Någon har tipps om vart dn kan komma ifrån och hur man gör sig av med den lättast?
Oljig hinna på ytan
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
En fet hinna brukar skapas av proteiner. Mata mindre eller använd mindre kraftigt foder om du har möjlighet till det.mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
Bygg en yttavrining? Annars finns det ett smart filter från Aquarium systems med inbyggd yttavrining heter Cobra.4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar
Min Hemsida
Här får man inte sätta ut sin egna hemsida
På min Zoon
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188Kommentar
-
Mantackar för tipsen, nja ingen jätte fet mat Tropical Discs granulat och vegetabiliskt pelles samt frysfoder.
Skall ta och kolla upp det där filtret tror jaMVH
KristoferKommentar
-
Vad är det för frysfoder du matar med?Kommentar
-
-
Jag har också haft problem med en oljig hinna i mina akvarier, provade med ökad cirkuation mot/på/i ytan men inte f-n försvann den för det...
Har provat allt möjligt, suga upp skiten med tidningspapper på ytan i samband med vattenbyte, ta upp det med en håv fodrad med melittafilter, bytt foder, matat mer / mindre o.s.v.. Nu störs jag inte längre av det, tror att det hänger ihop med att cryptocroynerna har takig över hela akvariet (720 -malawi). Men det var inte ytcirkulationen i alla fall..
Någon stans (tror det var "akvarieägarens ABC" eller nåt i den stilen) för länge sedan har jag läst att den skall bero på att man har för lite fisk i akvariet...
Min teori om det hela är att det är någon slags bakterier och att de fungerar precis som cyano, då menar jag inte att det är cyano, utan att det är något som inte är riktigt riktigt.
(Har haft en cyano-katastrof en gång, ett riktigt j-ligt exempel, fick bukt på det genom foderbyte + mitt användarnamn)Kommentar
-
Det är proteiner som lägger sig som en hinna på ytan. Mata mindre/ byt mer vatten och sug rent botten ifall du har grus samt gör rent filter oftare ifall det sugs in mat i filtrena.Kommentar
Kommentar