Varför ser landsgränserna ut som de i Malawisjön

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion
    • September 2024

    Varför ser landsgränserna ut som de i Malawisjön

    Har aldrig läst någonstans varför landsgränserna ser ut som de gör i sjön, de känns ju inte som det är det mest naturliga sättet att dela upp sjön på. Men jag antar att det finns någon som kan berätta det för mig här på forumet.
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

    #2
    Har väl med att göra med hur europeerna delade upp den afrikanska kontinenten under kolonialtiden, rätta mig om jag har fel.

    Ursprungligen postat av endymion
    Har aldrig läst någonstans varför landsgränserna ser ut som de gör i sjön, de känns ju inte som det är det mest naturliga sättet att dela upp sjön på. Men jag antar att det finns någon som kan berätta det för mig här på forumet.

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      Har aldrig läst någonstans varför landsgränserna ser ut som de gör i sjön, de känns ju inte som det är det mest naturliga sättet att dela upp sjön på. Men jag antar att det finns någon som kan berätta det för mig här på forumet.
      Precis som Bright Blue skriver har det troligen med kolonialtiden att göra - men helt säker är jag inte Din fråga fick igång mig Albin då södra Afrika ligger varmt om hjärtat, har rest mycket i området och bott ett halvår i Swaziland. Besökt Malawi och Llilongwe har jag också - tyvärr långt före mitt ciklidintresse, annars hade jag säkert hittat ut till sjön.

      Men som sagt, jag funderar på gränserna - letar i mina egna böcker och så vidare för att få lite mer klarhet och fakta...ge mig lite tid!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

        #4
        Lite mer kunskap har jag fått fram - om öarna Likoma och Chisamula (som ju tillhör Malawi). Anledningen att dessa inte är Mocambiqanska är att de "koloniserades" av missionärer som kom från Malawihållet. Se länken



        Alltså är en del av gåtan löst - eller visste du detta?

        Det är ju skit att jag inte ska kunna spåra upp nån mer ledtråd - har säkert 2 hyllmeter litteratur om södra Afrika, befrielsekamp och kolonialism här i arbetsrummet. Mycket finns att läsa, men inget specifikt om gränsdragningar anknytande till Berlinkonferensen i slutet på 1800-talet (då Europa styckade Afrika).

        Jag letar vidare!
        Senast redigerad av joe; 21 October 2008, 22:30.
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Robin Floridan
          Användare
          • December 2007
          • 91

          #5
          Landsgränserna ser väl ut som dom gör pga som joe skrev, och när dom koloniserade och skulle dela upp länderna använde dom i princip karta och linjal och drog sträck, därför ser det lite märkligt ut....
          Senast redigerad av Robin Floridan; 21 October 2008, 23:50.
          Jag är solipsist!

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • June 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av Robin Floridan
            Landsgränserna ser väl ut som dom gör pga som joe skrev, och när dom koloniserade och skulle dela upp länderna använde dom i princip karta och linjal och drog sträck, därför ser det lite märkligt ut....
            Jo, så var det ju i de flesta fall - men det finns lite olika förklaringar emellanåt då man tog "hänsyn" (för egen vinnings skull!) till hur olika folkslag bodde etc. när man la ut linjalen. Sedan var det ju också ett förhandlande mellan de olika europeiska kolonialmakterna - och där tror (observera tror!) jag att man kanske kan finna förklaringen till Mocambiques territorialvatten kub rätt ut i Malawisjön - för det var väl den du tyckte var lite märklig Albin? Förutom öarnas statstillhörighet då. Håller med och vill gärna hitta ett historiskt korrekt svar till just den gränsdragningen - gräver vidare!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Ni kan ju titta på gränsen mellan Kenya och Tanganyika (Tanzania). Den lilla konstiga kroken är orsakad av att den tyska kejsaren gav Kilimanjaro till den brittiska drottningen.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • HenrikV
                Användare
                • February 2007
                • 697

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Ni kan ju titta på gränsen mellan Kenya och Tanganyika (Tanzania). Den lilla konstiga kroken är orsakad av att den tyska kejsaren gav Kilimanjaro till den brittiska drottningen.
                Var det inte tvärtom? Att kejsaren fick Kilimanjaro. Typ 50-års present.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av HenrikV
                  Var det inte tvärtom? Att kejsaren fick Kilimanjaro. Typ 50-års present.
                  Så var det förstås.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

                    #10
                    Ursprungligen postat av HenrikV
                    Var det inte tvärtom? Att kejsaren fick Kilimanjaro. Typ 50-års present.
                    Jo - så var det i det förr förra seklet huva! - men vem fick då en bit av Malawisjön i present eller liknande för att få en förklaring på den lilla "utbuktningen" över sjön? Vet ni nåt om det Ola eller Henrik V?

                    Antar att portugiserna ville ha lite sjö de också och så la man om linjalen lite och vips...så var det ordnat...men Malawi (UK) ville inte släppa de två öarna som "deras" anglikanska kyrka redan hunnit kristna så därför undantogs de! Även om det är en gissning så är det nog inte alltför långt från sanningen - tyvärr!
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

                      #11
                      Nån mer än jag som grubblar vidare och letar efter svar i detta ämne?
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • HenrikV
                        Användare
                        • February 2007
                        • 697

                        #12
                        Jag skulle göra det, men har inte tid. Knappt tid till vattenbyten. Håller på med att flytta ett hus från Överkalix till gällivare. Blev igår klar med VA och el till huset. Alltså bara anslutningarna till nätet...

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • June 2006
                          • 1451

                          #13
                          Ursprungligen postat av HenrikV
                          Jag skulle göra det, men har inte tid. Knappt tid till vattenbyten. Håller på med att flytta ett hus från Överkalix till gällivare. Blev igår klar med VA och el till huset. Alltså bara anslutningarna till nätet...
                          Låter som lite å stå i - du valde väl rätt nu så att du inte bor ovanpå en gruva och får flytta allt igen om ett tag!!

                          Jag letar vidare på en förklaring till Albins fråga - delvis löst, men vill verkligen veta hela storyn! Lycka till med flytten!
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • HenrikV
                            Användare
                            • February 2007
                            • 697

                            #14
                            Ursprungligen postat av joe
                            - du valde väl rätt nu så att du inte bor ovanpå en gruva och får flytta allt igen om ett tag!!
                            Jag bor såpass långt från gruvorna, så det är lugnt. Men annars är jag ju i gruvan 5 dagar i veckan, så det får räcka...

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • June 2006
                              • 1451

                              #15
                              Ursprungligen postat av joe
                              Jag letar vidare på en förklaring till Albins fråga - delvis löst, men vill verkligen veta hela storyn! Lycka till med flytten!
                              Ingen annan som är intresserad av gränser i Afrika? Jag har inte letat jätteaktivt en stund nu, men ändå, jag vill gärna hitta ett svar och behöver inte komma på det själv om det finns därute!

                              Varför kom du på just den frågan, Albin!
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...