Risig artbeskrivning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markie
    Användare
    • September 2008
    • 512

    Risig artbeskrivning!

    Hur kommer det sig att artbeskrivningen här på ciklid är riktigt risig om man tex jämför med zoopet?
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 3111

    #2
    jag tror du behagar att skämta, när det gäller ciklider så har de 5 fall jag jämförde zoopet ingen chans på är aldrig där så jag vet ju inte de andra fallen eftersom dels det kräver betalmedlemskap och dels är det ju inte ciklider utan annan fisk och det berörs ju nte på denna sidan...
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Guy_P
      Användare
      • April 2002
      • 301

      #3
      Alla artbeskrivningarna kräver inte betalmedlemsskap och i dagsläget finns där 637 artbeskrivningar på ciklider.
      Guy

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av Guy_P
        Alla artbeskrivningarna kräver inte betalmedlemsskap och i dagsläget finns där 637 artbeskrivningar på ciklider.
        Så är det - jag tycker nog att båda artbeskrivningarna håller väldigt hög klass och ser aningen olika ut, vilket jag ser som en fördel. Hoppar ofta mellan NCS och Zoopet för att jämföra. Och, visst, det är inte alltid jag får tillgång till artbeskrivningen på Zoopet (inte Goldmedlem), men absolut tillräckligt ofta.

        Sedan är väl artbeskrivningarnahär på NCS:s sida allas vårt ansvar - om vi har nåt att bidra med så finns det gott om personer att tala med. Många bäckar små...och en stor eloge till de som jobbar frenetiskt med att uppdatera och hålla ordning på artregistret...ingen nämnd, ingen glömd!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #5
          Ursprungligen postat av joe
          Så är det - jag tycker nog att båda artbeskrivningarna håller väldigt hög klass och ser aningen olika ut, vilket jag ser som en fördel. Hoppar ofta mellan NCS och Zoopet för att jämföra. Och, visst, det är inte alltid jag får tillgång till artbeskrivningen på Zoopet (inte Goldmedlem), men absolut tillräckligt ofta.
          Håller helt med - tänk vad tråkigt om de såg likadana ut.

          Kommentar

          • Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 7334

            #6
            Ursprungligen postat av joe
            Sedan är väl artbeskrivningarnahär på NCS:s sida allas vårt ansvar - om vi har nåt att bidra med så finns det gott om personer att tala med. Många bäckar små...och en stor eloge till de som jobbar frenetiskt med att uppdatera och hålla ordning på artregistret...ingen nämnd, ingen glömd!
            Så är det. Artbeskrivningarna blir aldrig så bra som de som bidrar med material. Svårt för någon att skriva allt material, även om det fungerar för vissa (Kjell är en klippa )

            Något som återigen kan bidra till att det faktiskt uppstår artbeskrivningar är kommentarsfunktionen. Även om man inte "orkar" skriva en artbeskrivning så kan man lägga en kommentar om de egna erfarenheterna, och när tillräckligt många lagt bra kommentarer så kan det kanske sammanställas till en beskrivning.
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se
            ____________________________________________

            Kommentar

            • Nicke SA
              NCS Medlem
              • January 2007
              • 290

              #7
              Något som återigen kan bidra till att det faktiskt uppstår artbeskrivningar är kommentarsfunktionen. Även om man inte "orkar" skriva en artbeskrivning så kan man lägga en kommentar om de egna erfarenheterna, och när tillräckligt många lagt bra kommentarer så kan det kanske sammanställas till en beskrivning.[/QUOTE]
              Så kom igen alla ciklid.se-diggare, - bidra med kommentarer om era fiskar. För att föregå med gott exempel har jag lämnat en kommentar idag. Ska försöka komma med fler under veckan eftersom jag råkar vara lite ledig.
              Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • August 2006
                • 830

                #8
                Har 2 förslag:

                1. Varför inte ha snabblänkar till de ex 5 senaste kommentarerna på index, då blir man påmind och intresserad att besöka artregistret och dessutom tror jag de triggar folk att kommentera. Nu glömmer man bort funktionen känns de som.

                2. Varför inte ha en smidigare funktion där folk kan ladda upp sina egna artbilder direkt? Nu får man maila art reg ansvarig som i sin tur lägger upp när de behövs. På så sätt tror jag man skulle samla på sig oerhört många bilder och få registret mer attraktivt. Likaså skulle man på index kunna ha de 5 senaste bilderna i artregistret.
                Senast redigerad av tjornpatrik; 26 October 2008, 15:59.

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Ursprungligen postat av patriks155
                  Har 2 förslag:

                  1. Varför inte ha snabblänkar till de ex 5 senaste kommentarerna på index, då blir man påmind och intresserad att besöka artregistret och dessutom tror jag de triggar folk att kommentera. Nu glömmer man bort funktionen känns de som.

                  2. Varför inte ha en smidigare funktion där folk kan ladda upp sina egna artbilder direkt? Nu får man maila art reg ansvarig som i sin tur lägger upp när de behövs. På så sätt tror jag man skulle samla på sig oerhört många bilder och få registret mer attraktivt. Likaså skulle man på index kunna ha de 5 senaste bilderna i artregistret.
                  Jag kan hålla med om att det kunde vara smidigare att lägga upp nya bilder. Dock vet jag inte om det går att göra, eller om det leder till att man får massa spam. Men frågan är andå om man får in fler bilder för det.

                  Men jag föredrar att få ett mail trots allt eftersom folk drar iväg ett mail med en bild och glömmer att skriva vad bilden föreställer eller förutsätter att man vet vad det är på bilden.

                  Kommentar

                  • Markie
                    Användare
                    • September 2008
                    • 512

                    #10
                    Det jag tänker på mest är just avsaknaden av bilder.
                    Annars så tycker jag detta är en grym sida och en stor eloge till alla som håller den igång!

                    Kommentar

                    • wenger
                      Användare
                      • February 2003
                      • 233

                      #11
                      Det jag tycker är bäst hos zoopet är ju att man kan välja t.ex sydamerika och få upp småbilder på samtliga fiskar därifrån och på så sätt bli intresserad av nya fiskar. Jag har inte fattat om man kan göra samma sak här? Man orkar ju inte gå in på alla namnen för att kolla in nya fiskar då blir det mest att man går in och läser om fiskar man redan har. På zoopet blir man ju intresserad av nya fiskar. Det borde ju gå och lösa på nåt sätt.

                      Kommentar

                      • tjornpatrik
                        Användare
                        • August 2006
                        • 830

                        #12
                        Ursprungligen postat av wenger
                        Det jag tycker är bäst hos zoopet är ju att man kan välja t.ex sydamerika och få upp småbilder på samtliga fiskar därifrån och på så sätt bli intresserad av nya fiskar. Jag har inte fattat om man kan göra samma sak här? Man orkar ju inte gå in på alla namnen för att kolla in nya fiskar då blir det mest att man går in och läser om fiskar man redan har. På zoopet blir man ju intresserad av nya fiskar. Det borde ju gå och lösa på nåt sätt.
                        Håller med. Speciellt jobbigt är de när man vill identifiera någon fisk och bara ser artnamnen. Hade varit grymt bra om de gick att lösa.

                        Kommentar

                        • Joakim Draktoft
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 7334

                          #13
                          Ursprungligen postat av wenger
                          Det jag tycker är bäst hos zoopet är ju att man kan välja t.ex sydamerika och få upp småbilder på samtliga fiskar därifrån och på så sätt bli intresserad av nya fiskar. Jag har inte fattat om man kan göra samma sak här? Man orkar ju inte gå in på alla namnen för att kolla in nya fiskar då blir det mest att man går in och läser om fiskar man redan har. På zoopet blir man ju intresserad av nya fiskar. Det borde ju gå och lösa på nåt sätt.
                          Är inga som helst problem att göra en sådan vy. Frågan är bara hur man naturligast skulle hitta till den. Huvudvy för tex. sydamerika 8motsvarande för de andra) visar ju först en karta och under denna basfakta om sydamerika.

                          Skulle det fungera med att visa små bilder därunder? En kompletterande idé är att man också skulle kunna utöka högerrutan med 10 senaste ändrade arter för sydamerika och indikera de som har bilder.
                          Joakim Draktoft
                          f.d Webmaster Ciklid.se
                          ____________________________________________

                          Kommentar

                          • joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

                            #14
                            Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                            Är inga som helst problem att göra en sådan vy. Frågan är bara hur man naturligast skulle hitta till den. Huvudvy för tex. sydamerika 8motsvarande för de andra) visar ju först en karta och under denna basfakta om sydamerika.

                            Skulle det fungera med att visa små bilder därunder? En kompletterande idé är att man också skulle kunna utöka högerrutan med 10 senaste ändrade arter för sydamerika och indikera de som har bilder.
                            Jag tror att det vore dunderbra - instämmer med Patrik och wenger - att det är kul att kunna se bilder på "klabbet" (dessutom kan man då se de Goldlistade - fiskarna också på Zoopet, men ingen beskrivning förståss)

                            Det andra förslaget är väl också bra -bara det inte inkräktar på det andra - jag känner personligen inte ett jättebehov av just den listningen - men all förbättring/utveckling av artregistret är som jag ser det av godo! Bara du/ni nu inte behöver slå ihjäl er för att få till detta!
                            MVH - joe

                            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

                              #15
                              Ursprungligen postat av Guy_P
                              Alla artbeskrivningarna kräver inte betalmedlemsskap och i dagsläget finns där 637 artbeskrivningar på ciklider.
                              Det beror på hur man räknar. Det finns t ex. 15 "artbeskrivningar" av Tropheus moorii, många av beskrivningarna är alltså olika geografiska varianter av samma art.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...