Levande foder ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #16
    Ursprungligen postat av Olorin
    Det var en imponerande bredd. Du borde skriva och göra nåt till bladet om din foderodling. Det är nog någon mer än jag som har problem med den biten.
    Levandefoder är inte så klurigt egentligen, men det är en kunskap som trist nog verkar falla mer och mer i glömska. Har hört en del sanslösa påståenden om näringsinnehållet i levandefoder, men de folket som säger sådant kan omöjligen vara uppdaterade på näringsanalyser av just olika levandefoder kontra torrfoder. Fast samtidigt så är torrfoder av idag något helt annat än torrfoder förr, och utvecklingen går snabbt. När tid finnes (läs "om ett bra tag"), så kommer kanske en artikel. Lovar inget, artikeln om filtrering från föredraget på senaste Ciklidstämman ligger först (i artikelskriveriet), men ändå en bit bakom saker jag MÅSTE göra... så surt är det. Kunde jag klona mig så gjorde jag det - men vill du ha tips om odling av levandefoder så messa mig privat.

    För egen del är jag dock helt övertygad om att levande foder "rular" på många områden. Så enkelt är det.

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 03 November 2008, 00:52.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • mantis777
      Användare
      • October 2008
      • 204

      #17
      aulonocaror

      Har funderat lite angående levande foder. Aulonocaror har ju ett speciellt sätt att leta där de sakta glider över sanden och "lyssnar" efter bytesdjur. Finns det nåt levande foder som går att använda till detta?
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
      Inget akvarium för tillfället...

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

        #18
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Levandefoder är inte så klurigt egentligen, men det är en kunskap som trist nog verkar falla mer och mer i glömska. Har hört en del sanslösa påståenden om näringsinnehållet i levandefoder, men de folket som säger sådant kan omöjligen vara uppdaterade på näringsanalyser av just olika levandefoder kontra torrfoder. Fast samtidigt så är torrfoder av idag något helt annat än torrfoder förr, och utvecklingen går snabbt. När tid finnes (läs "om ett bra tag"), så kommer kanske en artikel. Lovar inget, artikeln om filtrering från föredraget på senaste Ciklidstämman ligger först (i artikelskriveriet), men ändå en bit bakom saker jag MÅSTE göra... så surt är det. Kunde jag klona mig så gjorde jag det - men vill du ha tips om odling av levandefoder så messa mig privat.

        För egen del är jag dock helt övertygad om att levande foder "rular" på många områden. Så enkelt är det.

        Hilsen,

        P
        Jag kanske kan ta och titta in nån gång när jag är i Malmö, du verkar ha mycket skoj för dig.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #19
          Ursprungligen postat av mantis777
          Har funderat lite angående levande foder. Aulonocaror har ju ett speciellt sätt att leta där de sakta glider över sanden och "lyssnar" efter bytesdjur. Finns det nåt levande foder som går att använda till detta?
          Hyallellan är perfekt för detta. Släpper man ner småräkorna på kvällen så hinner de gräva ner sig i sanden. Kör man med blå filtermatta är chansen stor att det etableras en kultur där - då lär du få se Auloncarorna "lyssna" ofta!!

          Olorin, om tiderna bara passar så går det nog bra med en titt. Vad andra tycker är skoj får ju de stå för, men själv har jag inte bara roligt i lokalen, jag är rent lycklig!!

          Hilsen,

          P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 15 November 2008, 08:12.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • mantis777
            Användare
            • October 2008
            • 204

            #20
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Hyallellan är perfekt för detta. Släpper man ner småräkorna på kvällen så hinner de gräva ner sig i sanden. Kör man med blå filtermatta är chansen stor att det etableras en kultur där - då lär du få se Auloncarorna "lyssna" ofta!!

            Olorin, om tiderna bara passar så går det nog bra med en titt. Vad andra tycker är skoj får ju de stå för, men själv har jag inte bara roligt i lokalen, jag är rent lycklig!!

            Hilsen,

            P
            Ok, det låter ju schysst! Har du nåt tips om hur jag får tag på hyallella? Måste man odla själv eller går det köpa vid behov?
            Mvh
            /Calle
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
            Inget akvarium för tillfället...

            Kommentar

            • HenrikV
              Användare
              • February 2007
              • 697

              #21
              Nu börjar det bli intressant!!! Funkar denna hyallella även på sandsillar från Tanganyika? Har ofta funderat på om det skulle gå att få nån sorts "ohyra" i sanden som fiskarna kan gräva efter.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #22
                Ursprungligen postat av mantis777
                Ok, det låter ju schysst! Har du nåt tips om hur jag får tag på hyallella? Måste man odla själv eller går det köpa vid behov?
                Mvh
                /Calle
                Det är troligen något du odlar själv. De jag kör använder jag helt och hållet själv, finns inget utrymme att sälja vid behov. Däremot för startkultur. De är dock lättodlade, har man ett eller ett par kar över så funkar det fint. De har mycket små krav på vattenkvalitet, brukar föröka sig överallt - men som alla kulturer av levandefoder är det slugt att ha minst två, gärna fler. Man vet aldrig när det händer något som får kulturen att krascha.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #23
                  Ursprungligen postat av HenrikV
                  Nu börjar det bli intressant!!! Funkar denna hyallella även på sandsillar från Tanganyika? Har ofta funderat på om det skulle gå att få nån sorts "ohyra" i sanden som fiskarna kan gräva efter.
                  Klockrent. Har testat!

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • HenrikV
                    Användare
                    • February 2007
                    • 697

                    #24
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Klockrent. Har testat!

                    Hilsen,

                    P
                    Fungerar det även för mindre arter som Xenotilapia?

                    Kommentar

                    • mantis777
                      Användare
                      • October 2008
                      • 204

                      #25
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Det är troligen något du odlar själv. De jag kör använder jag helt och hållet själv, finns inget utrymme att sälja vid behov. Däremot för startkultur. De är dock lättodlade, har man ett eller ett par kar över så funkar det fint. De har mycket små krav på vattenkvalitet, brukar föröka sig överallt - men som alla kulturer av levandefoder är det slugt att ha minst två, gärna fler. Man vet aldrig när det händer något som får kulturen att krascha.

                      Hilsen,

                      P
                      Skulle du vilja ge mig lite tips om hur jag ska sköta den. Typ vad matar man med, byta vatten, nåt att undvika att göra etc etc etc? Det hade ju vareit schysst.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                      Inget akvarium för tillfället...

                      Kommentar

                      • HenrikV
                        Användare
                        • February 2007
                        • 697

                        #26
                        Googlade lite om varelsen ifråga. Dom gillar grönsaker...

                        Kommentar

                        • fs7210
                          Användare
                          • June 2004
                          • 183

                          #27
                          levande foder

                          jag har nog sagt det tidigare, men värt att säga igen:
                          scalarer är tokiga i tvestjärtar!
                          Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #28
                            Xenotilapia har jag inte haft ännu, men jag är säker på att Hyallella går hem hos alla ciklider som går och tuggar i sanden. Jordätare är tokiga i dem, och alla dvärgciklider jag testat på går direkt på dem. Callochromis gillar dem också starkt.

                            De är mycket lättskötta om man kör dem i eget kar. Räcker med en liten balja, 10-20 liter. Verkar i princip okänsliga för vattenkvalitet, vet flera som kört dem länge utan att göra något alls. Går de i en burk utan filter brukar man få grönvatten, och en sådan burk verkar mer eller mindre sköta sig själv. För egen del kör jag med ett JBF, lite bitar blå filtermatta på kanterna, en gnutta sand (viktigt med sand, dels gräver de ner sig i den och dels behöver de ett sandkorn till balanssinnet efter ömsning) och vattenbyten när det ska förökas lite mer än vanligt. Inte kräsna i maten, äter alger, växter, grönsaker, fiskfoder av alla sorter.

                            De få gånger mina kulturer inte har funkat bra har det varit snäckor i kulturerna. Verkar som om det är någon slags konkurrens där, så lägg lite krut på snäckfria kulturer. Klämmer man snäckor mot rutan så äter dock Hyallellorna snabbt upp resterna.

                            De kan även etableras i de stora blå filtermattorna som många kör som filter. Rensar mattan inuti och några slinker alltid ut i karet, till fiskarnas glädje. Seglivade - några polare gjorde rent en blå filtermatta med en Hyallella-koloni i. Sköljde av den i hett vatten från kranen ett bra tag - men när mattan åkte ner i karet igen så nog fanken kom det ut levande Hyallella ur den. Kort sagt: busenkla och verkligen att rekommendera. Toppenfoder för att få dvärgciklider, gobys mfl fisk lekmogna.

                            Hilsen,

                            P
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 16 November 2008, 08:25.
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • mantis777
                              Användare
                              • October 2008
                              • 204

                              #29
                              Hur ofta kan man mata Aulonocaror med dem. Ska jag köra på som vanligt med räkmix och nångång då och då mata? Snäckfritt låter bra. Vill absolut inte råka få in snäckor i mitt malawikar.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                              Inget akvarium för tillfället...

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • May 2005
                                • 1554

                                #30
                                Intressant, hur får man tag i Hyallella? Man behöver ju ett gäng att starta med.
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...