Kom med förslag på förändringar Fototävling 2009

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbe
    Användare
    • February 2003
    • 527

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Det håller inte riktigt jag med om. Snygga foton på lättfotade firrar (stora amerikaner) verkar helt klart få lägre betyg än halv OK foton på flängtroffar.
    Så borde det vara men så är det tyvärr inte, inte i årets tävling i alla fall.
    Och vad är det för svårigheter med att fota en stillastående koloss på minst 30 cm?
    Likadant är det väl med jultalrikarna,det behöver man väl inte så speciellt avanserad foto utrustning till, det lär väl räcka med en mobiltelefon,eller?

Kommentar

• Robbe
      Användare
      • February 2003
      • 527

Ursprungligen postat av Jarnis
      Givna tema är väl en kul grej.

Januari - "Ett par"
      Februari - "Humoristiskt"
      Mars - "Hona"
      April - "Ett stim"
      Maj - "Hane"
      Juni - "Överlägsen"
      Juli - "Yngelvakt"
      Augusti - "Håll dig borta"
      September - "Vacker"
      Oktober - "Två arter"
      November - "Passa dig min bästa kompis är en Frontosa"
      December - "Röd"

Alla tolkar ovanstående olika vilket borde kunna ge en del fina/roliga bidrag!
      Mycket bra förslag!!!!!

Kommentar

• HenrikV
        Användare
        • February 2007
        • 697

Jag har nog aldrig varit in på kameradiskussionerna. Detta av den anledningen att jag inte kan fota. Visst hade det varit kul, men jag väljer att lägga mina pengar på annat.
        Visst förstår jag resonemanget att det känns trist när det är en handfull personer som vinner alla priser, men å andra sidan, så skulle dom duktiga fotograferna inte lägga ner en massa tid på att ta alla dessa snygga foton som vi andra får titta på, om det inte fanns en morot.

Kommentar

• Jarnis
          Användare
          • November 2005
          • 415

Ursprungligen postat av Robbe
          Mycket bra förslag!!!!!
          Det ökar tyngden i ordet "tävling", då gäller det inte bara att ta en gudomligt snyggt foto (som väldigt många gör här) utan man måste anpassa motivet efter temat.

Man kan både presenera hela årets olika tema direkt eller bara släppa två månadstema åt gången. Finns både för och nackdelar med det. Släpper man alla tema på en gång så "bunkrar" kanske en del bilder vilket fm ökar kvaliten. Håller man på infon om temat till månaden innan så blir det kanske fler spontana bilder som verkligen är färska.

Blir säkert fler "roliga" bilder och mer ögonblicksbilder ist för nuvarande, iofs fina men kanske ibland lite tråkiga stilleben. Funkar kanon som artbilder och som exemplariskt utförda bilder tekniskt sett. Men men, det ena utesluter inte det andra, utmaningen ligger i att få till en schysst kombination med ett tema.
          Micke

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Jag har själv bara skickat in ett bidrag till fototävlingen men kan kanske ändå komma med några synpunkter.
            För egen del deltar jag i fototävlingar av en orsak, för att få konstruktiva kommentarer på mina bilder. Att få kommentarer på egna bilder och att själv ge konstruktiva kommentarer på andras bilder är det absolut bästa sättet att utvecklas som fotograf.
            Tyvärr är kommenterandet i tävlingen närmast obefintligt. Med det nya poängsättningssystemet blev det ännu färre kommentarer, förmodligen för att man då bara går in och tittar på de bästa bilderna.

Som alltid i fototävlingssammanhang kommer även kamerans betydelse upp. Jag håller med om att en systemkamera betydligt mer lämpad till akvariefoto än en kompakt. Men när man kan få en ny systemkamera från 3000:- och det finns en obegränsad begagnadmarknad att välja från så faller det argumentet. På zoopet (där för övrigt en bild tagen med en kompakt blivit årets bild.) har man insett det och gått till nästa fas i utveckligen, där diskuterar man skillnaden mellan dom som kan bildbehandla och dom som inte kan.

Jag tror snarare att det är deltagarnas inställning än själva tävlingen som behöver förändras. Varför tävlar man, för att vinna eller för att utvecklas som fotograf? Det är bara att inse att det krävs en hyfsad kamera (system), och framförallt massor av träning. Man tar inte bra bilder per automatik för att man har en bra kamera, man får ett och annat lyckoskott och med erfarenheten kommer dom oftare.

Börja istället kommentera bilder och diskutera vad som är en bra bild i forumet för att öka intresset för bilder och tona ner tekniken. Att ge konstrukriva kommentarer på andras bilder och i ord beskriva vad man tycker är bra eller mindre bra är ett utmärkt sätt att utveckla sitt eget bildseende. Då blir det också mycket lättare att lyckas med sina egna bilder.

Visst kan jag och andra ofta diskutera teknik i forumet, men det är där frågorna kommer upp och det är där diskussionerna kommer. Hur vanligt är det att man diskuterar bilder i forumet?

Teman är ett kul och bra inslag, men knappast något som ökar deltagandet då man begränsar motiven.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Mattias777
              Användare
              • November 2006
              • 1493

Komentarer vore trevligt om det dök upp oftare. Förslaget på olika teman är också interesant. Sen är ju ärlighet viktigt i ett röstande. Annars dör nog intesset för de som är med och röstar. Politiker förakt uppstår pga av deras oärlighet och människan är inte en speciellt ärlig varelse tyvärr.....

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• nils42
                Användare
                • January 2003
                • 931

Ursprungligen postat av Mattias777
                Komentarer vore trevligt om det dök upp oftare. Förslaget på olika teman är också interesant. Sen är ju ärlighet viktigt i ett röstande. Annars dör nog intesset för de som är med och röstar. Politiker förakt uppstår pga av deras oärlighet och människan är inte en speciellt ärlig varelse tyvärr.....
                Hej!
                Tänkvärt det du skriver. Skulle man inte i så fall också ha krav, att inte bara få rösta, utan också vara tvungen att skriva en kommentar, varför jag just röstar på den eller den bilden? Utan kommentar godkänns inte min röst.
                Hälsn Nils

Kommentar

• Mattias777
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1493

Ursprungligen postat av nils42
                  Hej!
                  Tänkvärt det du skriver. Skulle man inte i så fall också ha krav, att inte bara få rösta, utan också vara tvungen att skriva en kommentar, varför jag just röstar på den eller den bilden? Utan kommentar godkänns inte min röst.
                  Hälsn Nils

Ja det kanske vore nåt. Vet dock inte om det skulle lösa den problematiken. Nu tror jag inte alla är oärliga, absolut inte men ibland är reultaten helt obegipliga så man undrar hur det kunde bli så....

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2748

Problemet just nu är att det kommer in för få bilder, eller? Varför då införa begränsningar med olika teman eller ännu värre dela upp tio bilder i 6 klasser.

Har man foto som en hobby varför ska jag då straffas för att jag köpt en systemkamera? (handicap.)

Får man ingen kreativ kritik för sina bilder, varför ska jag i så fall skicka in mina bilder. (det funkar faktiskt klart bättre på en del andra siter.)

Utse någon/några som har lite blick för vad en bra bild egentligen är, som får till uppgift att skriva kommentarer för varje månadstävling, det i sin tur kanske kan få även andra att våga skriva vad dom tycker. Kanske går det i så fall till och med att komma ifrån att det bara handlar om snyggastefiskenbilden.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Mattias777
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1493

Utse någon/några som har lite blick för vad en bra bild egentligen är, som får till uppgift att skriva kommentarer för varje månadstävling, det i sin tur kanske kan få även andra att våga skriva vad dom tycker. Kanske går det i så fall till och med att komma ifrån att det bara handlar om snyggastefiskenbilden.[/QUOTE]

Bra förslag!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Ursprungligen postat av Micke
                        För egen del deltar jag i fototävlingar av en orsak, för att få konstruktiva kommentarer på mina bilder. Att få kommentarer på egna bilder och att själv ge konstruktiva kommentarer på andras bilder är det absolut bästa sättet att utvecklas som fotograf.
                        Man kan ha 3 syften med att delta
                        1/ man vill ha ära och berömmelse
                        2/ man vill vinna fina priser
                        3/ man vill utveckas som fotograf

För min del bryr jag mig minimalt om 1 och 2 utan nr 3 är enda anledningen till att ställa upp.
                        För att kunna utvecklas som fotograf så vill man ha konstruktiv kritik på de foton man tagit. Jag deltog några gånger i fototävlingen på ciklid.se och kontentan var att ingen kommenterade och det är den främsta anledningen till att jag slutade. Instämmer därför helt med Mickes synpunkter.

Kommentar

• Laesk
                          Användare
                          • February 2004
                          • 2447

Ursprungligen postat av Micke
                          Jag har själv bara skickat.................

Grymt bra skrivet Micke!!!
                          Lennart "Laesk" Axelsson
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Robbe
                            Användare
                            • February 2003
                            • 527

Jag tror att en del av att tävlingen börjat dö ut beror på att dom flesta av dom sk proffsen inte ställer upp.
                            Jag tänker t ex på Micke,Kjelle,Leasken,Deeley mf
                            Hade dom här oxå ställt upp så tror i alla fall jag att tävlingen hade varit bra mycket intressantare att rösta på än t ex som nu när någon ibland kommer med ett dåligt mobilfoto(det finns bra mobilfoto med).
                            Så in med fler proffs istället, istället för att straffa dom

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Ursprungligen postat av Robbe
                              Jag tror att en del av att tävlingen börjat dö ut beror på att dom flesta av dom sk proffsen inte ställer upp.
                              Jag tänker t ex på Micke,Kjelle,Leasken,Deeley mf
                              Hade dom här oxå ställt upp så tror i alla fall jag att tävlingen hade varit bra mycket intressantare att rösta på än t ex som nu när någon ibland kommer med ett dåligt mobilfoto(det finns bra mobilfoto med).
                              Så in med fler proffs istället, istället för att straffa dom
                              Nja, delta i fototävlingar går nog i perioder och har man deltagit en längre period så tröttnar man så småningom även om man är en väldigt duktig fotograf.
                              På Zoopet har t.ex. sådana extremt duktiga fotografer som Micke, Sonja och Petnym nästan helt slutat skicka in bidrag och där kommenteras ändå fotona rätt hyfsat.
                              Varför dom slutat vet jag inte - de har ju säkert var och en vunnit prylar värda 10.000 var i fototävlingen där så det är knappast därför som de har slutat. Jag skulle snarare tro att bara helt enkelt är som så att inspirationen till slut tar slut och det är inte kul längre.
                              En sak är nog i alla fall rätt klar - man fortsätter i alla fall tävla längre om man känner att man utvecklas som fotograf genom tävlandet

Att införa ett bestraffningssytem för de som är intresserade av att fota (det är nämligen dom som vinner och inte dom som har bäst utrustning, eller är bäst på att photoshoppa) vore ett helt säkert sätt att ta livet av fototävlingen - varför skall man lägga ner möda på att ta ett bra foto när man bestraffas för att man gör detta.
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 October 2008, 15:07.

Kommentar

• nils42
                                Användare
                                • January 2003
                                • 931

Hej!
                                Klokt skrivet ( som vanligt ) Kjell!
                                Hälsn Nils

Kommentar

Arbetssätt...