Nytt akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bangen
    Användare
    • October 2008
    • 11

    Nytt akvarium.

    Hejsan!

    Är ny här på forumet och har dessutom just börjat med ciklider lite mer seriöst.
    Hade ett väldigt litet akvarium på ca 25 l innan med en Nimbochromis venustus, en som jag inte riktigt har fått kläm på vad den heter och en klogroda(som jag har haft sen starten av 25 l akvariet för drygt 2 år sen)

    Bytte just upp mig till ett nytt 112 l som jag startade upp förra helgen med min gamla bakterieflora. På söndagen så var akvariet fullt och fiskarna som jag hade acklimatiserat sig. I måndags så införkaffad jag div. stenar och växter.
    Plus två Labidochromis caeruleus. Som vanligt så glömmer man alltid att köpa lite små saker som salt, PH stickor och bikarbonat så var inne idag och köpte dessa.

    Hade i en salt tablett och mätte pH/kH/nitrat/nitrit halterna, Både pH och kH låg på bra värden pH ca.7.5 och kH 9. Dock så låg både nitrat och nitrit mycket högre än vad jag hade trott. Har dock inga mg/l värden på dessa då skalan gick 0 1 2 3 4 respektive 0 10 40 50. Men dom låg nästan på gränsen vad det stod högt på förpackningen.

    Frågan är vad jag ska göra?
    Det är ju en nystart så kan det vara att värdena är lite konstiga pga det?

    Hoppas att jag kan få lite hjälp.

    Bangen
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    #2
    Hej - och allra först välkommen på forumet och till dessa fantastiska fiskar.

    Avseende värden så är det nog som sagt nystart som kan spöka - jag är inte proffs på detta med vattenkemi, men jag har för mig att jag läst om att man får en "nitritpeak" efter sisådär 4-7dagar...kanske har helt fel...isåfall kommer det säkert inlägg efter mig som rättar till det jag sagt - men i ditt fall så använde du ju, om jag förstod rätt, det gamla vattnet vid din nystart. Dock var det bara max 25 liter i ett 112...

    Jag tror egentligen inte det är nån fara på taket, men håll koll på värdena ett tag och håll koll på fiskarna, det är ju de som ska bo i vattnet!!

    Citat:"dom låg nästan på gränsen vad det stod högt på förpackningen. " - betyder det att de låg nästan utanför skalan eller, det som jag tror du menar, att de är nära de värden som instruktionen kallar högt? Vilket är det?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Bangen
      Användare
      • October 2008
      • 11

      #3
      Tack!

      Det var ju kul att höra att det är så om du har rätt

      Jo enligt instruktionerna så skulle nitrat ligga mellan 0-20 som var dom två första stegen men jag låg på 20-40 andra och tredje steget.

      Nitrit skulle vara 0 och jag låg på ca 1.

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

        #4
        Ursprungligen postat av Bangen
        Tack!

        Det var ju kul att höra att det är så om du har rätt

        Jo enligt instruktionerna så skulle nitrat ligga mellan 0-20 som var dom två första stegen men jag låg på 20-40 andra och tredje steget.

        Nitrit skulle vara 0 och jag låg på ca 1.
        Nitrit ska vara noll - men sedan beror det ju på skalan vad 1 innebär. En del nitrit är "hanterbart" - men helst försöka undvika det genom t.ex delvattenbyten - men jag är inte så säker på att det är bra alldeles i början av karets livstid...sedan ska du föröka byta 25-30% vatten varje vecka (och ev. sedan!! tillsätta lite bikarbonat för att höja pH och kH)

        Du låg på 1 - vad är högsta värde på skalan - 1 av 10 eller 1 av 1?

        Hann kolla runt lite innan detta "fönster" stängde - så jag gör tillägg. Om du får för höga - och än verkar det inte vara fallet - halter av nitrit så gör delvattenbyte, men bara små, annars sabbar du processen så att säga och kastar ut barnet med badvattnet - dvs de goda bakterierna hinner inte heller med och så får du byta vatten varje dag lääänge.
        Senast redigerad av joe; 14 October 2008, 19:21.
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

          #5
          Kom igen Malawe - såg att du var här och tittade. Ge en kommentar!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Bangen
            Användare
            • October 2008
            • 11

            #6
            Ursprungligen postat av joe
            Nitrit ska vara noll - men sedan beror det ju på skalan vad 1 innebär. En del nitrit är "hanterbart" - men helst försöka undvika det genom t.ex delvattenbyten - men jag är inte så säker på att det är bra alldeles i början av karets livstid...sedan ska du föröka byta 25-30% vatten varje vecka (och ev. sedan!! tillsätta lite bikarbonat för att höja pH och kH)

            Du låg på 1 - vad är högsta värde på skalan - 1 av 10 eller 1 av 1?

            Hann kolla runt lite innan detta "fönster" stängde - så jag gör tillägg. Om du får för höga - och än verkar det inte vara fallet - halter av nitrit så gör delvattenbyte, men bara små, annars sabbar du processen så att säga och kastar ut barnet med badvattnet - dvs de goda bakterierna hinner inte heller med och så får du byta vatten varje dag lääänge.
            Har varit ute och läst instruktionerna till mina tester och har kommit fram att mina värden ligger på:

            Nitrit 1ml/l
            Nitrat 25-50ml/l svårt att säga pga att skalan går från 25 till 50 på ett steg och jag låg nånstans där emellan.

            Jag är också rädd för att jag sabbar mina bakterier om jag byter vatten nu, men kanske kan byta 10-15% så kanske inte mina bakterier klarar sig, eller?

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • June 2006
              • 1451

              #7
              Ursprungligen postat av Bangen
              Har varit ute och läst instruktionerna till mina tester och har kommit fram att mina värden ligger på:

              Nitrit 1ml/l
              Nitrat 25-50ml/l svårt att säga pga att skalan går från 25 till 50 på ett steg och jag låg nånstans där emellan.

              Jag är också rädd för att jag sabbar mina bakterier om jag byter vatten nu, men kanske kan byta 10-15% så kanske inte mina bakterier klarar sig, eller?
              Ligg lågt en liten stund till - mät igen OCH kolla fiskarna. Vattenbyte är som sagt lite risky! Håller helt med om det.

              Vidare tillägg!
              Nitrit bör ej överstiga 0.25 mg /liter - nitraten är inte lika viktig/farlig och dina värden funkar. Vad mg motsvarar i ml vet jag inte, men kanske ska du göra ett litet (10%)delvattenbyte iallafall!
              Senast redigerad av joe; 14 October 2008, 20:12.
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • August 2006
                • 830

                #8
                Felet många gör är att dom matar för mycket i början och eftersom man inte fått igång karet ordentligt finns inte ordentligt med bakterier som kan ta hand om resterna.

                Tycker du ska göra ett mindre delvattenbyte och avvakta några dagar med matningen så bakterierna hinner komma ikapp, sen kan du börja så smått och mata lite lätt. Har för mig att nitrittoppen brukar komma efter ca 14 dagar

                Om du vill påskynda balansen lite kan du köpa bakterier på burk så som nitrivec (kostar inte så mkt). Håll koll på nitriten framöver tills karet kommit ordentligt i balans. Får du mer nitrit bytt mer vatten och häll i lite extra salt vilket lindrar för fiskarna.
                Senast redigerad av tjornpatrik; 14 October 2008, 20:22.

                Kommentar

                • Bangen
                  Användare
                  • October 2008
                  • 11

                  #9
                  Då gör jag ett mindre vattenbyte ikväll och slutar mata dom ett tag och hoppas att det blir bättre. Får väl hålla kolla på fiskarna lite extra och dessa dagar och kollar upp värderna igen senare.

                  Tack för all hjälp Joe och Patrik

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • June 2005
                    • 1103

                    #10
                    112L är väldigt litet kar och därför kan det vara extra lätt att få obalans i vattnet.. Kanske skaffa ett större kar? N.venustus har jag som yngel i 240L och 540L vuxna kräver minst 600-1000L

                    Hur som helst måste du få fart på karet så det fungerar som det skall.. Mitt tips är att köra i en bakteriekultur Easy Life FFM Vattenberedning. Finns att köpa på www.pwss.se t.ex http://www.pwss.se/product.php?produ...4&cat=0&page=1
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • Bangen
                      Användare
                      • October 2008
                      • 11

                      #11
                      Det ser ut som att fiskarna mår bättre iaf. Höjde tempen till 26-27 grader och har satt in en timer på ljuset så det alltid är tänt samma tider. Har suttit och kollat på fiskarna ett bra tag bara för att det börjar bli lite rörelse i akvariumet nu

                      Tänkte hålla mig från att mata tills i helgen och då även kolla värderna igen.
                      Det ser dock ut som att fiskarna mår bra och det är ju alltid ett bra tecken

                      Tack för all hjälp.

                      Och så en liten snabb kommentar till Cichlidoholic.
                      Jag ville gärna ha ett större akvarium men har tyvärr inte plats med det där jag bor för närvarande. Jag blev glad att jag fick in ett så stort.

                      Kommentar

                      • joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

                        #12
                        Gläder oss alla att det verkar komma på rätt köl - och passa dig för snart har du klurat ut några bra sätt att ha både ett och två större kar på ytan du bebor. Tankar på hur man får in fler kar upptar mina tankar - och en hel del andras om man får tro forumet - i ganska stor utsträckning. Det finns liksom alltid fler fiskar som man vill ha på nära håll - men man tvingas prioritera
                        MVH - joe

                        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...