Är Akvaristen miljövän eller miljösvin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Läste om någon som klurat på det där, och verkade helt övertygad om att bilen åtminstone kan göras till ett nollsummespel, men var lika övertygad om att flyget inte skulle gå. Det verkar helt enkelt krävas för mycket energi att ta så mycket tyngd upp i luften så att det med dagens teknik inte var genomförbart.
    Det behöver ju inte nödvändigtvis vara nollsumme inom maskinen. Det går ju t ex producera vätgas i solceller som komprimeras och eventuellt uppgraderas till mer energirik förening och används som bränsle. Jag har också svårt att tro att ett flygplan täckt av solceller skulle bli lönsamt. Det skulle nog behäva stå och "soltanka" länge innan det lyfter.

    Det finns ju nollhus som inte använder någon energi alls för uppvärmining. Jag tror helt klart att vi skulle kunna fixa nollakvarier. Det har talats om centralfilter, men en rejäl luftpump är nog också rätt energisnål.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Det finns ju nollhus som inte använder någon energi alls för uppvärmining. Jag tror helt klart att vi skulle kunna fixa nollakvarier. Det har talats om centralfilter, men en rejäl luftpump är nog också rätt energisnål.
      Jo passivhus finns ju lite varstans i Svedala idag. Men dom bygger ändå på att vi tillför energi i en eller annan form från oss människor om inte annat.
      Rena nollhus finns det bara ett ental av. Där huset är helt frånkopplat elmässigt och VA mässigt från el och VA nät.

      Vet inte om det är dit vi ska i framtiden för att det kostar mer att bygga många små elaggregat gämfört med att bygga ett större.

      Första steget borde vara lätt att ta, O det är att minska Sveriges elförbrukning så att vi slipper köpa el från kolkraftverk.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

        Ursprungligen postat av LN
        Första steget borde vara lätt att ta, O det är att minska Sveriges elförbrukning så att vi slipper köpa el från kolkraftverk.
        Ja! Och nästa är att spara el så att vi kan konkurrera ut ett par av kolkraftverken på kontinenten.

        mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

          Jag har bytt till streampumpar med mycket liten elförbrukning samt att jag bara kör med ett lysrör .. alltid ngt.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            Ursprungligen postat av olof
            Ja! Och nästa är att spara el så att vi kan konkurrera ut ett par av kolkraftverken på kontinenten.
            Sen känns det som en självklarhet att välja miljömärkt el så att man inte bidrar till användning av kol- och oljekraft. 2 öre/kWh blir ju inte många kronor per år med en normal elförbrukning.
            Senast redigerad av Micke; 11 November 2008, 18:38.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

              Ursprungligen postat av LN
              Precis det skrev ja en liten artikel i CB för ett litet tag sedan, hur man enkelt kan minimera vattenbyte. Inte en enda kommentar i fourumet blev det dock. O ja som trodde att det var en het potatis.

              För att du har alldels rätt i att vi behöver minska vattenavändandet. Inte nog med att vattnet ska renas, det ska värmas oxå, och fraktas till kranen från vattenverket.
              Du predikar för redan frälsta kanske? Jag byter ju max 5% vatten i månaden i stora karet, men nu med diskus är jag rädd för att jag måste öka radikalt(diskusfolket byter ju generellt 50% typ).
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Gäst

                Hej!

                Hej!
                Ja vi diskusfolket byter mycket vatten jag byter 3 gr i veckan och då 60% per gång,och dom mår som prinsar vattenbyten är A-O i diskushållning/ Ann-Mari

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 804

                  Hej.
                  Har gått ifrån lysrör till lågenergilampor,till mitt 540 tre st 15watt (15w ger 75watt ) ger 225 watt ut istället för två lysrör a`38 w -76 watt ut och förbrukar ca 100.Byggt egna ytterfilter av militära matkärl ,isolerade.Ingen värmeförlust när dom står på golvet under akvariet och lägger tempen i akv.på min som fisken behöver,diskus 26,5 istället för 28-30,malawin på 23-24,apistosen på 20-20.Fisken leker äter och trivs.Har gått från en årsförbrukning på 34500 till ca 18500.
                  mvh Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 804

                    Hej.
                    Vattenbyten är ej a-o i ett diskuskar,utan det är känslan för fisken som gör hur mycket vatten du behöver byta samt vad man matar med och hur mycket.Vad du har för filter,temp och antal fisk i förhållande till vattenvolym."Vi diskusfolk" skall du inte skriva Ann marie,för att hålla diskus i ett akvarium har jag aldrig kommit upp i dessa mängder av byten och då har jag varit igång med diskus sedan mitten av 70. Du skall skilja på att odla och hålla fisk.
                    mvh Mats
                    Senast redigerad av Mats; 11 November 2008, 19:01.
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

                      Tackar för inkomna synpunkter - men vill gärna ha in ännu fler.

                      Hur ser ni t.ex. på användandet av CO2 i akvariet?

                      Kommentar

                      • joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Tackar för inkomna synpunkter - men vill gärna ha in ännu fler.

                        Hur ser ni t.ex. på användandet av CO2 i akvariet?
                        Komplicerat!

                        Nä, skämt åsido - förlåt en dum fråga, finns förståss en miljöaspekt på detta också! Men jag undrar vilken?
                        MVH - joe

                        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1823

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Tackar för inkomna synpunkter - men vill gärna ha in ännu fler.

                          Hur ser ni t.ex. på användandet av CO2 i akvariet?
                          Mängderna som används för Co2 anläggningar är väldigt små. om man läser denna tråd från zoopet verkar det variera rät mycket men röra sig om Ca 1 kg Co2/månad för ett normalt större akvarium:

                          Då och då funderar man på hur mycket CO2 våra växter/kar slukar. Eller? Jag börjar få någorlunda koll på mitt kar vid olika förutsättningar men det vore tokintressant att höra hur ni andra har det i era kar?!? Håller just nu på med en mätning där jag har låtit mitt H.spirulinabuskage och (även mina Difformis för den delen)


                          Om man kör 2 st 36 W lysrör till akvariet förbrukar de ca 60 X 2 = 120 W. Om de är tända 10 h per dygn ger detta 120 X 10 = 1200 Wh eller 1.2 KWh. Det är 30 dagar per månad vilket ger 36 KWh.

                          El producerat med kolkraft vilket är det man förbrukar på marginalen. (då dessa har högst rörlig kostnad/KWh, se mitt tidigare inlägg) ger Co2 utsläpp på ca 1 kg / producerad KWh.

                          Alltså 1 kg Co2 från gödningen och 36 kg från belysningen på en månad. Lägger man till elförbrukning från värmare och pumpar blir Co2 utsläppen ännu större.

                          Enligt min mening är elförbrukningen den stora miljöpåverkan för akvariehobbyn.

                          Mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Tackar för inkomna synpunkter - men vill gärna ha in ännu fler.

                            Hur ser ni t.ex. på användandet av CO2 i akvariet?
                            Beror lite på en del andra faktorer. Enig med Olof ovan, men ska vi lägga till lite mer så tas ju en hel del CO2 upp av växterna också. Har man dessutom krukväxter i anslutning till akvarierna så torde de förbruka mer CO2 än som "läcker" ut från akvariet. Utsläppen från akvaristernas CO2 borde därmed göra varken till eller från. Men visst, grejerna har ju transporterats kors och tvärs över klotet innan de kommer till ett akvarium, och där funkar väl CO2-pryttlarna som vilken vara som helst, dvs utsläppen av CO2 via transporter är rätt högt. CO2-utsläppen vid transporter och elförbrukning borde i allafall vara betydligt högre än själva utsläppen från anläggningen när den används.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • defdac
                              Användare
                              • April 2002
                              • 865

                              Jag skulle hemskt gärna vilja hitta på en manick som koncentrerar/tvättar CO2 från luften och trycka ner den i akvariet istället. Kanske med zeoliter eller någon form av kompressor.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

                                Ursprungligen postat av olof
                                El producerat med kolkraft vilket är det man förbrukar på marginalen. (då dessa har högst rörlig kostnad/KWh, se mitt tidigare inlägg) ger Co2 utsläpp på ca 1 kg / producerad KWh.
                                Men miljövänliga akvarister köper grön el .
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...