Räkmix fördelar och nackdelar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

Ursprungligen postat av Koi-fantast
    Du har fel i ditt påstående! Du vet inte att dina fiskar är så friska som du påstår! För att veta detta måste du ha en kontrollgrupp och en experimentgrupp så att du vet vilket foder som fiskarna lever längst på och är friskast på.

Tala också gärna om hur du medicinerat dina fiskar den senaste tiden.

Forskningen menar att bristsjukdommar är likartade för de flesta olika arter. Detta innebär att en fisk som har brist av vitamin C visar samma symtom som en människa som har brist av vitamin C.
    Jag bara berättar mina egna erfarenheter efter att odlat malawiciklider i stor skala i mer än 15 år, och kan Kjell relatera till en Roger, så kan jag väl relatera till min egna erfarenheter. Jag tror inte roger hade någon kontrollgrupp eller exprimentgrupp.
    Sedan kan forskningen säga vad dom vill, jag berättar fortfarande bara om MINA egna erfarenheter.
    Ja jag har inte köpt en medicin på flera år så jag kommer inte ihåg senast när jag la i medicin, Malawiciklider har jag aldrig medicinerat, däremot för några år sen så försökta jag medicinera en grupp av odlade kejsarmoorie, men det är nog en 7 år sen.Janne

Kommentar

• nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

Hej!
      Kjell, nu kryper du väl undan. Det har du ju aldrig gjort. Varför nu?
      Hälsn Nils

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av nils42
        Hej!
        Kjell, nu kryper du väl undan. Det har du ju aldrig gjort. Varför nu?
        Hälsn Nils
        ??????????
        Vet inte vad du menar - malawijanne har väl rätt att ha sin åsikt även om jag nu inte håller med och jag skulle tro att hans fiskar i längden skulle hålla en ännu högre kvalitet om han tillsatte vitaminer. Kvalitén på fisken är beroende av flera faktorer - varav vitamintillskott är ett. Men om man fixar alla andra faktorer optimalt så märks garanterat inte vitaminbristen så mycket.

Det Roger relaterade till var knappast baserat på egen forskning utan snarare på vedertagen kunskap (t.ex. inom matfiskuppfödningen) att även fiskar har ett behov av vitaminer (som C-vitamin) - vore förövrigt rätt märkligt annars om de vore det enda djur som inte behöver vitaminer.

Sedan kan man ju alltid diskutera hur lång hållbarheten för olika vitaminer är i fryst tillstånd. Micke menade ju t.ex. tidigare i tråden att C-vitamin har längre hållbarhet.

Well, jag VET inte, men tycker att frågan är intressant så därför föreslog jag att vi skulle bjuda in Untergasser till en Ciklidstämma.

Kommentar

• kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

Jag menar inte heller att fisken klarar sig utan vitaminer för så är det inte. Tror däremot att det finns många myter o en stor övertro på vitaminer.
          Mer o mer forskning pekar ju tydligt på detta. Idag är man ju klart över att benskörhet kopplas till vår vitaminberikade mjölk. Och att även C vitamin börjar ifrågasättas. http://www.smittskyddsinstitutet.se/...immunforsvar-/

Jag tror heller inte att många vet hur mycket vitamin man skall ha i sina mixer, jag har hört dem som lagt i en hel tub multivitamin i mixen för det måste vara bra. Det tror jag klart inte på. I en av de senaste Sarf aktuellt kan man läsa att Hith beror på vitaminbrist o lösningen är vitaminchocker. Tror heller inte på det utan tror tvärtom att det inte är bra.
          Jag matar min fisk enbart med olika frysfoder och upplever inte jag har några som helst problem med t.ex Hith.
          Tror också att man gör fel om man sätter lika tecken mellan intag och upptag.
          Så som alltid lagom är bäst o i detta fall kanske inte ens det.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det Roger relaterade till var knappast baserat på egen forskning utan snarare på vedertagen kunskap (t.ex. inom matfiskuppfödningen) att även fiskar har ett behov av vitaminer (som C-vitamin) - vore förövrigt rätt märkligt annars om de vore det enda djur som inte behöver vitaminer.
            Fisk behöver inte C-vitamin eftersom de kan tillverka det i sin kropp. Därimot växer de sämre om de inte får i sig det i tillräckligt mängd.
            Senast redigerad av Gäst; 28 October 2008, 19:13.

Kommentar

• nils42
              Användare
              • January 2003
              • 931

Hej!
              Sorry Kjell!
              Jag hade inte läst tråden tillräckligt noga. Mea culpa, mea maxima culpa.
              Hälsn Nils

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Vet ej om det redan har skrivits, men isåfall är det repetition!

Jag kollade lite på "mina" matburkar och finner detta som vitamin C källa
                L-ascorbyl-2-polyphosphate as a vitamin C source i Tropicals Astacolor, så även i Tetra Rubin.
                I nutrafin basix finns det också som ingrediens
                I Oase ground formula finns bara vitamin C i förteckningen

Om man nu enbart matar sina firrar med räkmix som Malawi Janne gör, så får ju fiskarna vitamin C i sig genom ärtorna som blandas i och då 20mg per 100gr.
                Så det är ju inget fel. Enda smolket är väl om man gör för stora satser, så att allt "godis" i form av vitaminer inte längre finns kvar.
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• joe
                  Användare
                  • June 2006
                  • 1451

Ursprungligen postat av endymion
                  Fisk behöver inte C-vitamin eftersom de kan tillverka det i sin kropp. Därimot växer de sämre om de inte får i sig det i tillräckligt mängd.
                  Va! detta var intressant, utveckla gärna Albin, och om du kan ge källa/lästips! Det gör mig ju oerhört nyfiken efter en lång tråds diskuterande om hur man ska behålla vitamin C i fodret som varit fryst...och så säger du att det är helt onödigt.
                  MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Markus_A
                    Användare
                    • December 2005
                    • 418

Ursprungligen postat av endymion
                    De flesta fiskarter kan inte syntetisera askorbinsyra (ihop med primater, marsvin, fladdermöss m. fl.).

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Försökte googla lite men inte hittade inte så mycket

Denna sida tar upp vikten av olika vitaminer för akvariefisk http://www.geocities.com/akvaristen/...html#vitaminer

Detta frysfoder innehåller stabiliserat C-vitamin (dvs C-vitamin som tål infrysning) http://tritonakvarium.se/product.asp?product=301

JBL-fodret innehåller också stabiliserat C-vitamin http://www.akvarieshopen.com/fiskfod...-21_73_76.html

Enligt Djupfrysningsbyrån (branschorganisation som säljer djupfrust mat) så sjunkar C-viatminhalten rätt lite under infrysningsperioden ( i alla fall om det är minst -18 grader i frysen) http://www.djupfrysningsbyran.se/om_.../kvalitet.html

Kommentar

• joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

Djupfrysningsbyrån - det finns då allt i detta land!!

Men tack för din ansträngning Kjell. Ska spana av trådarna - inklusive Djupfrysningsbyrån!
                        MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

Det har minsann hänt intressanta saker i den här tråden. En kort summering skulle vara att den empiriska erfarenheten säger att man får rödare fiskar utan c-vitamin eller hur MalawiJanne?

För övrigt så tycker jag hela saker är oerhört intressant och något som man kunde bjuda in någon vitamin-forskare att skriva om i nåt ciklidblad. Eller som Kjell var inne på bjuda in till någon föreläsning(men jag föredrar bladet för jag har nästan aldrig tid att åka iväg land och rike).
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Enligt Djupfrysningsbyrån (branschorganisation som säljer djupfryst mat)
                            OT
                            Måste vara gamla stoffiler som jobbar där!
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Ursprungligen postat av Olorin
                              Det har minsann hänt intressanta saker i den här tråden. En kort summering skulle vara att den empiriska erfarenheten säger att man får rödare fiskar utan c-vitamin eller hur MalawiJanne?

För övrigt så tycker jag hela saker är oerhört intressant och något som man kunde bjuda in någon vitamin-forskare att skriva om i nåt ciklidblad. Eller som Kjell var inne på bjuda in till någon föreläsning(men jag föredrar bladet för jag har nästan aldrig tid att åka iväg land och rike).
                              Nej, man får inte rödare fiskar utan c-vitamin i fiskmaten.
                              Det får man genom urvalsodling, och inavel.Men däremot så får man inte sjukare fiskar om man utesluter vitaminer i räkmixen.Janne

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Markus_A
                                De flesta fiskarter kan inte syntetisera askorbinsyra (ihop med primater, marsvin, fladdermöss m. fl.).
                                Var hittar du den faktan? De djur som inte kan tillverka C-vitamin som jag hittar är primater, lemurer, marsvin och fruktätande fladdermöss.

Jag har läst en vetenskaplig undersökning någonstans där de jämförde tillväxt hos fisk när de fick mat med C-vitamin i och mat utan C-vitamin. De fiskar som fått C-vitamin växte naturligtvis snabbare.

Kommentar

Arbetssätt...