Räkmix fördelar och nackdelar
Kollaps
X
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.se -
Min räkmix dammar knappt någonting, men jag använder Agar-Agar i stället för gelatin, vilket ger en mycket fastare räkmix och är dessutom billigare än gelatin.
Fördelar med räkmix:
Mycket billigare.
Lägre moms.
Ger fiskar med bra färger.
Svårt att få feta fiskar.
Man vet vad det innehåller.
Är man inte nöjd med resultatet kan man ändra ingredienterna.
Nackdelar:
Slabbigt att göra.
Tar tid att göra.
Man måste göra en rätt stor batch för att det ska bli bra.Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Finns i alla Asienaffärermvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
och hur gör man smälter och rör ner eller vad?
jag kan faktiskt tänka mig en tripp dit snart och kolla in de två nya butikerna, kanske ta med lite firrar oxå då....
jag har bara en victoria kvar tror jag vill du ha den tillbaka?de andra rök vid pricken de måste vara ganska känsliga för det...Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Hej!
I Ciklidboken ( redaktör Ad Konings ) finns också recept på räkmix. Är detta recept inte längre det bästa, eller har det kommit nytt vetande?
Hälsn NilsKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Även här gäller att allt beror lite på vilka fiskar du har och så, givetvis, personliga preferenser. Inget ont överhuvudtaget om Ciklidboken (och författarna), men receptet är nog närmast att se som ett basrecept som kan varieras i det oändliga (typ köttbullar i Rutiga kokboken!) Och varieras gör det, finns säkert 10-tals trådar här i forumet om just räkmix och olika ingredienser...MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Sedan dess har det dock presenterats mängder av olika recepetkombinationer på räkmix och vilket som är "bäst" av dom beror väl snarare på vilka fiskar det handlar om.
Som du skriver var ju receptet i Ciklidboken ett basrecept och det är ju ändå lite kul att ciklidister i USA och Asien idag sitter och blandar räkmix utifrån mitt gamla recpet som jag testade fram i slutet av 80-talet(början av 90-talet.Kommentar
-
Har du ett ännu bättre recept idag, när det gäller basrecept? Du skriver ju i boken också om skillnader mellan piscivora och herbivora fiskar så maten tillverkas ju alltifrån det man har i akvariet. Så, har vetandet ökat vad gäller maten sedan boken skrevs?
Hälsn NilsKommentar
-
Hej!
Har du ett ännu bättre recept idag, när det gäller basrecept? Du skriver ju i boken också om skillnader mellan piscivora och herbivora fiskar så maten tillverkas ju alltifrån det man har i akvariet. Så, har vetandet ökat vad gäller maten sedan boken skrevs?
Hälsn Nils
Dock så skrev jag ju redan då en del hur man lätt kan ändra det basreceptet beroende på om man har carnivora eller herbivora genom att ändra förhållandet mellan räkor/ärtor: Eller om man bara har utpräglade piscivora/carnivora genom att använda vitfisk.Kommentar
-
OK. Men annars kan man ju välja lättjan till en kommande tid någon gång framöver. Har någon ( som du ) ett kunnande är det ju lite synd att inte använda det kunnandet också idag och i och med det lära framtida akvarister hur fiskar ska skötas och där tror jag nog maten vara grundbulten (trots alla vattenbyten )
Hälsn NilsKommentar
-
Hej!
OK. Men annars kan man ju välja lättjan till en kommande tid någon gång framöver. Har någon ( som du ) ett kunnande är det ju lite synd att inte använda det kunnandet också idag och i och med det lära framtida akvarister hur fiskar ska skötas och där tror jag nog maten vara grundbulten (trots alla vattenbyten )
Hälsn Nils
Eftersom jag inte har någon odling eller liknande så handlar det ändå inte om några större pengar jag skulle spara på att blanda fodret själv - och då prioriterar jag mer fritid än de korvören jag skulle spara.
Hade jag haft en odling och förbrukat mycket foder så hade jag säkert resonerat annorlunda.Kommentar
Kommentar