Har en canon p.shot... nån som har tips för att få hyfsade art ock akvariebilder med sån kamera?
tips för oss som inte har systemkamera?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Köp systemkamera
Skoja bara lite.
Har för mig att med Canons Powershot kan man använda sig av slavblixt, så det är i så fall mitt tips. -
Zooma inte in när du fotograferar, gör det istället senare i datorn!mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Hej.
Du har ju olika belysnings alternativ att välja på,olika upplösningar(heter det så?)själv kör jag utan blixt och får rätt bra bilder.
mvh MatsKommentar
-
1. Lägg lysrören i framkant på karet.
2. Tvätta täckglasen
3. Ta kort dagen efter vattenbyte så vattnet är klart
4. Lägg på mer lysrör än vanligt
5. Distrahera fisken så den står still ex. med hjälp av kameran, handen eller något annant.
6. Ta kort efter fisken fått mat eller efter du bytt vatten så fisken står mer still.
7. Tvätta framrutan
8. Se till att linsen på kameran är ren
9. Använd photoshop
10. Använd riktiga akvarielysrör och inte vanligaKommentar
-
släck ner i övriga rummet/lokalen, så slipper man mycket reflektionerI källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...Kommentar
-
-
-
Jag började med en Canon Powershot G3. Jag var mycket imponerad över vad allt den lilla prylen kunde göra.
Stäng av alla automatikfunktioner.
Leta Dig fram till lämpliga inställningar och spara dem under C1.
Använd om möljigt lågt ISO och liten bländare.
Den enda / stora nackdelen jag upplevde med G3 var att den trots att jag använde allt manuellt, är långsam. Med stillastående fiskar går det bra att ta fina bilder, men att fota troffar ger bara magsår. Därför ävergick jag till systemkamera efter ett par år med G3. (Men jag har kvar G3, den är otroligt lätt och enkel att ta med sig, jämfört med systemet.)mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Jag förutsätter att du menar att man skall beskära bilden? Dilemmat ligger dock i att "zoomandet" (eller att man inte zoomar) ju förändrar bilden på så sätt att skärpedjupet förkortas samt att bakgrunden trycks närmare motivet, vilket kan ge en kraftfull effekt.
Nah, jag vat inte om jag håller med. Jag förstår att det kan vara bra att kunna fotografera på långsammare slutartider, men det du förlorar på grund av att du inte zoomar är ganska betydelsefullt för hur slutresultatet blir.
En beskärning försämrar även grynigheten och skärpan i bilden, som på konpaktkameror ofta inte är så bra från början.Kommentar
-
Det var väl grynighet och skärpa jag närmast tänkte på. För att få rätt inzoomning från början så att bilden är "färdigbeskuren" tvingas man allt som oftast att använda digitala zoomfunktionen och det är döden för fotografiet. I de fallen gör inte bildredigeringsprogrammet lika stor skada vid "inzoomning" och beskärning. Det är i alla fall min erfarenhet.mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
Hej!
Hej!
Kan någon förklara för mig varför jag får så dåliga bilder med blixten som lyser på min canon poweshot 560A när jag fotar fiskar blir bilderna suddiga och otydliga och då är kameran ändå inställd på autofocus kan det vara fel på simkortet ? någon som vet? / Ann-MariKommentar
Kommentar