Har aldrig läst någonstans varför landsgränserna ser ut som de gör i sjön, de känns ju inte som det är det mest naturliga sättet att dela upp sjön på. Men jag antar att det finns någon som kan berätta det för mig här på forumet.
Varför ser landsgränserna ut som de i Malawisjön
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Har väl med att göra med hur europeerna delade upp den afrikanska kontinenten under kolonialtiden, rätta mig om jag har fel.
-
Men som sagt, jag funderar på gränserna - letar i mina egna böcker och så vidare för att få lite mer klarhet och fakta...ge mig lite tid!MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Lite mer kunskap har jag fått fram - om öarna Likoma och Chisamula (som ju tillhör Malawi). Anledningen att dessa inte är Mocambiqanska är att de "koloniserades" av missionärer som kom från Malawihållet. Se länken
Alltså är en del av gåtan löst - eller visste du detta?
Det är ju skit att jag inte ska kunna spåra upp nån mer ledtråd - har säkert 2 hyllmeter litteratur om södra Afrika, befrielsekamp och kolonialism här i arbetsrummet. Mycket finns att läsa, men inget specifikt om gränsdragningar anknytande till Berlinkonferensen i slutet på 1800-talet (då Europa styckade Afrika).
Jag letar vidare!Senast redigerad av joe; 21 October 2008, 22:30.MVH - joe
-
Landsgränserna ser väl ut som dom gör pga som joe skrev, och när dom koloniserade och skulle dela upp länderna använde dom i princip karta och linjal och drog sträck, därför ser det lite märkligt ut....Senast redigerad av Robin Floridan; 21 October 2008, 23:50.Jag är solipsist!Kommentar
-
Jo, så var det ju i de flesta fall - men det finns lite olika förklaringar emellanåt då man tog "hänsyn" (för egen vinnings skull!) till hur olika folkslag bodde etc. när man la ut linjalen. Sedan var det ju också ett förhandlande mellan de olika europeiska kolonialmakterna - och där tror (observera tror!) jag att man kanske kan finna förklaringen till Mocambiques territorialvatten kub rätt ut i Malawisjön - för det var väl den du tyckte var lite märklig Albin? Förutom öarnas statstillhörighet då. Håller med och vill gärna hitta ett historiskt korrekt svar till just den gränsdragningen - gräver vidare!MVH - joe
-
Ni kan ju titta på gränsen mellan Kenya och Tanganyika (Tanzania). Den lilla konstiga kroken är orsakad av att den tyska kejsaren gav Kilimanjaro till den brittiska drottningen.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Antar att portugiserna ville ha lite sjö de också och så la man om linjalen lite och vips...så var det ordnat...men Malawi (UK) ville inte släppa de två öarna som "deras" anglikanska kyrka redan hunnit kristna så därför undantogs de! Även om det är en gissning så är det nog inte alltför långt från sanningen - tyvärr!MVH - joe
-
Nån mer än jag som grubblar vidare och letar efter svar i detta ämne?MVH - joe
-
Jag skulle göra det, men har inte tid. Knappt tid till vattenbyten. Håller på med att flytta ett hus från Överkalix till gällivare. Blev igår klar med VA och el till huset. Alltså bara anslutningarna till nätet...Kommentar
-
Jag letar vidare på en förklaring till Albins fråga - delvis löst, men vill verkligen veta hela storyn! Lycka till med flytten!MVH - joe
-
Kommentar
-
Varför kom du på just den frågan, Albin!MVH - joe
Kommentar