Kom med förslag på förändringar Fototävling 2009

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

Ursprungligen postat av malawijanne
    Jag tror nog att vi får acceptera dom reglerna vi har för fototävlingen.
    Dom är helt okej för mig.
    Sen finns det säkert dom som vill lägga in foto, men som tycker att dom har för dåliga foton.
    Jamen lägg in en avdelning, som kan presentera alla foton på ciklider, utan rangordning, det vill säga att dom blir inte bedömda.
    Då tror jag att vi kan få in mera foton på våra kära ciklider, som vi älskar mest av allt.Janne
    Håller inte med dig. Jag vet inte vad som var syftet med funktionen när den skapades, men jag vet inte om jag vill att mina medlemspengar ska gå till vinster till samma fotograf om och om igen. I så fall kan vi ju lika väl ta 20000 och be ett proffs att ta en bild på varje ciklid som behövs till tidningen. Ger nog lika bra resultat om det bara är det som räknas.

Så vad som behövs är väl en diskussion om vad som är syftet med tävlingen.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• HenrikV
      Användare
      • February 2007
      • 697

Jag har inte läst hela tråden, men jag håller med Janne. Må bäste fotograf vinna! Det är kul med alla skickliga fotografer i föreningen.

Ett förslag jag har (någon kanske redan har kommit med det), är snyggaste fisk. Alltså kvalitén på fotot ska inte avgöra, utan utseendet på fisken. Då kanske man kan ha olika kategorier för varje månad. Exempelvis: Apistogrammor i januari, mbunas i februari, troffar i mars, etc...
      Då hade man säkert fått ett bredare deltagande överlag. Alla kan heller inte vara med i den tävlingen varje månad.

Kommentar

• Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • May 2006
        • 1816

Att ge poängavdrag till duktiga fotografer tycker jag låter urdumt, och att dela in i olika klasser som bästa sa malawi, nja det tror jag inte på. Däremot att införa olika teman tror jag är en bra ide, roligt att få en utmaning varje månad.

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Jag röstar på våldsamma vann rätt fisk debater!
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av Olorin
            Som det är just nu skulle jag vilja säga att den vanligaste vinnaren verkar vara "mestlättfotade fisken, fotad med proffsprylar av semiproffs eller yrkesfotograf".
            Det håller inte riktigt jag med om. Snygga foton på lättfotade firrar (stora amerikaner) verkar helt klart få lägre betyg än halv OK foton på flängtroffar.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • May 2006
              • 1816

Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Det håller inte riktigt jag med om. Snygga foton på lättfotade firrar (stora amerikaner) verkar helt klart få lägre betyg än halv OK foton på flängtroffar.
              Jo så är det

Kommentar

• Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Jag räknar troffar som lättfotade i alla bemärkelser

Kommentar

• Guy_P
                  Användare
                  • April 2002
                  • 301

Tycker inte det verkar vara någon bra idé med handikappsystem. Visserligen deltar jag inte så ofta i denna fototävling eftersom jag har för få ciklider att fotografera, men för mig är nog konstruktiva kommentarer viktigare än placering. Om fler lämnade kommentarer på bilderna så skulle nog klassen på samtliga bilder öka.
                  Tycker att idén med olika teman, varannan månad fritt och varannan med tema är en bra lösning.
                  Ett tema stulet från Zoopet, "Artbild som saknas", skulle vara häftigt.
                  Guy

Kommentar

• Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1554

Ursprungligen postat av Guy_P
                    Tycker inte det verkar vara någon bra idé med handikappsystem. Visserligen deltar jag inte så ofta i denna fototävling eftersom jag har för få ciklider att fotografera, men för mig är nog konstruktiva kommentarer viktigare än placering. Om fler lämnade kommentarer på bilderna så skulle nog klassen på samtliga bilder öka.
                    Tycker att idén med olika teman, varannan månad fritt och varannan med tema är en bra lösning.
                    Ett tema stulet från Zoopet, "Artbild som saknas", skulle vara häftigt.
                    Nu ska du inte ta det här som snobbigt, men när det gäller akvariefoto så hänger mycket på utrustningen så tyvärr hjälper inte tips och råd så mycket(om man undantar tipsen att gå och köpa prylar). En pocketkamera har ingen chans att ta bra akvariebilder om man jämför med en högklassig systemkamera och ett skapligt blixtsystem. Det positivt är att priserna sjunker, men ändå. En skaplig systemkamera och blixt är minimi nivå för att ha nån chans att vinna.

Kommentar

• Oden70
                      Användare
                      • January 2007
                      • 869

Handikap eller inte....

Jag tycker nog att tävlingen i sig e bra som den e
                      Ang indelning av klasser och poängavdrag osv e det nog väldigt svårt att göra , MEN om det skulle vara olika klasser så e mitt förslag följande: En klass för systemkamror och en för kompakt kameror. Och i systemkameror även räkna in kameror av typen Canon G9 och övriga mer avanserad kompaktkameror med möjlighet att annvända extern blixt.
                      det sista kanske en svårare uppgift att lösa men tycker att det syns på fotokvaliten vad som annvänts
                      Detta skulle kanske öka viljan att publisera alster som inte riktigt står sig mot foto från systemkamerorna som finns med i tävlingarna MEN som ändå kan vara bra!
                      Men som vanligt e detta min egen åsikt
                      Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Olorin
                        Användare
                        • May 2005
                        • 1554

Ursprungligen postat av Oden70
                        Ang indelning av klasser och poängavdrag osv e det nog väldigt svårt att göra , MEN om det skulle vara olika klasser så e mitt förslag följande: En klass för systemkamror och en för kompakt kameror. Och i systemkameror även räkna in kameror av typen Canon G9 och övriga mer avanserad kompaktkameror med möjlighet att annvända extern blixt.
                        det sista kanske en svårare uppgift att lösa men tycker att det syns på fotokvaliten vad som annvänts
                        Detta skulle kanske öka viljan att publisera alster som inte riktigt står sig mot foto från systemkamerorna som finns med i tävlingarna MEN som ändå kan vara bra!
                        Men som vanligt e detta min egen åsikt
                        Och en klass för kameror med feljusterad optik, en annan med bara fotograferat med kameror köpta på blocket för under 300 spänn, en annan klass för endast belyst med stearinljus och varför inte en för bara blinda fotografer.

Det här är så vitt jag vet mitt eget helt galna förslag, men risken finns ju att nån tok nappar på det med

Kommentar

• Guy_P
                          Användare
                          • April 2002
                          • 301

Nu ska du inte ta det här som snobbigt, men när det gäller akvariefoto så hänger mycket på utrustningen så tyvärr hjälper inte tips och råd så mycket(om man undantar tipsen att gå och köpa prylar). En pocketkamera har ingen chans att ta bra akvariebilder om man jämför med en högklassig systemkamera och ett skapligt blixtsystem. Det positivt är att priserna sjunker, men ändå. En skaplig systemkamera och blixt är minimi nivå för att ha nån chans att vinna.
                          Och vad har har kameran för betydelse när man kommenterar bilder, nu förutsätter jag att man inte är ute efter att höra att man behöver en Canikon, utan mer hur man borde beskurit bilden. Annan placering av motivet. Annan ljussättning. Tips om annan kamerainställning, annan bländare och den form av fototips.
                          Jag vet mycket väl att det är svårare att fotografera akvariefisk utan systemkamera, men det går.
                          Guy

Kommentar

• Guy_P
                            Användare
                            • April 2002
                            • 301

Ursprungligen postat av Oden70
                            Och i systemkameror även räkna in kameror av typen Canon G9 och övriga mer avanserad kompaktkameror med möjlighet att annvända extern blixt.
                            Har du aldrig hört talas om EXIF ?
                            Guy

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Jag räknar troffar som lättfotade i alla bemärkelser
                              Ja Olorin vill du ha uppmärksamhet eller.
                              Nej. troffar är nog det svåraste man kan foto inom CIKLIDER.Janne

Kommentar

• HenrikV
                                Användare
                                • February 2007
                                • 697

Ursprungligen postat av malawijanne
                                Ja Olorin vill du ha uppmärksamhet eller.
                                Nej. troffar är nog det svåraste man kan foto inom CIKLIDER.Janne
                                Jag följer med i jannes bakvatten här också. Efter att ha sett troffar, så har jag börjat ranka dom fotona lite högre...
                                Jag tror att janne i alla fall hade vunnit i kategorin "röda malawi" oavsett fotokvalitét...

Kommentar

Arbetssätt...