C-vitaminerna försvinner efter ca 3 månader, annars tål mixen längre frysning.
Räkmix fördelar och nackdelar
Kollaps
X
-
-
Dock på "min tid" som använde vi något som kallades för "stabiliserat C-viatmin" (det var Roger Häggström - förre CB-redaktören) som hade fixat en säck med sådant som han delade med sig av.
Om detta går att få tag på idag det vet jag inte - däremot finns det komersiella vitaminpreparat för akvariefisk i handeln som man droppar på frysfoder strax innan man matar och sedan väntar en stund tills fodret sugit åt sig och sedan matar man. På detta sätt så ersätts alla vitaminer som försvunnit under infrysningen och man får ett fryst foder som är mer fullvärdigt.Kommentar
-
Hittade en gammal artikel om bl.a. detta som Roger skrivit. Så här skriver han.
Ett av de känsligaste vitaminerna i fiskfodret är C-vitaminet
(askorbinsyra). Trots en överdosering på 5-10 gng vid tillverknings-
tillfället, kan man räkna med att nästan inget C-vitamin återstår efter 6
veckors lagring. Det är känt att C-vitamin behövs för att yngel skall växa
snabbt. C-vitamin spelar också en viktig roll i fiskens immunförsvar. Ett
kontinuerligt tillskott av C-vitamin kan ge både vuxna fiskar och yngel en
större motståndskraft mot sjukdomar. I djupfrysta foder håller C-vitaminet
längre, men även där sker en snabb oxidering.
Problemet har varit känt länge, men först på senare tid har nya, mera
hållbara C-vitaminprodukter tagits fram, främst avsedda för att blandas in i
pellets till kommersiella fiskodlingar. Ett danskt företag, Danochemo, har
tagit fram ett C-vitamin, "Davitin C80", där C-vitaminet försetts med ett
skyddande lager. Det skyddande lagret gör C-vitaminet motståndskraftigt
mot hög temperatur och fuktighet och ger C-vitaminet en betydligt högre
stabilitet i det färdiga fiskfodret (se fig 1). Efter lagring i 6 veckor är
hela 70% av det tillsatta C-vitaminet kvar i fodret. Davitin C80 tas också
upp lika lätt av fisken som normalt C-vitamin vid matsmältningen. I de
djupfrysta fodren räkmix och fodermix har Davitin C80 tillsatts.Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 October 2008, 20:53.Kommentar
-
Kommentar
-
Nu är det väl sällan som någon enbart ger räkmix utan man brukar ju alternera foder med t ex granulat och flingfoder så då minimerar man ju bortfallet av C-vitamin.
Astaxanthin innehåller bl a C-vitamin och det tillför jag räkmixen. Vet inte hållbarheten på den...Kommentar
-
Kommentar
-
Det tror jag inte riktigt på - dock om det det handlar om stabiliserat C-viatmin.
Trots en överdosering på 5-10 gng vid tillverknings-
tillfället, kan man räkna med att nästan inget C-vitamin återstår efter 6
veckors lagring.
I djupfrysta foder håller C-vitaminet
längre, men även där sker en snabb oxidering.
Startar oxideringen när vitaminerna blandas i mixen? Annars får man hoppas att butiken har hög omsättning på askorbinsyra.Kommentar
-
Obs att Roger verkligen gick på djupet i det han var intresserad av och att han definitivt inte tjänade någar pengar på C-vitaminet.Kommentar
-
Om jag tolkar dig rätt, max 3 veckor i frysen, om man inte tillsätter C-vitamin i samband med utfodringen, eller har jag missförstått det hela?
Hälsn NilsKommentar
-
Ungefär så jag - om du inte använder stabiliserad C-vitamin förstås (typ Davitin C80). Kan väl också vara värt att nämna att torrfodertillverkarna använder den typen av C-vitamin vid sin fodertillverkning.Kommentar
-
Kommentar
-
-Mixa alla ingredienter först, mixen bör ej vara allt för kall dvs åtminstone 5°C(ej frusen).
-Därefter lägger jag över allt i ett spann med stor bottenyta(för enklare omrörning).
-Sedan kokar jag upp 3 dl vatten tillsammans med 25 gr Agar-agar, en 25 grams påse räcker till ca 3 kg hyffsatt fast mix. För ännu fastare mix använd 25 gram till 2 kg.
-När man kokar upp Agaret måste man hela tiden röra runt annars bränner det fast. Bränner det fast går det inte ens få bort helt med Svinto. Man får inte heller stänga av och på plattan för då tappar man stor del av bindningseffekten. Utan tempen måste hela tiden öka tills man tar bort det från plattan. Agaret har kokat färdigt när det är som Hallonkräm.
-Därefter slår jag i det kokande agaret i hinken med övriga ingredienter och rör runt kraftigt tills det är ordentligt uppblandat.
-Därefter paketering och sedan direkt in i frysen.
Man kan även göra superfast räkmix genom att värma upp hela mixen tillsammans med Agaret. Men antagligen går man miste om C-vitaminet då.Kommentar
-
Så om man gör som jag och blandar ner lite vanligt foder, krossat pellets alt. flingor, i räkmixen så borde man klara att behålla lite C-vitamin då? Hoppas!MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Hade jag använt frysfoder som huvudfoder så hade jag tillsatt den typen av komersiella vitaminpreparat som finns för just frysfoder.
Hade jag bara kört med frysfoder som komplementfoder (vilket jag idag gör med cyclops) så hade jag struntat i vitamtillskott.Kommentar
-
Hej!
Det må väl vara skrivet någonstans om vitaminer och yngel och vuxna fiskar. Kan någon ge hänvisning så att jag kan läsa själv? Kjell och Ola kanske?
Hälsn NilsKommentar
Kommentar