Kom med förslag på förändringar Fototävling 2009

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guy_P
    Användare
    • April 2002
    • 301

Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja Olorin vill du ha uppmärksamhet eller.
    Nej. troffar är nog det svåraste man kan foto inom CIKLIDER.Janne
    Helt rätt Janne, var hemma hos Christian för ett antal år sedan och mer svårfotade fiskar får man leta efter. Visserligen så hade jag ingen systemkamera då, men det spelar ingen roll när fiskarna "flummar" omkring hela tiden
    Senast redigerad av Guy_P; 24 October 2008, 21:34.
    Guy

Kommentar

• Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

Ursprungligen postat av malawijanne
      Ja Olorin vill du ha uppmärksamhet eller.
      Nej. troffar är nog det svåraste man kan foto inom CIKLIDER.Janne
      Stoppa en i en påse och skicka hit ska du få den på bild Skämt å sido. Troffar är ju ganska livade firrar som gärna visar upp sig och så är det kontrastrika och gör sig bra på bilde. Det är mer än man kan säga om vissa Apistogrammor, Jullar och andra småfirrar som far in och ut i grotter eller under löv. Storleken har en viss betydelse också. Större fiskar är ett större objekt och kräver mindre ljus för att hamna i fokus. Yngel är nästan hopplöst att få fina bilder på. Så enklast är väl typ Oscar, men de är sällan fina nog för att göra någon rolig bild antar jag.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• endymion

Den som tycker det är svårt att fota troffar kan testa att fota uppvaktande viktoriahanar. Först då inser man hur bra Patrick:s bilder är.

Kommentar

• Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

Ursprungligen postat av endymion
          Den som tycker det är svårt att fota troffar kan testa att fota uppvaktande viktoriahanar. Först då inser man hur bra Patrick:s bilder är.
          Ja, att fotografera ett viss beteende ökar på besväret rent exponentiellt för alla arter. Brukar sätta extra poäng efter intressant beteende på bilderna när det finns sådana.

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

Ja, jag har ett förslag, låt alla bilder komma rullande på en banner typ dom som sponsrar NCS.
            Då tror att jag fler kommer att fota CIKLIDER.Janne

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

Ursprungligen postat av Olorin
              Ja, att fotografera ett viss beteende ökar på besväret rent exponentiellt för alla arter. Brukar sätta extra poäng efter intressant beteende på bilderna när det finns sådana.
              Ja vad är intressant beteende på en enda bild, nej vakna upp i din djupa dvala Olorin, tyvärr så kommer aldrig dvärgciklider få den responsen,
              för att det är ju så att man måste leta upp fisken i en djungel av växter eller krukor.
              Nej fram för riktiga ciklider med mycket färg påJanne

Kommentar

• Jarnis
                Användare
                • November 2005
                • 415

Givna tema är väl en kul grej.

Januari - "Ett par"
                Februari - "Humoristiskt"
                Mars - "Hona"
                April - "Ett stim"
                Maj - "Hane"
                Juni - "Överlägsen"
                Juli - "Yngelvakt"
                Augusti - "Håll dig borta"
                September - "Vacker"
                Oktober - "Två arter"
                November - "Passa dig min bästa kompis är en Frontosa"
                December - "Röd"

Alla tolkar ovanstående olika vilket borde kunna ge en del fina/roliga bidrag!
                Micke

Kommentar

• Laesk
                  Användare
                  • February 2004
                  • 2447

Ursprungligen postat av Jarnis
                  Givna tema är väl en kul grej.

Januari - "Ett par"
                  Februari - "Humoristiskt"
                  Mars - "Hona"
                  April - "Ett stim"
                  Maj - "Hane"
                  Juni - "Överlägsen"
                  Juli - "Yngelvakt"
                  Augusti - "Håll dig borta"
                  September - "Vacker"
                  Oktober - "Två arter"
                  November - "Passa dig min bästa kompis är en Frontosa"
                  December - "Röd"

Alla tolkar ovanstående olika vilket borde kunna ge en del fina/roliga bidrag!

Perfekt upplägg!
                  Lennart "Laesk" Axelsson
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Bilbo
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 1159

Egentligen tycker jag att fototävlingen kan läggas ner helt. Den (och till stor del även forumet i allmänhet) har förvandlats till en klubb för inbördes beundran där man skryter om att man betalade 20000.- för ett objektiv och ytterligare 5000.- för en blixt. Tyvärr känner jag till flera tidigare aktiva medlemmar som slutat besöka forumet av just detta skäl.

Det är jättekul att vi har så många bra fotografer i NCS, men vore det inte bättre att ta prispengarna och lotta ut dem till den handfull personer som kommer i fråga om förstapriset vartenda år.
                    Jag vet att jag verkar bitter, och det är jag kanske också eftersom jag tycker det har blivit lite trist med denna prylonani som fotofreaksen håller på med på denna sida. Känns lite som att det skulle passat bättre i ett renodlat fotoforum.
                    Att själv delta med en bild i tävlingen?.......... Nä skulle knappast tro det eftersom min utrustning inte är något att skryta med, det är ju varken Canon eller Nikon och kostar under 3000.-
                    // Magnus Arvidsson

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

Ursprungligen postat av Bilbo
                      Egentligen tycker jag att fototävlingen kan läggas ner helt. Den (och till stor del även forumet i allmänhet) har förvandlats till en klubb för inbördes beundran där man skryter om att man betalade 20000.- för ett objektiv och ytterligare 5000.- för en blixt. Tyvärr känner jag till flera tidigare aktiva medlemmar som slutat besöka forumet av just detta skäl.

Det är jättekul att vi har så många bra fotografer i NCS, men vore det inte bättre att ta prispengarna och lotta ut dem till den handfull personer som kommer i fråga om förstapriset vartenda år.
                      Jag vet att jag verkar bitter, och det är jag kanske också eftersom jag tycker det har blivit lite trist med denna prylonani som fotofreaksen håller på med på denna sida. Känns lite som att det skulle passat bättre i ett renodlat fotoforum.
                      Att själv delta med en bild i tävlingen?.......... Nä skulle knappast tro det eftersom min utrustning inte är något att skryta med, det är ju varken Canon eller Nikon och kostar under 3000.-
                      Oj.Janne

Kommentar

• Oden70
                        Användare
                        • January 2007
                        • 869

Ursprungligen postat av Olorin
                        Och en klass för kameror med feljusterad optik, en annan med bara fotograferat med kameror köpta på blocket för under 300 spänn, en annan klass för endast belyst med stearinljus och varför inte en för bara blinda fotografer.

Det här är så vitt jag vet mitt eget helt galna förslag, men risken finns ju att nån tok nappar på det med
                        Du glömde klassen för "nötter"
                        Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

Ursprungligen postat av Bilbo

Att folk slutar besöka forumet för en enda del verkar ju lite överdrivet, men jag kan mycket väl inse att folk inte vill ställa upp med bilder i en tävling där det känns meningslöst. Hur många skulle ställa upp i ett VM störtlopp på ett par gamla längdåkningsskidor?

Så även om jag personligen tycker att fototävlingen är kul så tycker jag fortfarande(30 inlägg senare) att NCS borde ha en aktiv debatt vad som är syftet med en fototävling och i så fall hur den bör utformas eftersom det verkar finnas lite oklarheter kring det.

Och jo, till Janne. Väx upp och inse att det finnsl högre värden än dopade färger och att det inte är storleken som gör fiske... Eller face it - du är en guppy-wannabie som bara inte vågar gå över till att odla de superröda guppies du egentligen vill för att du inte klarar grupptrycket från "seriösa" akvarister
                          Senast redigerad av Olorin; 25 October 2008, 01:30.

Kommentar

• Laesk
                            Användare
                            • February 2004
                            • 2447

Bilbo.. om man tycker så, så måste man ju inte gå in i Foto & Media -forumet å läsa vad "vi" skriver. (jo jag vet väl att jag är en bidragande orsak) De är väl knappast nått skryt om prylar i de andra trådarna.

Olorin, kul skrivet om Janne å kan bara hålla me!
                            Lennart "Laesk" Axelsson
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• joe
                              Användare
                              • June 2006
                              • 1451

Hej kompisar! Vaknade efter en halv natts sömn (ni minns kanske, vakt på sonens klassdisco) och fann en ganska, för att inte säga väldigt, aggresiv tråd...hoppsan.

Även om jag lite (obs lite!!) kan hålla med Bilbo så finns det väl för den skull ingen anledning att gå loss helt!? och att sluta i forumet?? Det går väl alldeles utmärkt att bara låta bli att läsa fototrådarna etc. - det skrivs ju en hel del annat intressant, för att uttrycka sig försiktigt!

Men andledningen till att jag gav mig in i debatten från början var ju att det skulle kunna bli lite var mans egendom av åtminstone fototävlingen - vad som skrivs i trådar är ju upp till var och en och där kan det och ska det få vara lite insnöat och de invigdas klubb ibland - helt Ok för mig! Jag läser sällan i forumet om Sydamerikaner t.ex, inte för att de är mer "nördar" än vi andra, utan helt enkelt för att det intresserar mig mindre.

Likaså är det med fototråden - periodvis - bara lyfta hatten och gå vidare...

Men tävlingen skulle ju fler kunna få möjlighet och "tillgång" till eftersom det känns som om det är mer hela NCS:s intresse? men nu vet jag inte - med tanke på vilken vändning debatten tagit så är jag nog beredd att backa hem och säga - vi kör på som förut!
                              MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Olorin
                                Användare
                                • May 2005
                                • 1554

Backa varför det? Ingen seger utan kamp sägs det. Tycker inte tråden är så hetsig bara ärlig. Folk tycker olika saker och det är väl ok.

Kommentar

Arbetssätt...