Lämpliga grottor till Fjärilsciklider??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    Lämpliga grottor till Fjärilsciklider??

    Jag har ett par (hane/hona) med Fjärilsciklider i mitt 45-literskar, men vad kan man tänkas ha för någonting till grottor/liknande??

    jag har en rot på "uppblötning", men den kommer inte att hjälpa, men är blomkrukor bra eller skall man satsa på någon stenformation? sen sand, skall man satsa på rådasand eller finns det bättre som inte är så vass i kanterna?

    tackar för svar........Jonas

    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • Janne E
    Användare
    • April 2002
    • 382

    #2
    Hej Jonas,
    Fjärilsciklider lägger rom på öppna ytor en liten rund sten eller liknande, flyttar sedan sina yngel till små gropar i sanden.

    Mvh Janne

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

      #3
      Ok, tack så mycket, skall försöka att få tag på en sådan sten...

      Har någon ett råd om vilken sand man sakll ha till dem, jag har för tillfället engelsk sjösten, ca 3-4mm....?? är det bra eller skall jag byta till finkornigare sand eller grus??

      Mvh Jonas

      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • November 2002
        • 157

        #4
        Hej Fjärilscikliden!
        Du ska ha så fin och mjuk sand du kan ha,den ska vara väldigt finkornig,som grotta föreslår jag röda blomkrukor, jag har själv haft
        fjärilar och det fungerade alldeles utmärkt,ge dom så bra betingelser som möjligt, är det något du undrar så hör av dig.Lycka till mvh Ann-Marie.PS: Angående rot så försök genom zoohandeln köpa en rot som
        redan är indrånkt, lägg gärna i flera rötter.

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #5

          Tack Ann-Marie, skall försöka få tag på sådan grus, men kan man använda sand kanske? eller är det för fint...från en sandstrand alltså, som vi hämtat. Angående rötter så är dom nog snart klara, hoppas jag, Fiskarna mår iaf bra. tack för dina råd, det löser sig nog.

          Mvh Jonas

          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Janne E
            Användare
            • April 2002
            • 382

            #6
            Ja det går bra med strandsand, lite besvärligt att tvätta ren men det blir kanonsnyggt. Som sagt du behöver inga grottor men några knytnävsstora runda stenar är bra och lite rötter och växter så de känner sig trygga så ska du se att de leker snart.

            Mvh Janne

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

              #7

              Skönt! sanden vi har är väldigt snygg och hämtad från en sandstarnd här i skåne, vi har den till våra fåglar, men det bli iaf skitsnyggt. Jag har även några stenar fårn en annan strand som är runda och fina, det blir kanon! Den ena av mina tre rötter har sjunkit till botten nu, och vattnet är inte så smutsigt längre, kanske någon dag till i blöt, sedan så blir de ett vackert akvarium av det......de ska bli skoj!

              Ha det så bra,

              Mvh Jonas

              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              Arbetssätt...