Dålig/undermålig fiskhållning i affär?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklicollector
    Användare
    • June 2008
    • 129

    Dålig/undermålig fiskhållning i affär?!

    Utan att precisera varken butik eller ägare, hur gör man för att få dit en djurskyddsinspektör och dessutom att denna ska vara oanmäld?

    I norrköping där jag bor så förekommer det tyvärr döda fiskar i flertalet affärer och vissa så ätna att de säkert legat döda flera dagar.
    Även viss misskötsel gällande behandling av sjukdomar.

    Exempel: fisk i ett akvarium får medicin mot vita prick, i samma akvarie går fiskar som butik säljer för att de inte har några symptom.
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

    #2
    Hej!
    Se t ex det jag skrev för många år sedan under rubriken " för feg ".
    Hälsn Nils

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • August 2006
      • 830

      #3
      Tycker du ska kontakta djurskyddsinspektören i kommunen. Den erfarenheten jag har är att dom är diskreta och åker ut oanmält ganska omgående på fall.
      Senast redigerad av tjornpatrik; 14 October 2008, 15:11.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        Anmäl dom/Ann-Mari

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • April 2002
          • 787

          #5
          Hej!

          Konstigt att ingen ställt frågan tidigare, men...
          Har du tagit kontakt med personalen i butiken och framfört dina synpunkter på ett sakligt sätt? Jag tycker att man i första hand ska ta det med personalen, först efter flera påtryckningar utan förbättring är det läge att prata med djurskyddsinspektör. Det är iallafall min åsikt.

          Tyvärr ser man ofta trådar (på andra husdjursforum) där ALLA uppmanar att anmäla, utan att veta vilka förutsättningar som råder i det enskilda fallet.
          Många av de inspektörer jag träffat på har NOLL koll, så jag tror det är bättre för alla parter att ta det direkt med butiken.

          Mvh
          Björn
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • June 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av Björn
            Hej!

            Konstigt att ingen ställt frågan tidigare, men...
            Har du tagit kontakt med personalen i butiken och framfört dina synpunkter på ett sakligt sätt? Jag tycker att man i första hand ska ta det med personalen, först efter flera påtryckningar utan förbättring är det läge att prata med djurskyddsinspektör. Det är iallafall min åsikt.

            Tyvärr ser man ofta trådar (på andra husdjursforum) där ALLA uppmanar att anmäla, utan att veta vilka förutsättningar som råder i det enskilda fallet.
            Många av de inspektörer jag träffat på har NOLL koll, så jag tror det är bättre för alla parter att ta det direkt med butiken.

            Mvh
            Björn
            Amen - vilket betyder "Låt så ske". Tack för en sund tanke, Björn!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • August 2006
              • 830

              #7
              Jo naturligtvis bör man ta de men affären först om det är enstaka fel, men om de systematiskt händer om och om igen så tycker jag man ska anmäla direkt, då finns de inga direkta ursäkter. Har sett fåtalet rejäla missförhållanden tyvärr, ingen av de jag tänker på nu är dock kvar.

              Detta gäller även privatpersoner naturligtvis där de ibland kan handla om ren okunskap och naturigtvis är de alltid bättre att prata först. Har sett paroonhajar som legat vikta i karet och hamalar som inte kunnat vända sig.

              Har ett exempel på en större damm där pumparna stod torra flera veckor i sträck med jämna mellanrum, damfiskarna på 10-30 cm stod vid ytan och fiskar strök med en efter en och de luktade avlopp lång väg och trots att man försökt prata och hjälpa till så hjälper inte de, då gör man naturligtvis rätt i anmäla direkt.

              Sen när jag pratade med en djurinspektör sist så var väl snarare problemet att djurskyddet inte är de bästa direkt, man måste tas på bar gärning och rejäla missförhållanden måste råda innan något ska ske, de är inte direkt som USA där man får tillstånd att ta djuren samma dag. Däremot är de snabba på att åka ut vad jag vet (ialf här i området).

              Kommentar

              • nils42
                Användare
                • January 2003
                • 931

                #8
                Hej!
                Använd sunt bondförnuft. Det kommer man långt med.
                Hälsn Nils

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  #9
                  Länstyrelserna tar över ansvaret från kommunerna för tillsyn av djurskydd från den 1/1 2009. Redan idag är det länsstyrelsen som har det övergripande ansvaret, men nästa år tar de även över tillsynen.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björn
                    Hej!

                    Konstigt att ingen ställt frågan tidigare, men...
                    Har du tagit kontakt med personalen i butiken och framfört dina synpunkter på ett sakligt sätt? Jag tycker att man i första hand ska ta det med personalen, först efter flera påtryckningar utan förbättring är det läge att prata med djurskyddsinspektör. Det är iallafall min åsikt.

                    Tyvärr ser man ofta trådar (på andra husdjursforum) där ALLA uppmanar att anmäla, utan att veta vilka förutsättningar som råder i det enskilda fallet.
                    Många av de inspektörer jag träffat på har NOLL koll, så jag tror det är bättre för alla parter att ta det direkt med butiken.

                    Mvh
                    Björn
                    Håller med! jag bor själv i samma stad och kan inte riktigt skriva under på det som påstås. Det är numera lätt att ha koll på butikerna i Norrköping, då de inte är så många, tyvärr.

                    Även om jag har fel så är en annan hantering av frågan att föredra, likt det jag citerar med detta inlägg.

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ciklicollector
                      Utan att precisera varken butik eller ägare, hur gör man för att få dit en djurskyddsinspektör och dessutom att denna ska vara oanmäld?

                      I norrköping där jag bor så förekommer det tyvärr döda fiskar i flertalet affärer och vissa så ätna att de säkert legat döda flera dagar.
                      Även viss misskötsel gällande behandling av sjukdomar.

                      Exempel: fisk i ett akvarium får medicin mot vita prick, i samma akvarie går fiskar som butik säljer för att de inte har några symptom.
                      Ganska dåligt inlägg
                      vi vet ingen fakta utom vad du har sett, du har ej heller sagt till personalen
                      min uppfattning om dom flesta affärer i Norrköping är väldigt bra kunskap

                      Kan dra ett senario i min butik

                      klockan är 1400 lördag massor av folk ,en kund kommer in med ca 100 sebraciklider storlek 1-8cm i en hink med två liter vatten

                      ser ut som digerdöden har dragit fram, jag släpper alla kunder för att rädda några fiskar
                      vad ser alla i butiken jo massor av döende fiskar, men det är inte mitt fel
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • tjornpatrik
                        Användare
                        • August 2006
                        • 830

                        #12
                        Oftast om man påpekar ex om sjukdomar så blir oftast personalen bara glad och tackar enligt min erfarenhet. Som butikspersonal kan jag tänka mig att det ibland kan va oerhört stressande med mkt kunder, en miljon frågor och att samtidigt hålla reda på sjukdomar på kanske 500 arter i 100 akvarium varje dag känns nästan omöjligt, eller har jag fel?

                        Likaså om fiskar dör så känns de ganska naturligt i små kar arter blandas i stort antal och stressar varandra osv, likaså där kan man inte vara först framme och avlägsna fisken / fiskarna direkt. '

                        Sen har jag också köpt någon enstaka fisk som gått i medicinerat sjukkar under förutsättning att jag är väl medveten om att fisken kan vara smittad och smitta andra och att jag helst ska ha den i karantänsakvarium mm.

                        Sen är de skillnad på ren vanård eller missförhållanden.
                        Senast redigerad av tjornpatrik; 14 October 2008, 21:54.

                        Kommentar

                        • Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

                          #13
                          Ursprungligen postat av patriks155
                          Oftast om man påpekar ex om sjukdomar så blir oftast personalen bara glad och tackar enligt min erfarenhet. Som butikspersonal kan jag tänka mig att det ibland kan va oerhört stressande med mkt kunder, en miljon frågor och att samtidigt hålla reda på sjukdomar på kanske 500 arter i 100 akvarium varje dag känns nästan omöjligt, eller har jag fel?

                          Likaså om fiskar dör så känns de ganska naturligt i små kar arter blandas i stort antal och stressar varandra osv, likaså där kan man inte vara först framme och avlägsna fisken / fiskarna direkt. '

                          Sen har jag också köpt någon enstaka fisk som gått i medicinerat sjukkar under förutsättning att jag är väl medveten om att fisken kan vara smittad och smitta andra och att jag helst ska ha den i karantänsakvarium mm.

                          Sen är de skillnad på ren vanård eller missförhållanden.
                          Helt korrekt!

                          Kan bara referera till min arbetsplats. Är otroligt tacksam de gånger folk ser att något står på tok, det är en omöjlighet att ha 100% koll på 140 kar, varje dag. Tycker det är otroligt lågt om man går så långt att man tar kontakt med djurskyddsinspektionen utan att prata med personalen. Då är det snarare så att man vill butiken något illa. Man vill väl bara att det ska se bättre ut i karen och att fiskarna ska må bra?
                          Mvh Alex

                          Kommentar

                          • nils42
                            Användare
                            • January 2003
                            • 931

                            #14
                            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                            Helt korrekt!

                            Kan bara referera till min arbetsplats. Är otroligt tacksam de gånger folk ser att något står på tok, det är en omöjlighet att ha 100% koll på 140 kar, varje dag. Tycker det är otroligt lågt om man går så långt att man tar kontakt med djurskyddsinspektionen utan att prata med personalen. Då är det snarare så att man vill butiken något illa. Man vill väl bara att det ska se bättre ut i karen och att fiskarna ska må bra?
                            Hej!
                            Klokt sagt.
                            Hälsn Nils

                            Kommentar

                            • Ciklicollector
                              Användare
                              • June 2008
                              • 129

                              #15
                              .

                              Undrar hur ofta och hur mycket en privat person med akvaristiska hobby intressen ska behöva på peka för butiker att de har död fisk i flera akvarier och att de inte bör sälja fisk från medicinerande kar.

                              Har hänt mig ex antal gånger att jag pratat med butikspersonal eller åtminstone akvarieansvarig.

                              Har fått den uppfattningen/erfarenheten att om man pratar med ägaren av djurbutiken så rynkar denne bara på näsan och går in på sitt kontor.
                              Har hänt några gånger tyvärr och tycker det mera känns som att:
                              Nja, fiskarna är ju billiga vid inköp och varför ska jag bry mig om några dör pga undermånlig skötsel, bara köpa nya istället.


                              Jag har på pekat döda fiskar, icke försäljning av fiskar i medicinkar flera gånger.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...