Akvarium ej i våg.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Putte Ludde
    Användare
    • February 2008
    • 107

    Akvarium ej i våg.

    Vet att detta ämne har vart uppe oändligt med ggr, men nu när ja söker så kan jag ju inte hitta nått bra svar. Så jag ställer väll frågan igen då. Fyllde precis mitt 720, och till min förargelse så är det ju så klart inte i våg, fast jag har lodat bänken innan jag fyllde. På vänster sida (mätt från golv till övre kant på akvariumet) så är det 115,7 och på höger sidan är det 114,3. Ser ju inte bra ut, men måste ja grejja detta? Alltså att vatten ytan ligger olika tror jag inte man kommer att märka för det kommer att "gömmas" av aluminium ramen. Men kommer det att spricka?!?!??


    Patrick.
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    #2
    Jag har några akvarier, ett på 222 och ett på 385 liter, som uppvisar samma marginella höjdskillnad. Det viktiga är att det inte är ojämnt på så sätt att akvariet "bryts" (du bör alltså ha en höjd på 115,0 på mitten). Står det bara lite snett så lär det inte spricka. Det har i alla fall inte mina gjort efter flera år på trägolv som dessutom inte är helt stumma.
    Senast redigerad av Per B; 16 October 2008, 13:53.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      1,4 cm är mycket, men om det står jämnsnett, alltså det är 1,4 skillnad på varje hörn om du jämför med hörnet mittemot är det inte hela världen. Om det däremot står så att det är "vridet" mot det diagonala hörnet så är det inte alls bra. Om du vill sova skönt på natten kan det vara läge att fixa det. Har du bra skruvfötter så behöver du inte tömma hela för att justera, men du bör ju vara försiktig
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • September 2005
        • 1250

        #4
        Jag skrev "marginella" i mitt svar och det var ett olyckligt ordval. Zaphi har rätt, 1,4 cm är ganska mycket men bör ändå inte innebära att det är någon fara för akvariet.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Putte Ludde
          Användare
          • February 2008
          • 107

          #5
          Alltså det är samma höjd i bägge vänster respektive höger hörnen, så "vrider" sig gör det inte, men de får ändå bli så att jag fixar det. Men jag var mest orolig att jag behövde göra det nu på störrt, och de finns det inte tid för. Så jag får ta det i helgen istället!

          Kommentar

          • Putte Ludde
            Användare
            • February 2008
            • 107

            #6
            Kan inte släppa de här riktigt, hur kan det komma sig igentligen att allt har blivit lägre på höger sida, alltså allt va ju i lod när jag hade burken tom! Va e de som kan ha hänt? Jag har en egen snickrad möbel, så det är ingen traditionel akvarie möbel! Och fråga två är ju hur jag ska rikta upp det hela. Använder nu helt vanliga spel kort efter som det inte stod i våg innan jag fyllde det, så la jag X antal spel kort på höger och vänster möbel hörn. Men bara i bak kant! Så om jag nu ska få till det så skulle ju jag villja lägga ett par kort i fram kant och några till i bak kant på höger sidan. Tror ni att de blir bra då?

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #7
              Du är uppenbarligen oroad och kanske är det viktigt ändå att du fixar det ASAP så du slipper grubbla över problemet.

              Problemet är inte möbeln, utan förmodligen golvet. Då det blir tryck på så ändras läget, hur är underlaget?
              Senast redigerad av Zaphi; 16 October 2008, 20:45.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • poujac
                Användare
                • May 2006
                • 170

                #8
                Om det är så att det är golvet som sjunkar då kan du ju mäta hur många gånga som helst.. det blir inte rätt.

                Att golvet det står på sjunkar lite när där kommer vatten i är nog inte så ovanligt, och att det sjunkat öjämt har de flesta av oss nog oxå prövad.

                Jag brukar att kolla om det är i våg flera gånga, när jag fyllar på vatten.
                Båda med ögonmät, mätstock och vattenpas. Kom ihåg oxå diagonalt.

                Om du inte har skruvföttar men ska justera vid att lägga något imellan, bör du nog tömma ut en del vatten, ner till 20-30%. kolla, lyfta försiktigt evt. med en domkraft, lägg in något, sänka ner, kolla. Är det i våg fyll på 10% vatten kolla..... etc
                >>Drive a real car drive a Jaguar<<

                Kommentar

                • tjornpatrik
                  Användare
                  • August 2006
                  • 830

                  #9
                  Tycker också att du ska fixa till de, annars blir det bara att du går och grubblar och oroar dig (om du är som jag). Själv har jag knappt lyckats sätta ett ända kar helt i våg hur jag än burit mig åt, men då har det varit frågan om millimmeter, 1,4 cm låter lite mycket.

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av Putte Ludde
                    Vet att detta ämne har vart uppe oändligt med ggr, men nu när ja söker så kan jag ju inte hitta nått bra svar. Så jag ställer väll frågan igen då. Fyllde precis mitt 720, och till min förargelse så är det ju så klart inte i våg, fast jag har lodat bänken innan jag fyllde. På vänster sida (mätt från golv till övre kant på akvariumet) så är det 115,7 och på höger sidan är det 114,3. Ser ju inte bra ut, men måste ja grejja detta? Alltså att vatten ytan ligger olika tror jag inte man kommer att märka för det kommer att "gömmas" av aluminium ramen. Men kommer det att spricka?!?!??


                    Patrick.
                    Om du inte tömmer och åtgärdar felel så är frågan inte om utan när
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Putte Ludde
                      Användare
                      • February 2008
                      • 107

                      #11
                      Håller på och tömmer nu ja.......

                      Kommentar

                      Arbetssätt...