Är Akvaristen miljövän eller miljösvin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #91
    Nu är du petik Tony
    Rörelseenergi, strålning och lägesenergi.

    Och visst det blir oxå värme i slutändan när turbulensen avtar o allt faller till botten.

    O visst hela universum går enligt vissa sakteliga mot värmedöden. d.v.s all energi hamnar i samma tillstånd. Men då är vi inne lite på filosofi o rätt långt från akvaristik
    Senast redigerad av LN; 05 November 2008, 14:06.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

      #92
      Hej!
      Visst gäller det, vi anser vara vetande, när det gäller fysiken om energi etc.
      Akvariehållning ( och hållning av övrigt levande ) är ju så mycket mer än hur vi ordnar till det hemma. Vi akvarister som eventuella miljösvin kommer väl in i detta sammanhang redan när den VF fisken fångas och också när den odlade fisken bara är ett ägg.
      Frågan gäller kanske ( rätta mig Kjell eller Ola om jag har fel ) om vi akvarister är en minuspost eller en pluspost när det gäller att ha akvariefisk överhuvudtaget hemma. Är vi en tillgång eller en börda för den redan sargade naturen? Har det vi gjort varit fel? Hur kan vi göra det i så fall bättre? Själv har jag inte några enkla svar. Har någon annan en tanke hur det skulle kunna vara annorlunda, utom energin hemma ,för det behövs ju många steg på vägen innan firren hamnar i det egna akvariet.
      Hälsn Nils

      Kommentar

      • Larry Stockholm
        Användare
        • November 2004
        • 343

        #93
        Hej
        Det ska bli jättespännande att höra vad du kommer fram till för resultat. Eftersom ditt föredrag kommer att hållas torsdag kväll samma helg som jättetillställningen på Fjärilshuset, kommer säkert en hel del från NCS dyka upp på mötet. (Dessa är naturligtvis välkomna. Fri entre)
        Hur ser vi på uttaget av levande sten till saltvattensakvarierna? De som har "fiskerättigheter" på detta får visst 1 dollar/kg från akvaristiken. Däremot behövs tydligen samma sten för att användas till vägbyggen. Då är ersättningen 1 dollar/100 kg. Detta har jag hört ryktesvägen? Sedan är väl fångstmetoderna av saltvattensfisk lite tveksamma. Cyanid och dynamit.

        Hitta till Kjells föredrag på www.bollmoraakvarieklubb.org
        Lasse Omfors

        Akvaristiken går i vågor

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

          #94
          På tal om det där med gifter så kanske vår största minuspost som akvarist är alla de mediciner/gifter som vi använder. Vet själv inte vart fasen man ska göra med flera hundra liter medicinerat vatten. Och det är ju en och annan döskalle på flaskan till våra mest kända medel...
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #95
            Mm, sista punkten var den jag tyckte saknades så långt. Vad sker med alla de medel vi har ner i våra kar? Med tanke på att östrogen från p-piller påverkar fisken i det vilda, så borde man verkligen fundera på hur våra mediciner fungerar. Vilka bryts ner, vilka bryts inte ner, vilka är cancerogena... och så har vi vattenberedningsmedel, balansmedel, klargörare, algmedel unt so weiter. Vad gör dessa i naturen och kan reningsverken ta hand om dem? Vad händer med det slam vi suger ut ur akvarierna, där det ligger en massa oskadliggjorda ämnen - men kan de lösas ut igen, och under vilka förhållanden?

            Kemikalieinspektionen är ju på G att gå över allt detta om jag fattar det rätt, men lite självsanering och självkritik är inte fel. Kanske kan man bota sjukdomar med sådana saker som inte är särdeles farliga för naturen, eller i vart fall mindre farliga. En fundering jag har är t ex pricksjukan. När man tar hem ny fisk borde man väl kunna koppa i dem i vatten med en temp på 29-30 grader. Såvitt jag vet överlever inte pricken i dessa temperaturer, och då har man botat fisken på ett miljövänligare sätt.

            Ju mer vatten vi byter, desto mer klor/kloraminer förbrukas. Kloraminer bildar defintivt cancerogena ämnen. Ska vi bidra till det?

            Hilsen,

            P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 09 November 2008, 10:02.
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #96
              Algmedel är på gång att räknas med bland de ämnen som skall vara godkänt innan det får säljas.

              Cancerogena mediciner typ alla mediciner som innehåller Nifurpirinol, malakitgrönt och metylenblått är redan stoppade alternativt receptbelagda i många länder. De kommer sannolikt även att bli receptbelagda här.

              Själv tycker jag nog rent generellt att det används för mycket mediciner - egentligen så är den enda sjukdom som jag medicinerar vita pricksjukan. Att vita pricksjukan skulle försvinna genom att man höjer temperaturen det tror jag inte riktigt på.

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #97
                Man kan även minska användningen av mediciner genom att medicinera i mindre behållare eller genom fodret.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #98
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Att vita pricksjukan skulle försvinna genom att man höjer temperaturen det tror jag inte riktigt på.
                  Har inte testat det själv än, men har pratat med folk som har testat. Verkar funka bra, ffa om man kör utan bottensubstrat och med kraftig cirkulation. Cystorna verkar klara sig sämre utan bottensubstrat och kraftig cirkulation gör att de nykläckta rackarna får svårare att fästa på fisken. Vet att Simontorp kört detta med framgång.

                  I vilket fall tycker jag att mediciner/olika medels inverkan på naturen när de kommer ut från akvariet är en punkt som bör vara med i ett föredrag om akvaristers miljöpåverkan. Kanske gör att fler tänker sig för några extra gånger innan de använder olika medel samt att man hittar nya och bättre lösningar på våra gamla problem.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #99
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Man kan även minska användningen av mediciner genom att medicinera i mindre behållare eller genom fodret.
                    Där borde det finnas en nisch att fylla för fodertillverkarna. Kruxet med invärtes sjukdomar är ju att få in medicinen i fisken. Tar man då ett klassiskt foder som Tetra Min och gör en variant med medicin i fodret, så bör ju fisken enklare få det i sig och mängden medicin kan minskas. Ett alternativ är ju att droppa medicin över fodret, men det blir svårdoserat enligt min erfarenhet. Har själv testat medicinerad räkmix och det funkade hyfsat. Mitt problem var att räkmixen i sig inte blev bra, bindemedlet funkade inte som det skulle (agar agar).

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Där borde det finnas en nisch att fylla för fodertillverkarna. Kruxet med invärtes sjukdomar är ju att få in medicinen i fisken. ).

                      Hilsen,

                      P
                      Hej!
                      DET ser jag som ett problem eftersom mina sjuka fiskar oftast inte har velat äta. Då har jag fått medicinera hela karet. Och sedan då- jo vattnet går i avloppet vid vattenbyte. Vad händer sedan med detta avloppsvatten och vart " försvinner " medicineringen? Det har jag ingen aning om utom att allt hamnar i reningsverket, men där är det vä lbegränsning vad som kan renas bort. Det är sällan jag har medicinerat, men ändå, många bäckar små .....
                      Hälsn Nils

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo

                        Ju mer vatten vi byter, desto mer klor/kloraminer förbrukas. Kloraminer bildar defintivt cancerogena ämnen. Ska vi bidra till det?

                        P
                        Precis det skrev ja en liten artikel i CB för ett litet tag sedan, hur man enkelt kan minimera vattenbyte. Inte en enda kommentar i fourumet blev det dock. O ja som trodde att det var en het potatis.

                        För att du har alldels rätt i att vi behöver minska vattenavändandet. Inte nog med att vattnet ska renas, det ska värmas oxå, och fraktas till kranen från vattenverket.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Göran Å
                          Användare
                          • December 2005
                          • 1295

                          Kolfilter

                          Något som fler borde tänka på är att rena inkommande vatten till våra akvarium för att få bort olika oönskade partiklar som gör våra fiskar sjuka.

                          Genom denna åtgärd behöver vi inte anv så mycket olika preparat för att få vattnet fiskvänligt i efterhand och förhoppningsvis också mindre mediciner.

                          Lämpligt reningsfilter är ett kolfilter som beskrivs i denna tråd: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59208

                          Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            Ytterligare en akvaristisk fundering är de resor en del av oss företar för att studera/fånga fisk på plats. Vad kan motivera detta egentligen? Går att diskutera en del för- och nackdelar här också, ungefär som med diskussionen om VF kontra odlat. Om lokalbefolkningen tjänar pengar på att bevara miljön så kommer miljön också att bli kvar. Tjänar de inte pengar på att bevara miljön så kommer de att hitta på annat att göra med miljön... tror jag.

                            Menar annars inte alls att racka ner på det resande fiskfolket, reseföredrag är ju bland de roligaste att se och lyssna på. Själv har jag dock valt bort att resa och se fisken på plats, just pga miljöskäl. Flyg är en riktig miljöbov...

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Ytterligare en akvaristisk fundering är de resor en del av oss företar för att studera/fånga fisk på plats. Vad kan motivera detta egentligen?
                              Det där skulle jag vilja säga ingår i den större diskussionen om ekoturism. Ett viktigt påpekande hursomhelst.

                              Den dagen då bil och flyg är ett nollsummespel för naturen kommer åtminstone jag jubla. (Jag är optimist och tror att jag får uppleva detta.)
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Den dagen då bil och flyg är ett nollsummespel för naturen kommer åtminstone jag jubla. (Jag är optimist och tror att jag får uppleva detta.)
                                Läste om någon som klurat på det där, och verkade helt övertygad om att bilen åtminstone kan göras till ett nollsummespel, men var lika övertygad om att flyget inte skulle gå. Det verkar helt enkelt krävas för mycket energi att ta så mycket tyngd upp i luften så att det med dagens teknik inte var genomförbart. Fast det säger ju ingenting om morgondagens teknik.

                                Sedan kan man ju resa som Göran Kropp gjorde när han cyklade till Himalaya. Det vore en intressant vinkling på ett föredrag - "En akvaristisk cykeltur mellan Svedala och Madagaskar" eller "Mellan Svedala och Sydney - en cyklande akvarists upplevelser". Månne är det vad jag ska lägga den där Trissvinsten på när den kommer...
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...