Dålig/undermålig fiskhållning i affär?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

Hej, cicklicollector!
    Ett råd jag kan ge dig är att byta affär. En butik, som inte lever upp till rimliga krav kommer med tiden att vara en f d affär.
    Hälsn Nils

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Det hjälper tyvärr inte att byta affär, då de döda fiskarna är kvar i akvarierna.

"O"rolig notis på ett akvarium jag såg, alltså en lapp på akvariet, där det stod:
      "Vi vet att det är en död fisk i akvariet!"

Man kan undra , hur lång tid tog det att skriva lappen? Och hur lång tid hade det tagit att håva upp liket?

Jag brukar säga till ifall det finns döa fiskar i burkarna och personalen tar upp liken i 99 fall av hundra på stört.

Det är meningslöst att anmäla till djurskyddet om det inte är rent djurplågeri.

Det är nog inte så lätt för personalen att titta in i alla akvarier var femte minut o se om det är några döingar där.
      Så tala om för personalen eller butiksägaren om man har sett ett lik i nåt akvarium. Man behöver inte leka djurrättsaktivist.
      Sen tror jag att det ofta är bättre tillsyn av akvarier i akvarieaffärer än i djurbutiker.

Jag har ingen butik och jag jobbar inte inte in nån butik, men är ofta i butikerna.
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Anton (shreek) & jag va inne i en affär i Katrineholm. Ska väl inte hänga ut dem helt å hållet men kan säga så mkt som att de även kränger vitvaror.
        Måste ge dem en eloge för att vara den absolut mest viiidriga sk akvarie-affär jag varit inne i. Någonsinn!
        De FLESTA kar va så igenalgade med tok-grumligt vtn där många av pumparna hade helt kloggat igen. Många kar var iofs tomma på fisk (undrar varför) men där fanns även fisk som troligen skulle dött knall fall om de koppades in till "rätt" vtn. Många växter va 100% döda. Vi frågade faktiskt varför det va så j-a vidrigt å svaret vi fick var att fiskförsäljningen låg nere vid den här tiden på året!!
        Roligt var också deras "showkar" (men man såg faktiskt bakgrunden i det karet!)- Malawisoppa fullt av fuelleborni/zebra-korsningar.

Tror de blir svårslagna.

Åt en Pizza i Nävekvarn i sommras. Där fanns det lite Discuskar. Rätt vidriga de också men långt ifrån de i K-holm.Av nån anledning tog jag mig en sniff i matningshålet å fick mig en rejäl "smäll" å ryckte till. Stank som av brottar-amoniak!! Hade jag inte varit så j-a hungrig hade jag gått tebax med pizzan...
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• endymion

Visst man har ibland otur när det gäller fisk. Men det finns ju affärer som misssköter sig konstant. Jag känner till en affär i Östergötland där det brukar se ut som skit. Iaf alla gånger jag har varit där ca 5 ggr. Det ska ju till extremt mycket otur för att det ska se illa ut vid fem helt olika tillfällen.

Det finns ju affärer där man aldrig hittar död eller vanskapt fisk. Och i vissa affärer är det ju varje gång man är där.

Kommentar

• HåkanM
            NCS Medlem

• November 2005
            • 1296

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
            Helt korrekt!

Kan bara referera till min arbetsplats. Är otroligt tacksam de gånger folk ser att något står på tok, det är en omöjlighet att ha 100% koll på 140 kar, varje dag. Tycker det är otroligt lågt om man går så långt att man tar kontakt med djurskyddsinspektionen utan att prata med personalen. Då är det snarare så att man vill butiken något illa. Man vill väl bara att det ska se bättre ut i karen och att fiskarna ska må bra?
            Ja Alexander, du kan vara lugn, jag kommer att hålla koll på dina burkar och
            hittils har de varit i utmärkt skick med många intressanta invånare.
            Det enda jag kan klaga på ,( tom värre än döda fiskar) är de obefintliga
            fiskarna som lyser med sin frånvaro i burkarna , tex VF praktbarber.....

Kommentar

• HenrikV
              Användare
              • February 2007
              • 697

Ursprungligen postat av HåkanM
              Ja Alexander, du kan vara lugn, jag kommer att hålla koll på dina burkar och
              hittils har de varit i utmärkt skick med många intressanta invånare.
              Det enda jag kan klaga på ,( tom värre än döda fiskar) är de obefintliga
              fiskarna som lyser med sin frånvaro i burkarna , tex VF praktbarber.....
              Och så finns det ju affärer som blandar neontetror och kardinaltetror i samma kar. Eller vad säger du Alex???

Kommentar

Arbetssätt...