Kom med förslag på förändringar Fototävling 2009

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran Å
    Användare
    • December 2005
    • 1295

Mickes och Kjells inlägg är bland de klokaste hittills. Många andra inlägg känns som rena "jantelagen".

En förändring som jag skulle vilja ha ang kommentarer är att man kan se vilka foton som man kommenterat. Annars är risken att man kommenterar dubbelt eller glömmer någon ifall man måste lämna datorn en stund mitt i kommenterandet, så som hänt mig denna månad

Återigen Konstruktiv bild kommentar är oerhört lärande för oss som är nybörjare.

Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

Jag står fortfarande för vad jag skrev, även om jag kanske tog i lite väl mycket
      Problemet med de flesta bilder som är med i fototävlingen är att de är tekniskt bra, men oftast totalt intetsägande. De föreställer en fisk med ett skarpt öga..... och skarpast öga och bäst retuscherade bakgrund vinner, kan man också använda "curves" i PS så man kan justera färgen är det ytterligare ett plus.
      Denna månad föreställde iofs 3 av 10 bilder något som har lite med beteende att göra men det är inte varje månad det är så många. Jag tycker helt enkelt att bilderna är fina men tråkiga.

Och att man skulle sluta titta på forumets fotoavdelning är ju bara nys, jag är intresserad av foto, och till och med akvariefotografering men det är väldigt sällan man får tips om hur man skall bära sig åt. Och även om man kan få en begagnad systemkamera för under 3000.- så är det fortfarande mycket pengar för många.
      Jag funderar på hur mycket intressanta bilder man kunde få se om folk inte skämts för att skicka in dem för att kvaliteten är dålig?
      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

Ursprungligen postat av Bilbo
        Jag står fortfarande för vad jag skrev, även om jag kanske tog i lite väl mycket
        Problemet med de flesta bilder som är med i fototävlingen är att de är tekniskt bra, men oftast totalt intetsägande. De föreställer en fisk med ett skarpt öga..... och skarpast öga och bäst retuscherade bakgrund vinner, kan man också använda "curves" i PS så man kan justera färgen är det ytterligare ett plus.
        Denna månad föreställde iofs 3 av 10 bilder något som har lite med beteende att göra men det är inte varje månad det är så många. Jag tycker helt enkelt att bilderna är fina men tråkiga.

Och att man skulle sluta titta på forumets fotoavdelning är ju bara nys, jag är intresserad av foto, och till och med akvariefotografering men det är väldigt sällan man får tips om hur man skall bära sig åt. Och även om man kan få en begagnad systemkamera för under 3000.- så är det fortfarande mycket pengar för många.
        Jag funderar på hur mycket intressanta bilder man kunde få se om folk inte skämts för att skicka in dem för att kvaliteten är dålig?
        Instämmer på alla punkter.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

[QUOTE=Kjell Fohrman;750727]Att införa ett bestraffningssytem för de som är intresserade av att fota (det är nämligen dom som vinner och inte dom som har bäst utrustning, eller är bäst på att photoshoppa) vore ett helt säkert sätt att ta livet av fototävlingen - varför skall man lägga ner möda på att ta ett bra foto när man bestraffas för att man gör detta.[/QUOT

Jag lägger mig väl i igen då - det handlar inte om bestraffning i den bemärkelsen Kjell - det handlar om att göra tävlingen bredare/svårare/intressantare/...välj själv. Se mitt exempel om STCC tidigare i tråden - där får vinnande ekipage får extra vikter (vilket gör bilen lite långsammare och lite mer svårkörd) - allt för att göra nästkommande deltävling mer spännande. Det är bara ett annat sätt att tävla - men fortfarande tävling (och såvitt jag vet har inget STCCteam dragit sig ur av den orsaken). Det är inte svårt att överföra tänket på fototävlingen!

Sedan var det gott att se bilbo här i igen i tråden - och nu kan jag instämma lite mer - inte bara fiskbilder utan mer betteende vill jag också ha. Och 3000 spänn kan vara rysligt mycket pengar i en familjebudget!! - det har fler än bilbo varit inne på och jag instämmer till fullo! Men kanske ekonomiska förutsättningar och vad som är mycket eller lite i förhållande till hobbyn - det kanske får bli en annan tråd!?
          MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

[quote=joe;750757Jag lägger mig väl i igen då - det handlar inte om bestraffning i den bemärkelsen Kjell - det handlar om att göra tävlingen bredare/svårare/intressantare/...välj själv. Se mitt exempel om STCC tidigare i tråden - där får vinnande ekipage får extra vikter (vilket gör bilen lite långsammare och lite mer svårkörd) - allt för att göra nästkommande deltävling mer spännande. Det är bara ett annat sätt att tävla - men fortfarande tävling (och såvitt jag vet har inget STCCteam dragit sig ur av den orsaken). Det är inte svårt att överföra tänket på fototävlingen!
            [/quote]

Man kan kalla det bestraffning eller handikapp eller vad som helst, men likafullt innebär det att en duktig fotograf får en lägre placering och dåliga foton premieras.
            Att jämföra det med STCC känns lite poänglöst eftersom det är en jätteindustri, men detta mest är en kul grej som man inte tjänar något på. Och om man nu bara gör det för att det är kul hur stor är då motivationen att fortsätta tycka det är kul om man bestraffas genom en sämre placering för att man lägger ner en del arbete på sitt fotande.

Så hur menar du att tävlingen då skulle bli "bredare/svårare/intressantare" genom att de duktigaste fotograferna slutar tävla.

Kommentar

• nils42
              Användare
              • January 2003
              • 931

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

Så hur menar du att tävlingen då skulle bli "bredare/svårare/intressantare" genom att de duktigaste fotograferna slutar tävla.
              Hej!
              Helt riktigt Kjell. Du får nog fortsätta stå för klokheten i den här tråden.

Nog är det väl trams i dubbel upplaga, att en bra fotograf ska behöva stå i en slags " skamvrå "för att de mindre duktiga fotograferna lyckas mindre väl. Är jag helt i det blå?
              Hälsn Nils

Kommentar

• Laesk
                Användare
                • February 2004
                • 2447

Bilbo... du är varmt välkommen med dina ev. frågor om allt som rör foto å redigering. Inte för jag har svar på allt, men nått kan jag säkert lära ut.
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

Ursprungligen postat av Bilbo
                  De flesta bilderna som tas och visas är ju bilder på endast en fisk vilket gör att det blir flest dåliga bilder i den klassen. Det är ganska svårt att få den typen av bilder att bli intressanta
                  Fiskar som äter andra fiskar eller fiskar som blåser upp gälarna osv är ju väldigt populära hur dåliga dom än är tyvärr.

En anna sak är ju att en bild som kommer ur en kompakt kamera är ju retuscherad så fort den lagras på minnet, oftast är det en dålig retush som inte alls anses som "ps fusk".
                  Att använda ps med bilder från en systemkamera är ju den moderna tidens framkallning, mycket att det man gör där gjorde man i mörkrum förr, inte skärpa men många andra justeringar.

JAg tycker det borde vara högre krav på foto tävlingen. 30% av bilderna borde inte ens vara med pga att dom är så dåliga rent tekniskt så hela tävlings iden blir på en så låg niva att det blir trist.

Jag tror att en högre nivå triggar folk medans en låg nivå avskräcker fotokunniga.

Tillsätt en jury som avgör vilka bilder som kommer med... då höjs kraven och på sikt blir det en bättre tävling.

Inför grundkriterier som helt enkelt skall uppfyllas, suddiga kort med skitig framruta vill man ju inte se i en tävling bla.
                  Senast redigerad av deelay; 25 October 2008, 20:00.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

Ursprungligen postat av deelay
                    De flesta bilderna som tas och visas är ju bilder på endast en fisk vilket gör att det blir flest dåliga bilder i den klassen. Det är ganska svårt att få den typen av bilder att bli intressanta
                    Fiskar som äter andra fiskar eller fiskar som blåser upp gälarna osv är ju väldigt populära hur dåliga dom än är tyvärr.

En anna sak är ju att en bild som kommer ur en kompakt kamera är ju retuscherad så fort den lagras på minnet, oftast är det en dålig retush som inte alls anses som "ps fusk".
                    Att använda ps med bilder från en systemkamera är ju den moderna tidens framkallning, mycket att det man gör där gjorde man i mörkrum förr, inte skärpa men många andra justeringar.

JAg tycker det borde vara högre krav på foto tävlingen. 30% av bilderna borde inte ens vara med pga att dom är så dåliga rent tekniskt så hela tävlings iden blir på en så låg niva att det blir trist.

Jag tror att en högre nivå triggar folk medans en låg nivå avskräcker fotokunniga.

Tillsätt en jury som avgör vilka bilder som kommer med... då höjs kraven och på sikt blir det en bättre tävling.

Inför grundkriterier som helt enkelt skall uppfyllas, suddiga kort med skitig framruta vill man ju inte se i en tävling bla.
                    Nej Niklas det tycker jag var ett dåligt förslag, för då lär det bli ännu färre som vågar delta i fototävlingen.
                    För att målsättningen är väl att få med fler bidrag till fototävlingen.
                    Nej jag tror att vi har en bra modell just nu.
                    Men samtidigt måste jag spinna vidare på mitt förra inlägg, att vi kanske ska ha en tråd, som även den som är en sämre fotograf och har en sämre kamera och kanske inte är så duktig på fotoshop, kan lägga in sina bilder utan att få diverse dumma kommentarer från en del besservissar. kan du inte ta foto utan dina groluxrör, eller är din sand röd, ja jag kan räkna upp en jävla massa dumma kommentarer jag har fått från dessa besservissar.
                    Inte undra på att många drar sig för att lägga ut foto på NCS.
                    Så denna tråden som jag nämnde, kanske ska vara helt utan kommentarer, ja helt enkelt att alla kan lägga ut sina bilder hur bra eller dåliga dom är.
                    Ja vi kanske till och med kan lösa det att vi har en banner på första sidan som visar bilderna.Janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Ursprungligen postat av deelay

Well om det är en massa insända kort så är det väl redan nu en "jury" som avgör, men så är ju inte fallet utan ditt förslag kommer bara att leda till att ännu färre foton deltar i tävlingen. Poängen med tävlingen borde ju vara att de som inte tar så bra foton skall lära sig att ta bättre och det lär de inte göra om deras foton bara deletas. Det lär man sig genom konstruktiv kritik.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Ursprungligen postat av malawijanne
                        Men samtidigt måste jag spinna vidare på mitt förra inlägg, att vi kanske ska ha en tråd, som även den som är en sämre fotograf och har en sämre kamera och kanske inte är så duktig på fotoshop, kan lägga in sina bilder utan att få diverse dumma kommentarer från en del besservissar. kan du inte ta foto utan dina groluxrör, eller är din sand röd, ja jag kan räkna upp en jävla massa dumma kommentarer jag har fått från dessa besservissar.
                        Inte undra på att många drar sig för att lägga ut foto på NCS.
                        Så denna tråden som jag nämnde, kanske ska vara helt utan kommentarer, ja helt enkelt att alla kan lägga ut sina bilder hur bra eller dåliga dom är.
                        Ja vi kanske till och med kan lösa det att vi har en banner på första sidan som visar bilderna.Janne
                        Ja men just sådana kommentarer är ju faktiskt konstruktiv kritik och då förstår jag varför de som ger konstruktiv kritik har slutat kommentera om de då betraktas som besserwissrar - tack för tipset, då tänker jag definitivt hålla mig härifrån

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Ja men just sådana kommentarer är ju faktiskt konstruktiv kritik och då förstår jag varför de som ger konstruktiv kritik har slutat kommentera om de då betraktas som besserwissrar - tack för tipset, då tänker jag definitivt hålla mig härifrån
                          Alla kanske inte vill utveckla sitt fotande till det bättre.
                          Och en annan sak, beröm ger man inför alla men kritik det ger man mellan fyra ögon, om det nu inte så att man utryckligen skriver att man vill ha besservissarnas kritik.
                          Ps, jag vill fortfarande ha dig kvar på NCS,Janne

Kommentar

• Kentgerry
                            Användare
                            • February 2008
                            • 43

Ursäkta om man smyger in med en liten kommentar och bild.
                            Jag har inte någon värsting kamera, bara en vanlig digital kamera.
                            Om jag lägger ut en bild, som man vet är lite halv kass. Istället för att få dåliga eller elaka kommentarer, så ge tips på vad man gör för fel och vad man skall göra för att bilderna skall bli bättre.
                            Här kommer en bild som jag själv är väldigt nöjd med. jag andvänder inget photoshop. bara förminskar mina bilder så man kan lägga upp dom.
                            Jag ser dåligt när jag blundar

Kommentar

• Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

Men nu förstår jag inte alls. Du urvalsodlar röd firrar, du proppar dem fulla med astaxathin. Allt för att få dem röda. Klart tusan du ska ha dem under grolux över röd sand och ställa in kameran så vitbalansen är knallröd.

I ditt fall är ju inte detta kritik Janne, du har fått det helt om bakfoten. Det här är beröm till dina superultraröda fisk bilder Sug i dig!

Och nu när jag varit rolig igen... lite allvar. Det framgår mer och mer tydligt för mig att det inte bara är en fråga om meningen med tävlingen utan även inställningen till priserna. Några verkar tycka det ointressant att plocka hem lite prylar för några tusenlappar. Andra har inte ens råd med kameran att ställa upp.

För min egen del tycker jag att det känns bättre om mina medlemspengar går till en grabb som blir jublande glad för en BTN modul, hellre än att en proffsfotograf med Canon 1DS och prylar för 200000 vinner en bunta prylar som han lägger på vinden varje månad.

För min del lutar jag faktiskt åt att jag hellre ser skitbilder tagna av fattiga entusiaster än av oss välbesuttna som äger en systemkamera(därmed mig själv inräknad).
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Alla kanske inte vill utveckla sitt fotande till det bättre.
                                Och en annan sak, beröm ger man inför alla men kritik det ger man mellan fyra ögon, om det nu inte så att man utryckligen skriver att man vill ha besservissarnas kritik.
                                Ps, jag vill fortfarande ha dig kvar på NCS,Janne
                                OK - men om man nu ställer upp i en fotoTÄVLING så är det väl bra om man får kritik - eller?
                                Om man inte vill lära sig att fota så går det ju att låta bli och tävla - eller?

Kommentar

Arbetssätt...