Är Akvaristen miljövän eller miljösvin
Kollaps
X
-
-
Jo visst bör det vara så. Det skulle vara intressant att se en seriös beräkning av den egentliga energiåtgången för ett akvarium om man tar hänsyn till bieffekter som uppvärmning av omgivande rum, minskat behov av belysning och annat.
Har man direktverkande el för uppvärmning av huset så bör akvariet vara lika effektivt. Då ska man bara räkna energiåtgången för akvariet sommartid när inte uppvärmning behövs.
Om man nu har ett akvarium som avger värme, så tror jag att man får ner energikosnaderna mer om man har ett hus med tex golvvärme med termostat, eller ett hus med värmepump som också har termostat.
Till skillnad från dom husen som har direktverkande el.JanneSenast redigerad av malawijanne; 04 November 2008, 23:39.Kommentar
-
ja nu fattar jag ingenting.
Om man nu har ett akvarium som avger värme, så tror jag att man får ner energikosnaderna mer om man har ett hus med tex golvvärme med termostat, eller ett hus med värmepump som också har termostat.
Till skillnad från dom husen som har direkverkande el.JanneKommentar
-
Men det kan bero på att jag inte lusläst hela tråden.
Men tillbaka till mitt resonemang .
Om du har ett hus med termostater som styr värmen på hela huset, så är det inte så stor energiförlust att ha några baljor i huset, för att värmen från akvariet gör att att termostaterna slår ifrån den vanliga värmen, det vill säga att man ta vara på värmen från baljorna.JanneKommentar
-
Jo, men har du en värmepump som värmekälla så är den mycket effektivare än akvariet. Av 1 kwh som tillförs värmepumpen får du ut 3-5 kwh i värme, akvariet ger bara 1 på 1. Alltså måste du räkna med energiförlust på akvariet.
Direktverkande el är ungefär lika effektivt som akvariet. Därför menar jag att man inte behöver räkna med någon energiförlust där, mer än på sommaren när man inte värmer upp huset.Kommentar
-
Nej tyvärr Micke, jag fattar tyvärr noll forfarande.
Men det kan bero på att jag inte lusläst hela tråden.
Men tillbaka till mitt resonemang .
Om du har ett hus med termostater som styr värmen på hela huset, så är det inte så stor energiförlust att ha några baljor i huset, för att värmen från akvariet gör att att termostaterna slår ifrån den vanliga värmen, det vill säga att man ta vara på värmen från baljorna.Janne
Förstår du, eller ska jag förklara ytterligare?Kommentar
-
Så det tror jag inte att du behöver förklara för mig endymion, riktigt så dum är jag inte.JanneKommentar
-
Om jag jämför med vad en del vänner har för hobbys och hur dom fungerer så skulle jag säga att vi är miljövänner hur vi än gör med pumpval osv.Kommentar
-
Jo visst bör det vara så. Det skulle vara intressant att se en seriös beräkning av den egentliga energiåtgången för ett akvarium om man tar hänsyn till bieffekter som uppvärmning av omgivande rum, minskat behov av belysning och annat.
Har man direktverkande el för uppvärmning av huset så bör akvariet vara lika effektivt. Då ska man bara räkna energiåtgången för akvariet sommartid när inte uppvärmning behövs.
Det är nog ungefär så seriös beräkningen blir utan att veta elförbrukningen i ett akvarium. Tyvärr har vi fortfarande rätt knapphändiga uppgifter på denna förbrukning.
Jämför man sen med tex fjärrvärme, pelletsbrännare eller oljeeldning blir det lite mer komplicerat eftersom dessa ger en direkt uppvärmnings effekt med väldigt små energiförluster. Ca 90% av bränslet går då till uppvärmning medan endast runt 40% av bränslets energi i ett koleldat kraftverk blir till el.
mvh
olofKommentar
-
mvh
olofKommentar
-
I Nicaraguas kratersjöar finns ingen turismindustri eller akvariefiskexportörer och då finansierar Norges motsvarighet till Sida inplantering av Tilapia...
Ett annat exempel: Det fanns ingen turistindustri i Usambarabergen, Östafrikas sista höglandsregnskog, och där utbildade Finida skogshuggare... (Nu satsar man på turism och Finida har hjälper till med att omvandla hela området till nationalpark efter att ha skämt ut sig i hela världen).
Även om det inte har en direkt betydelse så blir fiskarna "ambassadörer" (usch, det där lät töntigt) för sin miljö.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
I Nicaraguas kratersjöar finns ingen turismindustri eller akvariefiskexportörer och då finansierar Norges motsvarighet till Sida inplantering av Tilapia...
Ett annat exempel: Det fanns ingen turistindustri i Usambarabergen, Östafrikas sista höglandsregnskog, och där utbildade Finida skogshuggare... (Nu satsar man på turism och Finida har hjälper till med att omvandla hela området till nationalpark efter att ha skämt ut sig i hela världen).
Även om det inte har en direkt betydelse så blir fiskarna "ambassadörer" (usch, det där lät töntigt) för sin miljö.
Det lät inte alls töntigt det du skrev om miljön och fiskarna, men lite bekymrad känner jag mig för alla " hjälpare ". Från tiden jag läste latin för x antal år sedan kommer jag ihåg frasen ;sutor ne supra crepidam ( skomakare bliv vid din läst ). Om också våra politiker skulle bli vid det, de kunde, hade vi kanske en annorlunda värld idag.
Jo, det kanske inte är vi akvarister som är de stora miljösvinen, utan vi har valt in folk i politiska församlingar som beslutar över sådant de inte har en aaaaning om och tyvärr har vi också administratörer ( byråkrater ) som inte heller åtminstone har en elementär kunskap i vad de beslutar. Så summan av kardemumman blir kanske att vi har fått den miljö vi förtjänar ( genom våra politiska val )
Hälsn NilsKommentar
-
För att få vatten att förångas (gå till ett högre energitillstånd) krävs energi från omgivningen.
Det motsatta sker när ångan kondenserar till vatten. Ångan lämnar över energi till omgivningen. Nu kostar både förångning och kondensering energi så åtgången blir minus ialla fall men förlusterna är förvånasvärt små med en avfuktare om man tillgodoser sig värmet.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Tony EnglundKommentar
Kommentar