          Kommer du på en sådan manick så har du redan en köpare i mig, inte bara av en utan flera!! Borde ju kunna bli en miljöinsats till och med.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            Ursprungligen postat av cichlids4fun
                            Jag lovar att inte störa mer jag gillar bara kärnkraft.....som motpol till vattenkraft ville bara skriva det....min farsa var oxå med och byggde kärnkraftverken och ölandsbron....
                            Då är vi nog ganska överens, jag väljer Bra miljöval el bl a för att inte vattenkraften ska byggas ut. Vi verkar alla ha en koppling till Oskarshamn, jag var inte med när Oskarshamn byggdes men har jobbat där och vid Clab senare.
                            Sen håller jag inte riktigt med Kjell, om enegislöseriet är akvaristens största miljöpåverkan så borde frågan om vilken el vi använder vara intressant.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              Mm, energislösandet borde vara med i ett sådant föredrag, men det är kanske lite trixigt att räkna ut om akvaristen är mindre, likadan eller värre energitjuv än andra. Får jag någon gång tillräckligt med pengar så blir det egen gård och ett par vindsnurror - då lär man kunna bränna på med elen utan bekymmer.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • May 2005
                                • 1554

                                Kan inte priserna, men eftersom utvecklingen gått framåt massor borde en solpanel kunna värma och driva akvarium större delen av året. Funderat på att undersöka saken själv.
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...