Hmm, lite utanför trådens ursprung, men kör till. Tycker det är en helt ok bild, men som alltid med blixt framiifrån på fisken blir det ett ganska hårt intryck. Man får lite en känsla av smugit sig på fisken med ficklampa på natten. Om du kan ställ in ISO på din kamera, prova ett högt värde så skruvas blixtens effekt ner lite. Annars tycker jag du ska kräma på med alla möjliga andra lampor ovanför karet.
Kom med förslag på förändringar Fototävling 2009
Kollaps
X
-
-
Ursäkta om man smyger in med en liten kommentar och bild.
Jag har inte någon värsting kamera, bara en vanlig digital kamera.
Om jag lägger ut en bild, som man vet är lite halv kass. Istället för att få dåliga eller elaka kommentarer, så ge tips på vad man gör för fel och vad man skall göra för att bilderna skall bli bättre.
Här kommer en bild som jag själv är väldigt nöjd med. jag andvänder inget photoshop. bara förminskar mina bilder så man kan lägga upp dom.
Värre är de avklippta fiskarna till höger som förstör mycket av bilden och gör att blicken flyttas från den vackra fisken till bakgrunden.
Skärpan verkar vara rätt OK.Kommentar
-
Men som sagt var det var fel av mig att blanda in den tråden om man nu ska vara så korrekt.JanneKommentar
-
Angående att man inte KAN fota med en billig kompaktkamera - detta foto http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=337 är taget med en billig kompaktare och vann årets foto 2005 på Zoopet.Kommentar
-
Hmm, lite utanför trådens ursprung, men kör till. Tycker det är en helt ok bild, men som alltid med blixt framiifrån på fisken blir det ett ganska hårt intryck. Man får lite en känsla av smugit sig på fisken med ficklampa på natten. Om du kan ställ in ISO på din kamera, prova ett högt värde så skruvas blixtens effekt ner lite. Annars tycker jag du ska kräma på med alla möjliga andra lampor ovanför karet.
Tycker att andväna blixt framifrån är = att förstöra bilden. Det ser bara helt fel ut. Ha mycket ljus och kör utan blixt istället =)Kommentar
-
Kommentar
-
Där tycker vi helt olika. Poängen med en tävling i mina ögon är att dom som är bra ska visa sina bästa bilder och på så sätt trigga andra att vilja lära sig osv, att kolla på dassiga kort blir ganska segt i längden men om det är det man är ute efter så är det ju bara köra på.Kommentar
-
Angående att man inte KAN fota med en billig kompaktkamera - detta foto http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=337 är taget med en billig kompaktare och vann årets foto 2005 på Zoopet.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Angående att man inte KAN fota med en billig kompaktkamera - detta foto http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=337 är taget med en billig kompaktare och vann årets foto 2005 på Zoopet.
Hälsn NilsKommentar
-
För att däremot ta ett actionfoto med kanonskärpa på en 3 cm fisk i full speed och på en levande mygglarv med en billig kompakt det krävs det proffs förKommentar
-
Man kan kalla det bestraffning eller handikapp eller vad som helst, men likafullt innebär det att en duktig fotograf får en lägre placering och dåliga foton premieras.
Att jämföra det med STCC känns lite poänglöst eftersom det är en jätteindustri, men detta mest är en kul grej som man inte tjänar något på. Och om man nu bara gör det för att det är kul hur stor är då motivationen att fortsätta tycka det är kul om man bestraffas genom en sämre placering för att man lägger ner en del arbete på sitt fotande.
Så hur menar du att tävlingen då skulle bli "bredare/svårare/intressantare" genom att de duktigaste fotograferna slutar tävla.Senast redigerad av joe; 25 October 2008, 22:08.MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Skulle inte dom få personerna publicerat dessa bilder så hade jag inte fotat idag.
Jag kunde sitta och titta på dessa bilder ganska länge just för att försöka förstå hur dom gjorde. Ist för att tycka att dom va proffs på ett negativt sätt så blev det ist en sporre utan dess like.
Om det för tusan finns foto forum varför finns då denna tråd här?=)Kommentar
-
....När jag började fota fiskar så var det pga att jag blev så imponerad av vissa bilder att jag tvunget ville lära mig... och jag vet många andra som resonerar likadant.
Skulle inte dom få personerna publicerat dessa bilder så hade jag inte fotat idag.
Jag kunde sitta och titta på dessa bilder ganska länge just för att försöka förstå hur dom gjorde. Ist för att tycka att dom va proffs på ett negativt sätt så blev det ist en sporre utan dess like.Kommentar
-
Bredare skulle den definitivt bli, Kjell. Tycka går ju! jag anser inte att parellellen är poänglös, utan högst adekvat. Bortsett från att det gnälls mindre i STCC!...men nu är det så mycket surr i tråden om att det bara är proffsen som ska plåta (och de andra läras ig genom att titta - ja, det var deelay som skrev!). Det finns väl för tusan fotoforum som kan ta tillvara detta - inte ett ciklidforum!?? Jag känner att jag närmar mig bilbo´s första inlägg! Nu lägger jag definitivt ner här så kan andra ha sin fototävling i fred!!!!
fast det klart om vinsten blir en miljon här också (eller vad den nu är i STCC) så ställer jag helt upp på ditt förslag.
Som sagt - jag tror inte att "bestraffa" duktiga fotografer är ett sätt att höja nivån på fototävlingen här.
Istället hjälpa alla att bli bättre genom att kommentera - kanske kan man göra tävlingen lite intressantare genom att ha teman. Fast det får då inte bli för snäva teman eftersom det då bara kommer att bli extremt få deltagare.
Sedan tror jag rent allmänt att det spännande med fototävlingar lite har försvunnit. När digitalkamerorna kom så var det oerhört spännande och utvecklande och det innebar också oerhört mycket för t.ex. tillgången på foton för Ciklidbladet. Nu är det lite mer vardagsmat och inte riktigt så kul längre - att färre skickar in foton och färre röstar är nog något som man får räkna med i framtiden.Kommentar
-
Vilka är det som är proffs i våran fototävling, egentligen?
Den känsla jag har fått är att ganska många är lite av en nybörjare. Men givetvis ett allmänt fotointresse som hobby.
Tar man då steget till att skaffa en systemkamera då vill man förstås testa att fota sin fiskar. Har man inte obegränsat med akvarium hemma så rinner det lite ut i sanden tills man handlar ny fisk. Visst en del kanske mest köpt kameran för sin hobby akvariefisk, men tjänar man pengar och kan kallas proffs för det?
Det kanske räcker med 6 tävlingsomgångar per år. Om det nu blir fler deltagare av det? (dom 4 bästa går vidare )
Kanske några få omgångar med teman per år. (men det kanske strular till årsfinalen.) Men teman borde kunna vara en utmaning om dom tas med lite fingertoppskänsla.
Själva sidan tycker jag man kan göra en hel del åt, som det är nu får man dålig överblick, tex om jag redan skrivit kommentarer eller inte.
Man sitter och hoppar framåt och bakåt till slut vet man knappt vad man håller på med. Tänk på att ganska många av oss har fyllt 30 för väldigt många år sedan.
Storleken på inlämnade bilder tycker jag ställer till det, jag vill se dom fullstora om jag ska bedöma, då är min storleken 1000px ganska praktiskt. Kanske låsa bidragen till en storlek.
Varför inte kunna öppna alla bidrag i den storleken så man kan sitta och scrolla upp eller ner för att se dom lite mot varandra.
Förstår inte riktigt varför ni vill skrota tävlingen bara för att den har en liten svacka?Kommentar
Kommentar