Inbyggnad av akvarier

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

Inbyggnad av akvarier

Sitter och planerar för att snygga till bland mina kar så jag kan få mandat för att få in fler i huset. Eftersom ytan är begränsad tänkte jag bygga en "vägg" d.v.s. en ställning som jag kan ställa några kar i och sedan klä in så det ser fint ut. I mina funderingar så slog det mig att om jag bygger in karen helt och hållet kanske jag även skulle isolera lite med frigolit typ tunna 5 cm skivor och få ett energisnålare och miljövändligare kar.

Frågan är bara. Om jag bygger in och isolerar hela rasket uton framrutorna så klart. Blir det kanske för tätt då så att det blir för varmt i karen bara av lysrören? Nån som har erfarenhet av sådant?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Ravenskog
    Användare
    • March 2007
    • 311

Alt. 1: Du sätter in ventilationsgaller både ovan och nedan, det finns sådana som är riktigt snygga.

Alt. 2: En liten fläkt monteras i utrymmet, då får du jämnare temp. Risken är annars att det översta akvariet får all värme. Blir det ändå för varmt, kombinerar du alt. 1 och 2

Mvh Tony

Kommentar

• Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

Du tror med andra ord att det skulle bli för varmt bara med lysrören?

Kommentar

• Ravenskog
        Användare
        • March 2007
        • 311

Det blir nog inte för varmt tror jag, men har du en fläkt får du samma temp i hela inbyggnaden.

Kommentar

• Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

Finns ingen anledning till att ha 27 grader i rummet, tvärtom. Kan man ha 22 grader i rummet och 27 i karen så skulle de spara energi. Men det får inte bli 40 grader i karen bara av att ha lamprona tända.

Kommentar

Arbetssätt...