Utseende på VF kontra urvalsodlat ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Utseende på VF kontra urvalsodlat ?

    Hur är det egentligen med utseendet /färger på VF kontra urvalsodlat ??. Tex har jag läst att vildfångade sebraciklider är mycket vackrare ( läs mörkare ,rakare linjer ,god kontrast) än de odlade som finns i handeln. Å andra sidan så verkar det som för demasoni är det tvärtom, de urvalsodlade har rakare linjer ( vilket för det mänskliga ögat oftast
    bertaktas som vackrare) Beror detta på att det bara går det att urvalsodla mot snyggare fiskar med vissa arter eller vad ??. Eller beror det på att det inte finns någon som försöker urvalsodla tex sebracilkider medans däremot många urvalsodlar demasoni ??. Vill gärna veta er uppfattning i denna fråga.
  • HenrikV
    Användare
    • February 2007
    • 697

    #2
    Kent i Nol hade en gång en fullvuxen, VF Cynotilapia Afra "Jalo" hane som jag dregglade en del över. Kunde tyvärr inte köpa den, då jag redan hade en besättning som fungerade bra. Det var lätt den snyggaste afran jag sett.
    Min uppfattning är att VF är snyggare överlag, men det finns såklart urvalsodlade som är snyggare. Ta till exempel Malawijannes hongi. Jag tror inte att det hade sålts många hongi i detta land utan Jannes insats.

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

      #3
      vf har i mitt tycke alltid finare form, färgen kan ju ändras/förstärkas med odling men jag tycker mer om naturlig och då är oftast vf snyggare
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • nils42
        Användare
        • January 2003
        • 931

        #4
        Ursprungligen postat av specmats
        vf har i mitt tycke alltid finare form, färgen kan ju ändras/förstärkas med odling men jag tycker mer om naturlig och då är oftast vf snyggare
        Hej!
        Jag har ställt samma fråga om och om igen. Hittills har jag aldrig fått ett vettigt svar på detta och aldrig har någon kunnat skilja en odlad från en VF fisk.
        Hälsn Nils

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

          #5
          Ursprungligen postat av nils42
          Hej!
          Jag har ställt samma fråga om och om igen. Hittills har jag aldrig fått ett vettigt svar på detta och aldrig har någon kunnat skilja en odlad från en VF fisk.
          Hälsn Nils
          Melanochromis Auratus är ett bra exempel på en art som är ganska sönderodlad där jag ser skillnad på VF vs Odlad, odlat har ofta men inte alltid sämre/annorlunda färg och ännu vanligare annan form än vf, går inte att ta miste när man sett dom några gånger-enorm skillnad faktiskt
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          Arbetssätt...