If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ja ok, jag skulle sätta mina pengar på att det har med ditt hörnakvarium o göra, 350L är dessutom i minsta laget för dessa fiskar. Jag har i alla fall aldrig lyckats bra med den typen av fisk i ett kar mindre än 500L. Loisellein är ju en rovfisk som blir rätt så stor 30-35cm, dom behöver mera långsträkta akvarium att röra sig i typ 2m eller mera.. Står karet så det tex finns ett fönster som du passerar i mellan det o karet så blir dom ännu mera skygga, skygga fiskar äter sällan.. Tempen är bra så det är det inte..
Hur ofta byter du vatten? Vad har du för pumpar?
Ok, Jag vet inte så mycket om Juvel pumparna, är det ett innerfilter? Alltså ett filter som sitter inne i karet? I så fall så har du inte vidare mycket filtervolym o då föreslår jag att du byter 40-50% vatten i veckan istället, eller kompletera med ett ytterfilter med ungefär samma kapasitet per timme som ditt innerfilter..
Det kan ibland ta ett tag för nyinförskaffade fiskar att göra sig hemmastadda. Vad har du för inredning? Har du andra fiskar i karet? Håller med beast.
Det kan ibland ta ett tag för nyinförskaffade fiskar att göra sig hemmastadda. Vad har du för inredning? Har du andra fiskar i karet? Håller med beast.
Jaa det har du rätt i, ju störr dom är ju längre ivänjnings period verkar dom behöva..
Mitt nuvarande Doviipar åt inte på 7-8 veckor när jag köpte dom..
Provade med röda mygglarver men de var ointresserade. Det slog mig att de är skygga när det är tänt och att de är framme när det är släckt så jag provade att mat när de hade mörkt och då tror jag att de åt lite. De kanske har ätit hela tiden då jag matat ganska rejält så det alltid legat mat kvar på botten då övriga fiskar käkat klart. Skalade räkor jag stoppat ned försvinner nästan alltid över natten. Jag har sett att chokladmalen och min gibbiceps äter av dem men jag tvivlar att de äter upp alla räkor då de är ganska små (ca 8cm). I övrigt har jag fyra JD (ca 6cm) och sex opaltetror för att försöka locka fram dem. De äter bar och är inte skygga.
Sjunkande laxfoder storlek ca 3-4 mm har fungerat jättebra för mig. Det är ett kanonfoder för fiskar som är skygga eller som jagas bort från mathålet. Hör med din akvariehandlare om dom kan fixa sånt.
Kommentar