Hur får man till det där lilla Apistogramma-extra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

Hur får man till det där lilla Apistogramma-extra?

Rubriken är lite konstig men så här är det:

Jag har ett par av A. pulchra där honan frenetiskt har satt bo genom att gräva under en rot i tre-fyra dagar. Med jämna mellanrum söker hon upp hanen och liksom piskar iväg en vattenvåg mot honom med s-formad kropp. Hanen har tidigare omväxlande accepterat eller jagat undan henne. Nu är det accepterande för hela slanten, han har dessutom börjat att stå upp mot A. pandurohanen som han har som närmaste granne. Men hur får man till det där lilla extra som får hanen att tända ljus, duka fram räkorna (artemia) och börja förevisa etsningarna?

Samma med deras grannar: A. pandurohonan har tillbringat alltmer tid i en liten trevlig insatsgrotta i västra delarna av akvariet. Hanen har hittills nöjt sig med att inspektera tomten och spela med musklerna inför grannarna och därigenom talat om för dem vem som har bästa gängconnections och vem som har fri tillgång till anabola (han extraknäcker förmodligen som dörrvakt på apistogrammaplan nere i stan). Hur får jag honom att istället börja fundera på att spendera en kväll inne i grottan med fru Panduro? Hon har offrat sitt egenvärde och stolthet genom att ligga på sida i sanden och darra för honom men det har liksom inte hjälpt.

Apistogramma-exempel tre: En trappa upp bor ett fint A. agassiziipar i ett litet akvarium. Det är nästan som på landet, de enda grannarna är några galna vinkeltetror. Här har agassiziifirrarna hittat en mycket mysig rot med ett perfekt hål i som båda älskar. Problemet är att de aldrig pysslar och donar tillsammans. De fejar och grejar så hålan blir ren och fin men de gör det ungefär varannan dag. Har någon tidigare hört talas om delat boende? Javisst, det har jag med men jag har alltid trott att det rör sig om två lägenheter, inte samma - varannan dag!

Till själva frågan: Hur får jag grabbarna att ta det avgörande steget? De motsvarar ju alla fördomar - fast tvärtom om ni förstår hur jag menar? Hur får jag dem att ta steget fullt ut och våga binda sig? Foder? Vatten?
    Senast redigerad av Per B; 23 October 2008, 18:21.
    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • fishweed
    Användare
    • February 2008
    • 434

tillföra någon mera hona för att få igång en lite mera raffsig glamour i dina burkar kan ju säkerligen vara en bra ide då om jag inte har fel så trivs många ap. hanar med att ha flera honor än bara en tanta. blir väl lite väl brittiskt å stirilt med samma tant varje morgon för dessa små charmörer. är själv ingen expert men jag sitter å funderar lite själv på samma sak då dom verkar vara lite swingers detta fisksläkte.
    hur googlar man efter ett liv?

Kommentar

• stiiina
      Användare
      • September 2008
      • 37

Ursprungligen postat av Per Bjellert
      Rubriken är lite konstig men så här är det:

Jag har ett par av A. pulchra där honan frenetiskt har satt bo genom att gräva under en rot i tre-fyra dagar. Med jämna mellanrum söker hon upp hanen och liksom piskar iväg en vattenvåg mot honom med s-formad kropp. Hanen har tidigare omväxlande accepterat eller jagat undan henne. Nu är det accepterande för hela slanten, han har dessutom börjat att stå upp mot A. pandurohanen som han har som närmaste granne. Men hur får man till det där lilla extra som får hanen att tända ljus, duka fram räkorna (artemia) och börja förevisa etsningarna?

Samma med deras grannar: A. pandurohonan har tillbringat alltmer tid i en liten trevlig insatsgrotta i västra delarna av akvariet. Hanen har hittills nöjt sig med att inspektera tomten och spela med musklerna inför grannarna och därigenom talat om för dem vem som har bästa gängconnections och vem som har fri tillgång till anabola (han extraknäcker förmodligen som dörrvakt på apistogrammaplan nere i stan). Hur får jag honom att istället börja fundera på att spendera en kväll inne i grottan med fru Panduro? Hon har offrat sitt egenvärde och stolthet genom att ligga på sida i sanden och darra för honom men det har liksom inte hjälpt.

Apistogramma-exempel tre: En trappa upp bor ett fint A. agassiziipar i ett litet akvarium. Det är nästan som på landet, de enda grannarna är några galna vinkeltetror. Här har agassiziifirrarna hittat en mycket mysig rot med ett perfekt hål i som båda älskar. Problemet är att de aldrig pysslar och donar tillsammans. De fejar och grejar så hålan blir ren och fin men de gör det ungefär varannan dag. Har någon tidigare hört talas om delat boende? Javisst, det har jag med men jag har alltid trott att det rör sig om två lägenheter, inte samma - varannan dag!

Till själva frågan: Hur får jag grabbarna att ta det avgörande steget? De motsvarar ju alla fördomar - fast tvärtom om ni förstår hur jag menar? Hur får jag dem att ta steget fullt ut och våga binda sig? Foder? Vatten?
      Jag har ju som sagt aggassizii och mina har lagt ägg två ggr, det har varit efter vattenbyte och matning med artemia några dagar.
      Fast mina åt upp sina ägg första gången hoppas det går bättre nu

Kommentar

• joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

Helt fantastisk liten uppsats Per - garvade högt och log igenkännande omvartannat. Du är kung bland dvärgciklids-novellisterna. Och vilken såpa det kan bli framöver...

Jag läste med behållning, tro mig, men jag kan inte hjälpa till värst mycket för jag vet inget om dessa gynnares fritidsintressen etc. Men du är en fantastisk ambassadör för en skön art!
        MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Per B
          Användare
          • September 2005
          • 1250

Att de äter upp sina ägg kan jag ha förståelse för Stiiina. Tänk vilka fantastiska minnen man har här i livet och förvånansvärt många av dem av dem handlar om frukostar. Som nummer ett kommer det där hotellet i Prag med säkert 20 sorters nybakat bröd, 7-8 sorters ägg (inklusive kungen av ägg - äggröra) grönsaker och frukt i mängder samt TRE sorters champagne. Trots allt tycker jag att det bör vara andra nöjen som försiggår frukosten, men jag kanske är old fashion?

Fler honor Fishweed? Tja kanske, men det känns som om att hanarna bör kunna hantera en hona innan de får fler chanser till mer lösaktiga romantiska äventyr...

Joe, tack för ditt stöd. Men som du själv antyder blir det inga barn gjorda på grund av det.
          mvh Per

Kommentar

• stiiina
            Användare
            • September 2008
            • 37

Ursprungligen postat av Per Bjellert
            Att de äter upp sina ägg kan jag ha förståelse för Stiiina. Tänk vilka fantastiska minnen man har här i livet och förvånansvärt många av dem av dem handlar om frukostar. Som nummer ett kommer det där hotellet i Prag med säkert 20 sorters nybakat bröd, 7-8 sorters ägg (inklusive kungen av ägg - äggröra) grönsaker och frukt i mängder samt TRE sorters champagne. Trots allt tycker jag att det bör vara andra nöjen som försiggår frukosten, men jag kanske är old fashion?

Fler honor Fishweed? Tja kanske, men det känns som om att hanarna bör kunna hantera en hona innan de får fler chanser till mer lösaktiga romantiska äventyr...

Joe, tack för ditt stöd. Men som du själv antyder blir det inga barn gjorda på grund av det.

*skrattar*

Kommentar

• Nicke SA
              NCS Medlem
              • January 2007
              • 290

Hej
              Åtminstone inte fler panduro-honor. När jag köpte två honor och en hanne. Slogs honnorna så att den första blev ihjälslagen efter ett dygn. Den andra hade fått skador så levde bara ett dygn till. Detta akvarie är 375 liter.

Testa sänka ph (ekbarksekstrakt eller torv). Gå ut och plocka eklöv. Då ser de att det finns gott om gömställen för yngel, samt att ph sänks något.
              Vad matar du med? Vad har du för vattenvärden?
              Stort lycka till!
              Mvh Niklas
              Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• fishweed
                Användare
                • February 2008
                • 434

ja tänker du om firrarna åker till prag för att få en sånn praktig middag så har dom väl förståelsen att deras nuvarande frugor inte ger dom vad dom kan få i prag å vigdar sina vyer där då väl!
                inte för att jag ska förespråka öppna förhållanden, men om det står i min bibel (akvariets lexikon) så är det nog så att dom ska ha sina "harem" med töser och inte en tant bara! ^_^
                sen har väl stina flera honor och med jämna vattenbyten haft större chans eller mins jag fel?
                hur googlar man efter ett liv?

Kommentar

• stiiina
                  Användare
                  • September 2008
                  • 37

Ursprungligen postat av fishweed
                  ja tänker du om firrarna åker till prag för att få en sånn praktig middag så har dom väl förståelsen att deras nuvarande frugor inte ger dom vad dom kan få i prag å vigdar sina vyer där då väl!
                  inte för att jag ska förespråka öppna förhållanden, men om det står i min bibel (akvariets lexikon) så är det nog så att dom ska ha sina "harem" med töser och inte en tant bara! ^_^
                  sen har väl stina flera honor och med jämna vattenbyten haft större chans eller mins jag fel?
                  Helt rätt
                  De har skapat tre revir, läste nånstans här att man kunde hjälpa dem på traven med att göra reviren mer tydliga, vilket jag gjort med rötter och avgränsande växter.
                  En hona är utanför(inte hon med stora ögat dock) och hon har ett annat område där hon faktiskt får vara ifred.

Kommentar

• Per B
                    Användare
                    • September 2005
                    • 1250

Jo, det där med vattenbyten kunde jag definitivt sköta bättre. Tyvärr startade jag med SA vid samma tidpunkt som Simontorp upphörde. Det har gjort att jag (som bor på Öland) har fått problem med att byta vatten och samtidigt kunna erbjuda erbjuda mjukt och surt vatten. Ölandsvattnet passar ju mina Tanganyikafirrar bättre och i brist på Amtra Trop (som såldes av Simontorp) så byter jag nu minimalt med vatten.

Jag har försökt fråga Dogman (som tagit över Simontorps produkter) om och när de kan erbjuda Amtra Trop. Tyvärr har de inte haft möjlighet att, på två månader, svara på mina frågor eftersom de förmodligen tagit sig vatten över huvudet (vilka jävla hundmatsleverantörssopor)!

Jag tror i och för sig att flera honor är bra men kanske inte lösningen på mina problem. Däremot kanske det kan vara så att vattnet är den avgörande faktorn? Tyvärr har jag redan slösat bort tipset om pH-sänkning med hjälp av eklöv och ekbarksextrakt - been there, done that Nicke!

Om du läser det här Mr Dogman, svara då på mina mail för tusan. Hur svårt kan det vara, antingen tar ni över Amtra Trop eller också släpper ni det till en annan generalagent!
                    mvh Per

Kommentar

• Malawi-micke
                      Användare
                      • February 2004
                      • 63

Hej

Har du kollat med dessa leverantörer?

grand-prix.se/index.php/cPath/0_283_308_372?sid=3350cfe982b2113db798001fa7364048

Finns säkert någon sida från utlandet med

Lycka till

Micke
                      In Hoc Signo Vinces

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Kul tråd

Funkar inget annat så prova med reverse osmos i ett vattenbyte. Det borde trigga hannen att duka vit vin o räkor.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• joe
                          Användare
                          • June 2006
                          • 1451

Per - jag läser fortsatt med förtjusning. Och kanske skulle du kunna skicka namnet på det där hotellet i Prag i ett PM - jag är både old fashion och gillar hotellfrukostar! Keep going - jag följer med!
                          MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Per B
                            Användare
                            • September 2005
                            • 1250

Malawi-Micke, tack för tipset. Jo, jag har kollat med båda dessa leverantörer (och otaliga andra), tyvärr har de haft tomt på hyllorna och noll koll på framtiden. :-S

LN, jag kan tänka mig att osmosvatten kan vara "da shit", jag vill bara testa av alla billigare lösningar innan jag tar till artilleriet!

Joe, utanför tävlan, jag menar ämnet, så talar jag givetvis om Golden Well Hotel!
                            mvh Per

Kommentar

• Pelle
                              Användare
                              • May 2002
                              • 387

Läste igenom tråden ett par gånger, men jag förstår inte vad problemet består av??? Allt fungerar ju perfekt så här långt, Per.
                              Det du beskriver händer kontinuerligt i ett apisto akvarium. Följande saker utspelar sig kontinuerligt i mina apisto akvarier:
                              De äter, kivas och leker.
                              Och om de leker då och då, så dyker yngelkullar upp, förr eller senare. Jag tror bara du behöver lite tålamod.

Kommentar

Arbetssätt...