Organisera foton/bilder, programvara?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • widde

Organisera foton/bilder, programvara?

Jag är i stort behov av att organisera alla mina foton som jag har, då de just nu ligger i vanliga mappar som är döpta lite hur som helst..
    Till detta behöver jag alltså ett vettigt program för att organisera bilder.
    Det finns ju en uppsjö olika program för detta ändamål, så jag tänkte höra vad ni har att säga om de olika programmen?

Dessa behov har jag:
    * Kunna lägga till nyckelord på foton
    * Kunna söka efter bilder med nyckelord och kombinera olika nyckelord och få fram alla foton som matchar dessa nyckelord.
    * En stor bonus är om det är relativt plattformsoberoende.. Får väldigt gärna funka i både Windows och OSX (och gärna Linux också för den delen). (Viktigast är Windows och i andra hand OSX och i tredje hand Linux.)

Dessa behov har jag INTE:
    * Kunna redigera bilder i programmet. Detta gör jag i andra program som t.ex. Photoshop.

Jag vill alltså ha ett organiseringsprogram/arkivprogram inte ett fullfjädrat redigeringsverktyg.. Men om det nu finns ett program som är grymt bra på att organisera så väljer jag naturligtvis inte bort det även om det har redigeringsfunktioner.. Men det primära är ändå arkiv/organiseringsfunktionerna.
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Välkommen till detta formidabla forum och du får säkert ett bra svar av forumets "fotonissar" (hittade inge bättre ord )

Själv så efterlyser jag samma sak!
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Jag använder mig nästan uteslutande av Adobe Lightroom 2 idag. Täcker alla mina behov.
      Mvh
      Robin

Kommentar

• Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

Är lightroom fortfarande som itunes, alltså att man inte har en chans att ha sina bilder i en mappstruktur som man själv vill ha?

Jag har inte kört det sedan betan, och det som fick mig att lägga ner det projektet var just den där värdelösa databas-varianten som snodde alla bilder.
        Tony Englund

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Jag har slitet mitt hår de senaste veckorna pga. detta. Jag har nämligen själv bestämt att sortera och göra ordentlig backup på alla mina bilder. Det har varit jobbigt, minst sagt!

Att ge mina bilder nyckelord är helt omöjligt, det skulle ta en livstid. Jag sorterar i vanliga mappar med datum samt ett bra mappnamn som beskriver sessionen. Dessa ligger även i några få huvudkategorier.

Jag stöfotograferar sällan och mina minneskort vid nerladdning består oftas av en "session" av någon form, vilket gör att detta fungerar. Skulle det ligga bilder som inte hör ihop med de andra kopierar jag in dem i en egen mapp helt enkelt.

Jag är nöjd med hur allt fungerar nu och alla bilder ligger på tre ställen, varav en av hårddiskarna inte ligger hemma hos mig.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Ursprungligen postat av Zaphi
            Att ge mina bilder nyckelord är helt omöjligt, det skulle ta en livstid.
            Om man gör det för en bild i taget lär det ta tid, men de flesta programmen har funktioner för att tagga många bilder samtidigt.
            Det viktiga att tänka på vid val av program är att det ska lagra informationen i bildens IPTC-fält så att den blir tillgänglig för andra program.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

Arbetssätt...