Kom med förslag på förändringar Fototävling 2009

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

Intressant. När det gäller tangayika/malawidominansen beror väl det på att flest ha de fiskar samt att de lämpar sig bra för foto. Det är ju ganska stora fiskar i tomma och väl upplysta kar. Inte lika lätt att få en bra bild på en Apistogramma i ett tätt planterat akvarium med brunvatten. Men om man vill uppmuntra skulle man ju kunna ha som på hundtävlingarna.

Månadens bild (alla klasser)
    Månadens SA-bild
    Månaderns Tanganyika/Malawi/Victoria
    Månadens dvärgciklid.

Vet inte om det blir bättre med det var en tanke.

Handikapp system? Tja varför inte. Det är väl enkelt, föreslår i så fall att det ska stå vad fotografen har för handikapp i profilen och så räknar man bara segrar helt enkelt. En vinst ger en rösts poängavdrag. Så har man vunnit 7 tävlingar och får 43 röster så räknas det som 35. Då betyder det inte så mycket i början med ger en rejält utmaning när man vunnit mycket.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Ursprungligen postat av Olorin
      Intressant. När det gäller tangayika/malawidominansen beror väl det på att flest ha de fiskar samt att de lämpar sig bra för foto. Det är ju ganska stora fiskar i tomma och väl upplysta kar. Inte lika lätt att få en bra bild på en Apistogramma i ett tätt planterat akvarium med brunvatten. Men om man vill uppmuntra skulle man ju kunna ha som på hundtävlingarna.

Månadens SA-bild
      Månadens dvärgciklid.

Handikapp system? Tja varför inte. Det är väl enkelt, föreslår i så fall att det ska stå vad fotografen har för handikapp i profilen och så räknar man bara segrar helt enkelt. En vinst ger en rösts poängavdrag. Så har man vunnit 7 tävlingar och får 43 röster så räknas det som 35. Då betyder det inte så mycket i början med ger en rejält utmaning när man vunnit mycket.
      Now we´re talking - detta var ett helt batteri bra och genomförda idéer från Olorin tycker jag.

Sedan - till Robin - jag tänkte inte så långt som att det naturligtvis skiljer i pixlar/kvalité för bilderna och att visst minimum behövs för större bild (inte första hemmaplan detta) - men ditt reviderade förslag var väl inte så dumt!?
      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

Ursprungligen postat av Olorin

Månadens SA-bild
        Månadens dvärgciklid.

rätt bra ideer faktiskt, men räkna får du öva på lite mer......
        Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Kvittar vilka regler det blir, jag vinner ju i alla fall aldrig.
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Laesk
            Användare
            • February 2004
            • 2447

Poängavdrag bara för man är duktig? Dvs röstar man fram en sämre bild bara för att nån annan ska bli lite gladare. Tävlingen är väl till för att bäst bild ska vinna?

I "vanliga sporter" får man öva öva å öva om man ska vinna, skulle va rätt konstigt om nån sämre längdhoppare ska vinna bara för personen ÄR sämre å har billigare skor t.ex. "Ne nu har du vunnit tre VM irad, nu får du 20cm avdrag iår"

Ne lägg av nu... ok att man bara kan få ha med X antal bidrag/år , men poängavdrag är nog de dummaste jag hört!
            Lennart "Laesk" Axelsson
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• joe
              Användare
              • June 2006
              • 1451

Ursprungligen postat av Laesk
              Poängavdrag bara för man är duktig? Dvs röstar man fram en sämre bild bara för att nån annan ska bli lite gladare. Tävlingen är väl till för att bäst bild ska vinna?

I "vanliga sporter" får man öva öva å öva om man ska vinna, skulle va rätt konstigt om nån sämre längdhoppare ska vinna bara för personen ÄR sämre å har billigare skor t.ex. "Ne nu har du vunnit tre VM irad, nu får du 20cm avdrag iår"

Ne lägg av nu... ok att man bara kan få ha med X antal bidrag/år , men poängavdrag är nog de dummaste jag hört!
              Jag tycker snarare att det är du som ska lägga av - det är väl inte mer dramatiskt än en form av handikappsystem för att ge alla chansen...sen handlar det väl inte om att vinna i alla lägen - det handlar om att ge alla chansen och att våga vara med. Annars förlorar ju just denna del av forumet sin charm - i alla fall för mig!

Om det är fotokonst man vill utöva - all respekt för det - så är jag säker på att proffsfotografer har andra forum också för tävling - på lika villkor med andra proffs. Jag tycker "cichlidsforfun"´s förslag var ett bra förslag - helt i linje med hans namn..."..for fun" - inte blodigt allvar!

F.ö tycker jag att detta med typ. poängavdrag skulle kunna praktiseras cokså just i andra sporter typ. längdhopp för att få upp spänningen. I STCC får man ju tilläggsvikter om man vinner ett race - just för att nästa race ska bli jämnare och mer publikvänligt..det borde Rallyvärlden också t.ex tillämpa, lite trist med herr Loeb som VM etta år efter år.
              Senast redigerad av joe; 24 October 2008, 16:03.
              MVH - joe

Kommentar

• Laesk
                Användare
                • February 2004
                • 2447

Jag kan nog ta tillbaka lite av vad jag skrev... visst kan de va roligt att fler får ta del av de fina vinsterna, t.ex. BTN-bakgrunder osv..
                Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• joe
                  Användare
                  • June 2006
                  • 1451

Jag kan nog ta tillbaka lite av vad jag skrev... visst kan de va roligt att fler får ta del av de fina vinsterna, t.ex. BTN-bakgrunder osv..
                  Ironi antar jag - men det är väl inte främst priserna det handlar om Laesk - prisbordet kan ju se annorlunda ut, eller hur.

Jag vet inte - men det känns som om nån sorts förändring åt ett typ. handikappsystem ändå skulle gynna fototävlandet och att vi får fler bilder...eller så räcker det med trådarna med olika fisk och akvarierelaterade bilder. Kanske är det så??
                  MVH - joe

Kommentar

• Laesk
                    Användare
                    • February 2004
                    • 2447

Ursprungligen postat av joe
                    Ironi antar jag -
                    Nej faktiskt inte ironi! Innan tänkte jag bara "bäst bild ska vinna" men hur kul är de om samma klunga fotografer får ta del av prisbordet varje år... därför kul me lite nytt folk.
                    Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Olorin
                      Användare
                      • May 2005
                      • 1554

Jag tolkar det som att du inte är en golfare Personligen vet jag inte riktigt om jag gillar det, men OM man vill ha nåt system som gör det lite mer utmanande för de som vunnit förr så är det enklaste sättet tror jag.

Kommentar

• nils42
                        Användare
                        • January 2003
                        • 931

Hej!
                        Det finns ju faktiskt två olika sätt att få " jämlikhet ". Antingen kan man hugga av huvudet på den eller de som utmärker sig, eller också kan man lyfta de " sämre " under fötterna. För mig som inte-fotograf låter det nog bäst, att alla tävlar på lika villkor. De som är bra kunde väl i stället ge lite tips till sina inte lika skickliga medbröder/ systrar ( kanske t o m här på vårt forum ) , eller?
                        Hälsn Nils

Kommentar

• joe
                          Användare
                          • June 2006
                          • 1451

Nej faktiskt inte ironi! Innan tänkte jag bara "bäst bild ska vinna" men hur kul är de om samma klunga fotografer får ta del av prisbordet varje år... därför kul me lite nytt folk.
                          Sorry -missbedömde dig då! Får se hur det går med detta diskuterande om fototävlingen.

Nils 42 - det är ju så det är idag och visst det är ju inte så dumt. Jag upplever att det finns en stor vilja att dela med sig av erfarenheter och tips. Så kanske - måste nog sova på saken - så är det lika bra att behålla status quo. Ha

Ha en bra fredagskväll allihop - själv ska jag vakta på grabbens klassdisco!
                          MVH - joe

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Jag tycker nog att bästa bilden ska vinna i en fototävling, men man kan ju diskuttera vad som är bästa bilden.

1. Den fotografiskt bästa?
                            2. Det svåraste motivet?
                            3. Den ovanligaste fisken?
                            4. Favoritfisken?
                            5. De snyggaste bilden?
                            6. Den mest "rättvisande" bilden?
                            7. Den bäst komponerade bilden?

Att folk röstar på favoritfisken tycker jag är "misnt intressant".

Ett syfte med fototävlingen är att få in bilder till Ciklidbladet och hemsidan inklussive artregistret. Kanske skulle man ha en tävling med "bästa bilden på firren som inte finns i artregistret" där man uppmanar folk att ta med ovanligheten i sitt röstande. Tristramella simonis intermedia skulle ligga bra til...
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

Som det är just nu skulle jag vilja säga att den vanligaste vinnaren verkar vara "mestlättfotade fisken, fotad med proffsprylar av semiproffs eller yrkesfotograf". D.v.s. i följande prio enligt Olas lista

1. Den fotografiskt bästa?
                              5. De snyggaste bilden?
                              4. Favoritfisken?
                              7. Den bäst komponerade bilden?

Rätt eller fel, ingen idé, men så verkar det vara.

Alternativet om man vill fylla på artregistret skulle ju vara att säga att en viss tävling gäller för 20 utvalda arter där det inte finns några bra bilder. Det sänker troligvis den fotografiska kvaliteten med det skulle nog gynna ciklidhobbyn så jag tycker du är nåt på spåret Ola.
                              Senast redigerad av Olorin; 24 October 2008, 17:09.

Kommentar

• malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

Jag tror nog att vi får acceptera dom reglerna vi har för fototävlingen.
                                Dom är helt okej för mig.
                                Sen finns det säkert dom som vill lägga in foto, men som tycker att dom har för dåliga foton.
                                Jamen lägg in en avdelning, som kan presentera alla foton på ciklider, utan rangordning, det vill säga att dom blir inte bedömda.
                                Då tror jag att vi kan få in mera foton på våra kära ciklider, som vi älskar mest av allt.Janne

Kommentar

Arbetssätt...