Räkmix fördelar och nackdelar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av nils42
    Hej!
    Det må väl vara skrivet någonstans om vitaminer och yngel och vuxna fiskar. Kan någon ge hänvisning så att jag kan läsa själv? Kjell och Ola kanske?
    Hälsn Nils
    Leta reda på Roger Häggströms artikel i ämnet i artikelarkivet

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ja, MEN mängden med C-vitamin i pellets/flingor är ju baserat på att man i huvudsak använder den typen av foder så visst kommer de att få i sig C-vitamin, men sannolikt inte tillräckligt.

Hade jag använt frysfoder som huvudfoder så hade jag tillsatt den typen av komersiella vitaminpreparat som finns för just frysfoder.
      Hade jag bara kört med frysfoder som komplementfoder (vilket jag idag gör med cyclops) så hade jag struntat i vitamtillskott.
      Stackars mina fiskar som enbart får räkmix utan några vitaminer alls, och det fungerar lika brajanne

Kommentar

• Boffe
        Användare
        • February 2003
        • 102

Tjena är det naturose, som är astaxantin på www.linkan.se
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

Kommentar

• joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

Ursprungligen postat av malawijanne
          Stackars mina fiskar som enbart får räkmix utan några vitaminer alls, och det fungerar lika brajanne
          Känns ju lite tryggt ändå att veta, Janne. Även om jag inte bara matar med räkmix somvarit fryst en tid.

Men ändå - Kjell - det där komersiella C-vitaminen är det den du talar om tidigare i tråden? Davitin C-80? Kanske sa du det, men jag missade, men var får man då tag på den?? Just nu kör jag på med en ganska ny/fräsch räkmix, men man kan ju bättra?? sig tills nästa omgång ska sättas...
          MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Nu var det väl i huvudsak C-vitamin som diskuterades och brist på detta leder i huvudsak till ett sämre immunförsvar enligt Roger.
            Så i längden är det självklart bättre om man tillsätter C-vitamin - men självklart trillar varken fiskar eller människor direkt av pinn bara för att man skippar C-vitaminer och får ett sämre immunförsvar.

Kommentar

• joe
              Användare
              • June 2006
              • 1451

Kjell! Davitin C-80? Var?
              MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• kaj.p
                Användare
                • April 2002
                • 2294

Det fanns en artikel av J.E. Quale i ciklidbladet om fiskar o vitaminer för några år sedan. Hittar den dock inte o det kan vara 2003. Iallfall är kontentan att det är helt onödigt o tillsätta vitaminer de har snarare motsatt verkan.
                Artiklen finns på engelska här http://article.discusnews.com/cat-01/vitamins.shtml
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Ursprungligen postat av joe
                  Men ändå - Kjell - det där komersiella C-vitaminen är det den du talar om tidigare i tråden? Davitin C-80? Kanske sa du det, men jag missade, men var får man då tag på den?? Just nu kör jag på med en ganska ny/fräsch räkmix, men man kan ju bättra?? sig tills nästa omgång ska sättas...
                  Nej, det komersiella preparatet jag pratade om tas fram av fiskfodertillverkare. I slutet av 90-talet var Dupla först ut med detta http://www.dupla.com/SE/product/80600 men jag har sett andra fabrikat i handeln med en liknande produkt. Vilka kommer jag dock inte ihåg (eftersom jag idag bara kör med frysfoder som komplement så är det ju inte så intressant för mig). Dupla tror jag inte går att få tag på i Sverige idag.

Kommentar

• nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

Hej Kjell!
                    Varför inte dela med dig av ditt vetande mer? Du har varit verksam i detta i så många år och har ett enormt kunnande framför oss ( åtminstone jag, kanske också någon annan, vad vet jag ) blåbär. Rikta nu marskalkstaven och ge ett gott råd.
                    Hälsn Nils

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Ursprungligen postat av kaj.p
                      Det fanns en artikel av J.E. Quale i ciklidbladet om fiskar o vitaminer för några år sedan. Hittar den dock inte o det kan vara 2003. Iallfall är kontentan att det är helt onödigt o tillsätta vitaminer de har snarare motsatt verkan.
                      Artiklen finns på engelska här http://article.discusnews.com/cat-01/vitamins.shtml
                      Var nog t.o.m. med som så att det var jag som översatte den artikeln till svenska och tog med den i CB. Man kan nog ställa en del frågetecken om den artikeln.
                      De problemen som uppstod med överdosering av vitaminer menade han gav upphov till leverproblem. Nu är det ju som så att till diskus används ofta oxhjärta som foder och just användandet av animaliskt foder från däggdjur ger ju också leverskador. Så om nu diskusarna hade leverproblem så är det väl lite väl underligt att då direkt förutsätta att det beror på vitaminerna och inte på oxhjärtefodret!
                      Det hade varit intressant att diskutera detta med honom, men tyvärr så dog han ju strax innan artiklarna publicerades i CB, så den möjligheten gavs inte.

Två saker till om artikeln:
                      1/ Jim skriver att det redan finns tillräckligt med vitaminer i fodret om man ger fiskarna ett varierat, naturligt och fräscht foder - detta håller jag med om.
                      Men, flingfoder, pellets etc. tillverkas vid en hög temperatur och detta gör att vitaminerna förstörs och därför måste man i efterhand tillsätta vitaminer i sådant foder (vilket foderfabrikanterna också gör).
                      Vid infrysning och förvaring i frysen så förstörs också vitminer alltefterhand - olika vitaminer förstörs olika snabbt (C speciellt snabbt).
                      2/ Jim påpekar också en viktig sak - överdosering av vissa vitaminer kan skada. Därför skall man aldrig överdosera.
                      Det är ju ungefär som för mediciner - vad är skillnaden mellan en medicin och ett gift, jo doseringen.

I artikeln refereras också till den välkände Dieter Untergasser - han är ju fortfarande mycket aktiv och pratar dessutom en mycket bra engelska. Varför inte bjuda in honom till en Ciklidstämman - jag vet att han var på gång till en Ciklidstämma för några år sedan, men tyvärr blev det då inget av.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Ursprungligen postat av nils42
                        Hej Kjell!
                        Varför inte dela med dig av ditt vetande mer? Du har varit verksam i detta i så många år och har ett enormt kunnande framför oss ( åtminstone jag, kanske också någon annan, vad vet jag ) blåbär. Rikta nu marskalkstaven och ge ett gott råd.
                        Hälsn Nils
                        1/ Om man har frysfoder som huvudfoder så tillsätt ett komersiellt vitaminpreparat
                        2/ Om man frysfoder som komplementfoder så behövs det inte
                        3/ Överdosera aldrig vitamintillskottet. Kolla instruktionen på förpackningen.
                        4/ Om man använder vitamintillskott vid matningen så skulle jag inte använda något vitaminstillskott vid själva tillverkningen. Detta eftersom de vitaminer som tillförs vid tillverkning i fryst tillstånd har olika hållbarhet. C förstörs snabbt, medan andra har lång hållbarhet.
                        Om man då tillför vitaminer enligt instruktion vid matning så innebär det ju att risken finns att det kan bli för mycket av vissa vitaminer. För många vitaminer är det inga problem, men för andra kan en överdosering innebär negativa konsekvenser.
                        5/ Om man bara tillverkar frysfoder för en kort period (max. 1 månad) så kan man tillsatta vitaminer vid tillverkning och helt strunta i vitamintillsättning vid matning.

Kommentar

• nils42
                          Användare
                          • January 2003
                          • 931

[QUOTE=Kjell Fohrman;
                          Det är ju ungefär som för mediciner - vad är skillnaden mellan en medicin och ett gift, jo doseringen.

.[/QUOTE]

Hej!
                          Det har jag talat om i åratal med mina patienter och ofta har pengen ramlat ner.
                          Nu gällde det maten för akvariefiskar.
                          Vad ger du för råd?
                          Hälsn Nils

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Nu var det väl i huvudsak C-vitamin som diskuterades och brist på detta leder i huvudsak till ett sämre immunförsvar enligt Roger.
                            Så i längden är det självklart bättre om man tillsätter C-vitamin - men självklart trillar varken fiskar eller människor direkt av pinn bara för att man skippar C-vitaminer och får ett sämre immunförsvar.
                            Ja enligt mig, som enbart har matat med räkmix i mer än 15 år och det till alla fiskar jag har haft utan undantag.
                            Och det är nog rätt så många tusen mer än Roger .
                            Och jag har har aldrig tillsatt vitaminer, och mina fiskar har alltid sett bra ut och varit friska.
                            Sedan vet jag inte vad det har med att göra att människans immunförsvar dras ned om man inte får i sig vitaminer, vi pratar väl om ciklider här KjellJanne

Kommentar

• Koi-fantast
                              Användare
                              • November 2007
                              • 555

Ja enligt mig, som enbart har matat med räkmix i mer än 15 år och det till alla fiskar jag har haft utan undantag.
                              Och det är nog rätt så många tusen mer än Roger .
                              Och jag har har aldrig tillsatt vitaminer, och mina fiskar har alltid sett bra ut och varit friska.
                              Sedan vet jag inte vad det har med att göra att människans immunförsvar dras ned om man inte får i sig vitaminer, vi pratar väl om ciklider här KjellJanne
                              Du har fel i ditt påstående! Du vet inte att dina fiskar är så friska som du påstår! För att veta detta måste du ha en kontrollgrupp och en experimentgrupp så att du vet vilket foder som fiskarna lever längst på och är friskast på.

Tala också gärna om hur du medicinerat dina fiskar den senaste tiden.

Forskningen menar att bristsjukdommar är likartade för de flesta olika arter. Detta innebär att en fisk som har brist av vitamin C visar samma symtom som en människa som har brist av vitamin C.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Vad jag vet behöver alla djur vitaminer - däremot så skiljer sig naturligtvis behovet mellan vad olika djur behöver för vitaminer.

Kommentar

Arbetssätt...