Vilken är bästa cirkulationspumpen?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

Vilken är bästa cirkulationspumpen?

Sitter och funderar på att skaffa mig en pump till. Så nu har jag suttit och läst på lite onlineshoppar och det finns ju en sån herrans massa modeller. Förr brukade man säga att Eheim var bäst, men stämmer det? Tunze verkar ju bra om man jämför strömförbrukning per liter i timmen. Men det finns ju en massa fler. Vad säger ni? Vilka är bäst när man kikar på driftsäkerhet, ljudvolym, energiförbrukning med mera?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Tycker det är rena djungeln med pumpar.

Det som också känns viktigt är, kan man lita på vad som står på pumparna.
    Jag har då upplevt ganska stor skillnad i pumpkapacitet mellan olika märken men som ska pumpa lika mycket. Hur mycket ström drar dom egentligen? Det finns nog ganska många frågetecken om just akvariepumpar.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

Kan man få nåt provningsinstitut att testa ett gäng så vore det ju häftigt att ha i ciklidbladet.

Kommentar

• Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

jag har kört en hel del olika pumpar i mina akvarium och den som varit bäst är EHEIM 2252 Inget snack om saken. Många andra har fungerat bra men denna har bara gått o gått och varit tyst i jämförelse med de andra.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• pny
          Användare
          • April 2002
          • 210

Ursprungligen postat av Olorin
          Vilka är bäst när man kikar på driftsäkerhet, ljudvolym, energiförbrukning med mera?
          Red Dragon från Royal exclusiv är nog den tystaste och mest energisnåla pump jag känner till, men också en av de dyraste...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Olorin
            Kan man få nåt provningsinstitut att testa ett gäng så vore det ju häftigt att ha i ciklidbladet.
            Läs denna tråd, hjälper du mig med pumpar och dylikt kan vi utöka testet, så jag tillslut kan få en vettig artikel.

Mätte effekten idag på elförbrukningen i lokalen med hjälp av Clas Olssons effektmätare. Tyckte dock att effekten var lite hög på vissa håll. Redovisar därför mina resultat Resun Innerfilter 1000 liter/h uppgiven effekt: 20 W uppmätt effekt: 50 W Eheim 2252 1200 liter/h uppgiven effekt: 28 W uppmätt effekt: 45 W

Kommentar

• Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

Du får gärna testa på mina pumpar, men jag har ju tyvärr samma märke på alla tre(dock olika storlekar).

Kommentar

Arbetssätt...