Vilken mat är bäst?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Vilken mat är bäst?

Hej! Jag har två olika sorters fisk i mitt Tanganyika kar.. Cyprichromis leptosoma "malasa" och Lamprologus ocellatus "blue". Just nu kör jag med artemia. Går det att bara köra med det käket eller ska man komplettera med någon annan sorts mat??
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9104

Går även bra med cyklops!
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Tropical Spirulina forte flingor funkar oxå.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Gäst

Tack för era svar! Cyklops har jag tänkt att köpa.. Tror ni dom får tillräckligt med näring om man bara kör artemia eller ska man variera sig lite??

Kommentar

• Gäst

Funkar det med så mkt vegetabiliskt innehåll?? Det låter ju bra isåfall för det har jag hemma och ger lite till mina malawi..

Ursprungligen postat av LN
          Tropical Spirulina forte flingor funkar oxå.

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9104

Ursprungligen postat av AORFISH
            Tack för era svar! Cyklops har jag tänkt att köpa.. Tror ni dom får tillräckligt med näring om man bara kör artemia eller ska man variera sig lite??
            Jag anser att variation på födan är bäst.
            Mina firrar får nästan aldrig likadan mat när jag utfodrar dom 2-3 ggr om dagen.
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Gäst

Okej! Låter bra..Då ska jag variera lite med olika kost..

Ursprungligen postat av Wilhelm
              Mina firrar får nästan aldrig likadan mat när jag utfodrar dom 2-3 ggr om dagen.

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3216

Ursprungligen postat av Wilhelm
                Det finns inte den minsta anledning att variera kosten, tycker jag, och det gör jag inte heller.
                Jag har enbart använt min räkmix, till både cyprisar och snäcklekare och även sandlekare. Det har fungerat prickfritt i minst 15 år.Janne

Kommentar

• HenrikV
                  Användare
                  • February 2007
                  • 697

Jag ger mina cyprisar och ocellatus räkmix, fryst artemia, cyklops och ibland daphnier. Fast dom 2 sistnämnda är ocellatusen inte jätteförtjust i.
                  Jag betvivlar inte att man kan köra med samma kost hela tiden. Typ räkmix. Den har ju också flera beståndsdelar. Fiskar kanske inte är så kräsna heller, men jag äter inte bara korv och mos varje dag, trots att jag säkert hade klarat mig i 15 år på det...
                  Senast redigerad av HenrikV; 19 October 2008, 20:25.

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3216

Ursprungligen postat av HenrikV
                    Jag ger mina cyprisar och ocellatus räkmix, fryst artemia, cyklops och ibland daphnier. Fast dom 2 sistnämnda är ocellatusen inte jätteförtjust i.
                    Jag betvivlar inte att man kan köra med samma kost hela tiden. Typ räkmix. Den har ju också flera beståndsdelar. Fiskar kanske inte är så kräsna heller, men jag äter inte bara korv och mos varje dag, trots att jag säkert hade klarat mig i 15 år på det...
                    Ja, skulle jag bara äta korv och mos i 15 år så skulle jag fått skörbjugg.
                    Men vad har det, med att mata ciklider med för mat att göra Janne

Kommentar

• HenrikV
                      Användare
                      • February 2007
                      • 697

Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja, skulle jag bara äta korv och mos i 15 år så skulle jag fått skörbjugg.
                      Men vad har det, med att mata ciklider med för mat att göra Janne
                      Men om det är rotmos då?

Nä, men jag tänker att det kan ju vara kul med variation, även om man är en fisk. Dom får ju rätt varierande föda även i naturen.

Kommentar

• Lutt
                        Användare
                        • October 2005
                        • 1919

Ursprungligen postat av AORFISH
                        Hej! Jag har två olika sorters fisk i mitt Tanganyika kar.. Cyprichromis leptosoma "malasa" och Lamprologus ocellatus "blue". Just nu kör jag med artemia. Går det att bara köra med det käket eller ska man komplettera med någon annan sorts mat??
                        Du kan ju komplettera med granulat och pellets. Innehåller typ allt vad fiskar vill ha.

Kommentar

Arbetssätt...