Är Akvaristen miljövän eller miljösvin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #76
    Ursprungligen postat av olof
    Ett akvarium utan avdunstning ger ungefär lika mycket värme energi som du tillför el energi alltså en verkningsgrad på ett.
    Jag vet dock inte hur stor inverkan avdunstningen av vatten har. Den tillförda energi som inte blir rumsvärme går åt till avdunstning.

    mvh

    olof
    Har man en luftavfuktare igång så borde den ju också kunna utnyttja energi från det avdunstade vattnet - eller?

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

      #77
      Ursprungligen postat av Micke
      Jo visst bör det vara så. Det skulle vara intressant att se en seriös beräkning av den egentliga energiåtgången för ett akvarium om man tar hänsyn till bieffekter som uppvärmning av omgivande rum, minskat behov av belysning och annat.
      Har man direktverkande el för uppvärmning av huset så bör akvariet vara lika effektivt. Då ska man bara räkna energiåtgången för akvariet sommartid när inte uppvärmning behövs.
      ja nu fattar jag ingenting.
      Om man nu har ett akvarium som avger värme, så tror jag att man får ner energikosnaderna mer om man har ett hus med tex golvvärme med termostat, eller ett hus med värmepump som också har termostat.
      Till skillnad från dom husen som har direktverkande el.Janne
      Senast redigerad av malawijanne; 04 November 2008, 23:39.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #78
        Ursprungligen postat av malawijanne
        ja nu fattar jag ingenting.
        Om man nu har ett akvarium som avger värme, så tror jag att man får ner energikosnaderna mer om man har ett hus med tex golvvärme med termostat, eller ett hus med värmepump som också har termostat.
        Till skillnad från dom husen som har direkverkande el.Janne
        Vi sa att en värmepump har en verkninggrad mellan 3 och 5, direktverkande el och akvarium utan avdunstning verkningsgrad 1. Värmepumpen är alltså mycket effektivare för uppvärmning än akvariet, mellanskillnaden bör väl då räknas som enegiförlust?
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

          #79
          Ursprungligen postat av Micke
          Vi sa att en värmepump har en verkninggrad mellan 3 och 5, direktverkande el och akvarium utan avdunstning verkningsgrad 1. Värmepumpen är alltså mycket effektivare för uppvärmning än akvariet, mellanskillnaden bör väl då räknas som enegiförlust?
          Nej tyvärr Micke, jag fattar tyvärr noll forfarande.
          Men det kan bero på att jag inte lusläst hela tråden.
          Men tillbaka till mitt resonemang .
          Om du har ett hus med termostater som styr värmen på hela huset, så är det inte så stor energiförlust att ha några baljor i huset, för att värmen från akvariet gör att att termostaterna slår ifrån den vanliga värmen, det vill säga att man ta vara på värmen från baljorna.Janne

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #80
            Ursprungligen postat av malawijanne
            det vill säga att man ta vara på värmen från baljorna.Janne
            Jo, men har du en värmepump som värmekälla så är den mycket effektivare än akvariet. Av 1 kwh som tillförs värmepumpen får du ut 3-5 kwh i värme, akvariet ger bara 1 på 1. Alltså måste du räkna med energiförlust på akvariet.
            Direktverkande el är ungefär lika effektivt som akvariet. Därför menar jag att man inte behöver räkna med någon energiförlust där, mer än på sommaren när man inte värmer upp huset.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • endymion

              #81
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Nej tyvärr Micke, jag fattar tyvärr noll forfarande.
              Men det kan bero på att jag inte lusläst hela tråden.
              Men tillbaka till mitt resonemang .
              Om du har ett hus med termostater som styr värmen på hela huset, så är det inte så stor energiförlust att ha några baljor i huset, för att värmen från akvariet gör att att termostaterna slår ifrån den vanliga värmen, det vill säga att man ta vara på värmen från baljorna.Janne
              Grejen med värmepumpar är att om man stoppar in 1 kW energi får man ut 5 kW energi. Gör man samma sak med ett akvarie så stoppar man in 1 kW och får ut 1 kW med lite fördröjning.
              Förstår du, eller ska jag förklara ytterligare?

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                #82
                Ursprungligen postat av endymion
                Grejen med värmepumpar är att om man stoppar in 1 kW energi får man ut 5 kW energi. Gör man samma sak med ett akvarie så stoppar man in 1 kW och får ut 1 kW med lite fördröjning.
                Förstår du, eller ska jag förklara ytterligare?
                Jo det fattar jag att man inte får samma energi ur ett akvarie som att ha en värmepump, för då hade ju alla haft akvarie istället för dessa värmepumpar.
                Så det tror jag inte att du behöver förklara för mig endymion, riktigt så dum är jag inte.Janne

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

                  #83
                  Om jag jämför med vad en del vänner har för hobbys och hur dom fungerer så skulle jag säga att vi är miljövänner hur vi än gör med pumpval osv.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1823

                    #84
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Jo visst bör det vara så. Det skulle vara intressant att se en seriös beräkning av den egentliga energiåtgången för ett akvarium om man tar hänsyn till bieffekter som uppvärmning av omgivande rum, minskat behov av belysning och annat.
                    Har man direktverkande el för uppvärmning av huset så bör akvariet vara lika effektivt. Då ska man bara räkna energiåtgången för akvariet sommartid när inte uppvärmning behövs.
                    Grejen är väl att ett hyfsat isolerat hus bara värms lite mer än halva året. Alltså får du ut en verkningsgrad ev el åtgången i akvariet på säg 0.6 på årsbasis minus effekten av avdunstningen medan en värmepump då ger 3-5 ggr el energin man sätter in. Direktverkande el blir också bättre eftersom faktorn där är 1.

                    Det är nog ungefär så seriös beräkningen blir utan att veta elförbrukningen i ett akvarium. Tyvärr har vi fortfarande rätt knapphändiga uppgifter på denna förbrukning.

                    Jämför man sen med tex fjärrvärme, pelletsbrännare eller oljeeldning blir det lite mer komplicerat eftersom dessa ger en direkt uppvärmnings effekt med väldigt små energiförluster. Ca 90% av bränslet går då till uppvärmning medan endast runt 40% av bränslets energi i ett koleldat kraftverk blir till el.


                    mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1823

                      #85
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Har man en luftavfuktare igång så borde den ju också kunna utnyttja energi från det avdunstade vattnet - eller?
                      Ja troligen kommer energin tillbaka i luftavfuktaren och omvandlas till värme. Om man kan tillgodoräkna sig den där är väl lite tveksamt eftersom luftavfuktaren drar rätt mycket mer ström än den värme som frigörs då vattnet kondenseras.

                      mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #86
                        Ursprungligen postat av olof
                        Alltså har inte exporten av akvariefisk någon del i att sjön skyddats från utplantering.
                        Nej så är det inte. Man väger saker mot varandra. Vid en invasionsfas som i prinsip är oundviklig vid en "lyckad" introduktion är fisken extremt bra. Detta leder till stor inflyttning. Det är i princip en naturlag att fisket sedan kraschar med missär, brottslighet, prostitution och rovdrift på naturen som följd. Detta är vad som händer när man bygger dammar fast ännu mer extremt. Även en liten "explosion" som inte leder till något fiske att tala kan skada dykindustrin och akvarifiskexporten. När man utreder konsekvenserna så väger man saker mot varandra och när "turismindustrin", akvariefiskexportörer, biologer och naturvårdare säger Nej, Nej, Nej så påverkar det.

                        I Nicaraguas kratersjöar finns ingen turismindustri eller akvariefiskexportörer och då finansierar Norges motsvarighet till Sida inplantering av Tilapia...

                        Ett annat exempel: Det fanns ingen turistindustri i Usambarabergen, Östafrikas sista höglandsregnskog, och där utbildade Finida skogshuggare... (Nu satsar man på turism och Finida har hjälper till med att omvandla hela området till nationalpark efter att ha skämt ut sig i hela världen).

                        Även om det inte har en direkt betydelse så blir fiskarna "ambassadörer" (usch, det där lät töntigt) för sin miljö.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #87
                          Ursprungligen postat av nils42
                          Hej!
                          Det låter inte bra med Viktoriasjön. Har du kanske någon sida att hänvisa till för att läsa lite mer om alla problemen?
                          Hälsn Nils
                          Ciklidbladet 4/2008!
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • nils42
                            Användare
                            • January 2003
                            • 931

                            #88
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson

                            I Nicaraguas kratersjöar finns ingen turismindustri eller akvariefiskexportörer och då finansierar Norges motsvarighet till Sida inplantering av Tilapia...

                            Ett annat exempel: Det fanns ingen turistindustri i Usambarabergen, Östafrikas sista höglandsregnskog, och där utbildade Finida skogshuggare... (Nu satsar man på turism och Finida har hjälper till med att omvandla hela området till nationalpark efter att ha skämt ut sig i hela världen).

                            Även om det inte har en direkt betydelse så blir fiskarna "ambassadörer" (usch, det där lät töntigt) för sin miljö.
                            Hej!
                            Det lät inte alls töntigt det du skrev om miljön och fiskarna, men lite bekymrad känner jag mig för alla " hjälpare ". Från tiden jag läste latin för x antal år sedan kommer jag ihåg frasen ;sutor ne supra crepidam ( skomakare bliv vid din läst ). Om också våra politiker skulle bli vid det, de kunde, hade vi kanske en annorlunda värld idag.
                            Jo, det kanske inte är vi akvarister som är de stora miljösvinen, utan vi har valt in folk i politiska församlingar som beslutar över sådant de inte har en aaaaning om och tyvärr har vi också administratörer ( byråkrater ) som inte heller åtminstone har en elementär kunskap i vad de beslutar. Så summan av kardemumman blir kanske att vi har fått den miljö vi förtjänar ( genom våra politiska val )
                            Hälsn Nils

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

                              #89
                              Ursprungligen postat av olof
                              Ja troligen kommer energin tillbaka i luftavfuktaren och omvandlas till värme. Om man kan tillgodoräkna sig den där är väl lite tveksamt eftersom luftavfuktaren drar rätt mycket mer ström än den värme som frigörs då vattnet kondenseras.

                              mvh

                              olof
                              Intressant frågeställning detta.
                              För att få vatten att förångas (gå till ett högre energitillstånd) krävs energi från omgivningen.
                              Det motsatta sker när ångan kondenserar till vatten. Ångan lämnar över energi till omgivningen. Nu kostar både förångning och kondensering energi så åtgången blir minus ialla fall men förlusterna är förvånasvärt små med en avfuktare om man tillgodoser sig värmet.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • Tony
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4594

                                #90
                                Ursprungligen postat av LN
                                Ångan lämnar över energi till omgivningen. Nu kostar både förångning och kondensering energi så åtgången blir minus ialla fall men förlusterna är förvånasvärt små med en avfuktare om man tillgodoser sig värmet.
                                En lag som alltid gäller är ju att energi ej kan förstöras. Vad händer då med energin som "försvinner" i detta fall?
                                Tony Englund

                                Kommentar

                                Arbetssätt...