Vilket föredrag vill du höra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av Byttorp
    Kjell, du kanske har något nytt som du kan berätta för oss ang miljöarbete och lagar osv, du är ju insatt och ämnet är ju enormt viktigt.
    Det händer väl något nytt (tyvärr) mest hela tiden och jag hinner inte med att uppdatera mig hela tiden - hade dock tänkt att framför sätta ihop ett miljöföredrag. Detta blir dock först någon gång nästa år.

Annars är det väl Ola i NCS styrelse som för NCS räkning skall hålla sig uppdaterad i denna fråga så han borde väl också kunna få ihop ett föredrag i ämnet.

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Skaldjur låter också bra att spinna vidare på, även i vår kalla nord gör räkorna entré. Trist nog får man skippa kräftor, de är ju förbjudna - men isses vad många snygga varianter det var i Duisburg. Verkar ha kommit mängder med Cherax sp. som är fruktat snygga. Tyvärr tror jag de funkar ungefär som övriga kräftor, så jag är mycket tveksam till att rekommendera dem som akvarieinvånare.

Nanokar är också finfint, kruxet är att det inte är särdeles på banan i Sverige än. Där får man nog importera någon föredragshållare från utriket. Eller känner ni till någon som håller på mycket med det?

Miljöföredrag och lagar/förordningar är nyttigt så sant, men jag undrar om de funkar som "publikmagneter"?

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

Nanokar är också finfint, kruxet är att det inte är särdeles på banan i Sverige än
        Letar man utanför NCS:s (Sveriges) ramar hittar man mycket intressant.

Kan rekommendera plantswap.se och saltvattensguiden.se om man vill se unik kunskap om ljus, design, kemi, nanokar, räkor osv och verkligen vill lära sig något nytt.
        http://www.defblog.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Miljöföredrag och lagar/förordningar är nyttigt så sant, men jag undrar om de funkar som "publikmagneter"?
          Hilsen,
          P
          Nja, det är tyvärr mycket möjligt att akvarister skiter i miljön (vilket du egentligen skriver - fast på ett finare sätt än jag) fast jag tycker nog att föreningarna ändå har ett ansvar att ta upp frågor som dessa även om de nu inte råkar vara publikmagneter.
          Som jag har sagt tidigare - om 15 år existerar inte akvariehobbyn längre pga myndighetsbeslut.

Vad gäller nanofördragshållare så kan man väl räkna Lasse Forsberg som en sådan vad gäller salt och Sonja Cygnel vad gäller sötvatten.

Kommentar

• Gäst

Hej!

hej!
            Då får vi hoppas att du har fel Kjell , för man har gjort en stor forskning vid Nova forum vid Huddinge sjukhus och vetenskapligt bekräftat att folk med akvarium mår bättre än dom utan,dessutom är det inte för inte som vårdcentraler tandläkarkliniker etc har akvarier / Ann-Mari

Kommentar

• HenrikV
              Användare
              • February 2007
              • 697

Ursprungligen postat av annmari
              hej!
              Då får vi hoppas att du har fel Kjell , för man har gjort en stor forskning vid Nova forum vid Huddinge sjukhus och vetenskapligt bekräftat att folk med akvarium mår bättre än dom utan,dessutom är det inte för inte som vårdcentraler tandläkarkliniker etc har akvarier / Ann-Mari
              Fast frågan är om dom fiskarna mår lika bra som akvaristerna?

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                Vatten har en läkande kraft som är eterisk på så sätt har också akvariet en läkande kraft jag vet flera som bara tittar på akvarium och inte har ett dugg akvaristisk kunskap men som mår hur bra som helst bara genom och titta/ Ann-Mari

Kommentar

• joe
                  Användare
                  • June 2006
                  • 1451

Hej!
                  Vatten har en läkande kraft som är eterisk på så sätt har också akvariet en läkande kraft jag vet flera som bara tittar på akvarium och inte har ett dugg akvaristisk kunskap men som mår hur bra som helst bara genom och titta/ Ann-Mari
                  Ja - nu börjar det bli rejält flummigt! Att bara titta på akvarier tror jag inte hjälper någon - dock blir det genast bättre om man fyller dem med vatten och stoppar i lite fisk!

Visst - jag känner också många (både med och utan akvariekunskap) som intyhar hur rogivande det är att titta på akvarier (de med vatten och fiskar!) - men att därifrån dra några stora slutsatser om hobbyns läkande och helande kraft, najäe....
                  MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Jag skulle vilja hör ett föredrag om sjukdomar o framför allt den mystiska buken.

Råkade slå på ett program där man försökte fastställa varför fiskodlingar drabbas av magproblem. Det programmet menade att låg syrehalt stressade fisken och därmed gjorde fiskens tarm mera genomsläpplig för främmande bakterier. Det hade varit riktigt intressant att lyssna mera ingående på det resonomanget.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Gäst

Hej!

hej!
                      Joe då vill jag säga att du är lite dåligt insatt i vatttnets eteriska kraft/Ann-Mari PS Dom försök osm gjort vid Nova forum är vetenskapliga och visar på klar förbättring för patienter som mår dåligt och som sen mått bättre just pga att dom tittat på akvarium

Kommentar

• HenrikV
                        Användare
                        • February 2007
                        • 697

hej!
                        Joe då vill jag säga att du är lite dåligt insatt i vatttnets eteriska kraft/Ann-Mari PS Dom försök osm gjort vid Nova forum är vetenskapliga och visar på klar förbättring för patienter som mår dåligt och som sen mått bättre just pga att dom tittat på akvarium
                        Men då borde ju våra akvariefiskar aldrig vara sjuka, då dom vistas i det helande, eteriska vattnet 24h/dygn...
                        Fast jag mår bättre av att titta på mina akvarier och det visste jag redan innan Nova Forum infot.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Ursprungligen postat av joe
                          Visst - jag känner också många (både med och utan akvariekunskap) som intyhar hur rogivande det är att titta på akvarier (de med vatten och fiskar!) - men att därifrån dra några stora slutsatser om hobbyns läkande och helande kraft, najäe....
                          Inte hobbyns, men det finns flera vetenskapliga undersökningar som visar på att akvarium i sig har en klar positiv hälsoeffekt.

Det är för övrigt bra med sådana vetenskapliga undersökningar eftersom det gör att akvaristiken får en större samhällsnytta.

Googla t.ex. på "Alzheimer aquarium" så dyker en del info upp
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 17 October 2008, 20:48.

Kommentar

• joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Inte hobbyns, men det finns flera vetenskapliga undersökningar som visar på att akvarium i sig har en klar positiv hälsoeffekt.

Det är för övrigt bra med sådana vetenskapliga undersökningar eftersom det gör att akvaristiken får en större samhällsnytta.

Googla t.ex. på "Alzheimer aquarium" så dyker en del info upp
                            Känns lite goofy iallafall...
                            MVH - joe

Kommentar

• cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

Ann-mari har rätt
                              utan vatten i tio år ingen glad
                              sedan regn alla glada (speciellt fiskarna)
                              eller
                              sommar o regn ingen glad utom en bonde dom andra har bevattning
                              men en psykolog kan vända på allt
                              samma gäller politiker
                              ok nu är jag lugn igen o helt normal
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• joe
                                Användare
                                • June 2006
                                • 1451

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                                Ann-mari har rätt
                                utan vatten i tio år ingen glad
                                sedan regn alla glada (speciellt fiskarna)
                                eller
                                sommar o regn ingen glad utom en bonde dom andra har bevattning
                                men en psykolog kan vända på allt
                                samma gäller politiker
                                ok nu är jag lugn igen o helt normal
                                Som vanligt är jag inte helt säker på att jag förstår vad du skriver Christer - men det känns som om vi denna gång "sitter i samma båt" (PÅ vattnet) så jag instämmer.

Nu lämnar jag flummet för att tala fiskar i nån annan tråd!
                                MVH - joe

Kommentar

Arbetssätt...