Räkmix fördelar och nackdelar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8621

Ursprungligen postat av joe
    Men Mikael, det där att inte få till det med gelatinblad begriper jag inte riktigt - det är ju i princip samma sak. Jag använder båda och det funkar. Smälter allt i vattenbad och värmer räkmixen en aning innan jag blandar i.
    Hej

Hur många glatinblad per 1 kg räkmix använder du?
    (Mina blad är 12x8 cm och väger 2 gr/st.)
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Ursprungligen postat av Mikael W
      Hej

Hur många glatinblad per 1 kg räkmix använder du?
      (Mina blad är 12x8 cm och väger 2 gr/st.)
      Ja, du Mikael, på den fronten är jag lite som min gamla mor - recept är löjligt verkar hon resonera när man ber om ett på nått gott.

Nå - jag det blir nog sisådär 6-7 blad till ett kilo om - ibland mer om jag rör i lite gelatinmix. Men min poäng var att det är ingen skillnad på blad och pulver, båda löser jag upp i vattenbad (med lite vatten i bladen/pulvret) och så värmer jag mixen lite (fingerljummen) innan jag blandar allt. Jag breder sedan ut det på plåtar och ställer i kylen så att mixen stelnar (blir dallrig!!) och sedan "rutar" jag upp portionsbitar som jag styckfryser!

Kanske lite omständligt, men jag trivs med det och kanske tycker du - och flera - att det är mycket gelatin, men jag avskyr när det slabbar i användandet senare. det får räcka vid tillverkningen.

Svävande svar - jag vet - men det är ju fredag!
      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Mikael W
        NCS Medlem

• August 2002
        • 8621

Hej

Ett bra svar, tack för det.
        Försöker på nytt enligt det.

7 blad = 14 gr på ett kilo är ju inte farligt mycket, jämfört med att jag använde 50 ml pulver, det måste ju vara mer än 50 gr. Om nu pulver och blad är direkt jämförbart.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

Hej

7 blad = 14 gr på ett kilo är ju inte farligt mycket, jämfört med att jag använde 50 ml pulver, det måste ju vara mer än 50 gr. Om nu pulver och blad är direkt jämförbart.
          Mikael, jag blir väldigt osäker när du skriver ditt svar - vikter och lite/mycket etc. Kanske skulle du ändå ta i lite till. Några blad extra - skadar ju inte. Har ju hänt att jag fått värma om min mix och ha i mer gelatin för att den inte håller ihop...

Hoppas verkligen det funkar! Glöm inte det jag skrev om min gamla mor
          Senast redigerad av joe; 08 November 2008, 15:07.
          MVH - joe

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

Ursprungligen postat av joe
            Ja, du Mikael, på den fronten är jag lite som min gamla mor - recept är löjligt verkar hon resonera när man ber om ett på nått gott.

Nå - jag det blir nog sisådär 6-7 blad till ett kilo om - ibland mer om jag rör i lite gelatinmix. Men min poäng var att det är ingen skillnad på blad och pulver, båda löser jag upp i vattenbad (med lite vatten i bladen/pulvret) och så värmer jag mixen lite (fingerljummen) innan jag blandar allt. Jag breder sedan ut det på plåtar och ställer i kylen så att mixen stelnar (blir dallrig!!) och sedan "rutar" jag upp portionsbitar som jag styckfryser!

Kanske lite omständligt, men jag trivs med det och kanske tycker du - och flera - att det är mycket gelatin, men jag avskyr när det slabbar i användandet senare. det får räcka vid tillverkningen.

Svävande svar - jag vet - men det är ju fredag!
            Varför slabbar din mix när du senare använder den, det är ju bara att bryta av en bit utav den frysta räkmixen, den är ju lika hård som en isglass och lika kall. för att du tinar väl inte upp räkmixen innan du slänger i den.Janne

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Ursprungligen postat av malawijanne
              Varför slabbar din mix när du senare använder den, det är ju bara att bryta av en bit utav den frysta räkmixen, den är ju lika hård som en isglass och lika kall. för att du tinar väl inte upp räkmixen innan du slänger i den.Janne

Varför ha i gelantin om man ska mata med frusen mat???
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Pieter
                Användare
                • August 2004
                • 251

Janne förstår jag dig rätt när du skriver att => du tinar väl inte upp räkmixen innan du slänger i den <=

//Pieter

Kommentar

• Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

Skulle det vara nåt fel med att mata med "glass"? Har alltid slängt i frusna bitar av fryst mat i karen och fiskarna verkar inte ha några problem med det, men det kanske de har - de säger ju inget
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

Var väl någar inlägg sedan vitaminerna diskuterades i tråden. ??
                    men lite mer bränsle.

På metromode.se hittar du de senaste nyheterna inom mode, inredning, träning och hälsa, skönhet, mode för män och Sveriges härligaste bloggar!
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Helt frusen mat funkar finfint till fisk som inte tar så stora tuggor. Mina Channa tar lite större tuggor, och till dem vill jag inte ge fryst foder i sådana bitar att de får ner dem hela. Tror inte det är bra för dem att få en isklump i magen. Men, men... gäller det Mbunas eller andra mindre ciklider så borde det inte spela någon roll.

Hilsen,

P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

Jojomen - jag tinar upp den innan. Jag tror inte heller att det är helt hälsosamt att få isbitar direkt i magen och victoriorna tar tuggor som de knappt kan hantera! Men detta har vi diskuterat tidigare och var och en gör som var och en vill - och blir salig på sin tro!
                        MVH - joe

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8621

Nu blir det spännande... Ska köra en ny sats räkmix imorgon. Köpte ingredienser, men nu var förstås agar-agar slut i mina närbutiker, och det är lördag kväll. Hittade till slut en asienbutik som ännu var öppen. Även de hade slut på agar-agar i pulverform, men det fanns i traditionell form, som ser ut som spaghetti.

Tanten i butiken sa att det är 4,2 gram i ett paket så jag köpte 3 paket. Hemma ser jag att det är 42 gram i paketet så nu har jag för en tid då. Hon sa att det fungerar precis som pulvret.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Per A
                            Användare
                            • December 2007
                            • 101

satt och läste om räkmix... tänkte på en grej som jag började med ganska snart efter att jag började mixa själv. istället för att göra flak fryser jag mixen i block, ett par centimeter tjocka sedan glaserar jag blocken med vatten när dem frusit för att minska oxideringen. Inbillar mig att hållbarheten blir bättre. Nackdelen, ganska självklar man bryter inte bara en bit och kastar ner i akvariet, fram med en sågtandad kniv och gnugga, det går fort. tradigt om man har mkt fisk förståss.
                            det här var kanske för uppenbart...
                            /Per
                            Per Ask, Umeå
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                            salvelinusalpinus@hotmail.com

Kommentar

• RobbanG
                              Användare
                              • January 2004
                              • 563

Ursprungligen postat av Per A
                              satt och läste om räkmix... tänkte på en grej som jag började med ganska snart efter att jag började mixa själv. istället för att göra flak fryser jag mixen i block, ett par centimeter tjocka sedan glaserar jag blocken med vatten när dem frusit för att minska oxideringen. Inbillar mig att hållbarheten blir bättre. Nackdelen, ganska självklar man bryter inte bara en bit och kastar ner i akvariet, fram med en sågtandad kniv och gnugga, det går fort. tradigt om man har mkt fisk förståss.
                              det här var kanske för uppenbart...
                              /Per
                              På liknande sätt har jag gjort. Hällde mixen i flata plastburkar ca 2 cm tjocka, läta det stelna och skar sedan upp mixen i lagom stora bitar innan infrysning. Vid mat dags var det bara att plocka fram en kub/bit.
                              //Robert

Kommentar

• Peter_A_F
                                Användare
                                • January 2008
                                • 809

Hej

Läser man på pulverpaketet (favorit gelatin pulver) är förhållandena:
                                1 tsk = 5 ml gelatinpulver motsvarar 2 blad gelatin.

Det betyder att 50 ml är samma som 20 blad...
                                Senast redigerad av Peter_A_F; 12 March 2009, 15:03.
                                - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

Arbetssätt...