Bra nät till filtermoduler?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Bra nät till filtermoduler?

Jag har fått ett problem med mitt akvarium som jag måste åtgärda och problemet är att det nät som jag använt till mina filtermoduler tydligen är för tätt då vattennivån sjunker när jag har båda pumparna igång. Det nät som jag använt är tydligen för fint och nu behöver jag förslag på annat nät.

Jag använder blå filtermatta inne i filtermodulerna...
  • Falköping Andreas
    Användare
    • February 2006
    • 1214

Ja men vad använder du för nät nu då? fisk nät? spindel nät? krabb nät? bh påse nät?
    http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

testa ett raster? eller flugsmällan.
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

Ursprungligen postat av Malawe
        Jag har fått ett problem med mitt akvarium som jag måste åtgärda och problemet är att det nät som jag använt till mina filtermoduler tydligen är för tätt då vattennivån sjunker när jag har båda pumparna igång. Det nät som jag använt är tydligen för fint och nu behöver jag förslag på annat nät.

Jag använder blå filtermatta inne i filtermodulerna...
        Ja, frågan är som sagt vilket nät du använder. Själv använder jag flkug/myggnät (metervara) till mina båda bakgrundsinsug i 300 litern. Det funkar utmärkt än så länge...raster kändes lite grovt! (Vill inte jaga fisk bakom bakgrunden!)
        MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Jag använder ett grått nät som är ganska finmaskigt (1mm hål)...raster kan jag inte ha då jag sågat upp modulen för att ge större insugsyta så jag behöver fixa ett nytt nät..lite mer grovmaskat.

Kanske är det den blå filtermattan som ligger i direkt på nätet som gör att det tar längre tid för vattnet att passera och det i sin tur gör att vattennivån sjunker i modulen?

Kommentar

• Cichlidaholic
            Användare
            • June 2005
            • 1103

Man ska aldrig lägga filtermatta direkt mot Raster/nät Utan lämna en liten kammare innanför innan filtermatrial annars dröjer det inte länge förens det satt sig.
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ok. Misstänkte det...så jag kommer att klippa mattan i små bitar istället...för då sker nog genomströmningen betydligt bättre. Tack för infon!

Kommentar

Arbetssätt...