kH 3 = ostabilt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    kH 3 = ostabilt?

    Jag är på G - har verklig hausse på akvarieintresset just nu. Hoppas ni står ut!?

    Ytterligare en fråga till nån mer erfaren. I två kar använder jag mitt eget vatten (ja, det gör väl alla, egen brunn menar jag!) utan att tillsätta något extar av medel etc. I dessa kar har jag ett ganska stadigt pH på 6.8-7.5, men aldrig högre kH än 3-4...och egentligen skulle jag väl vara nöjd då, men nyfikenheten...

    Kan man höja kH utan att höja pH? Är det nödvändigt? Och om det är det, hur gör man?

    Nån akvariekemist som vill sätta tänderna i detta? Typ Patrik i Malmö?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Gäst

    #2
    Hej!

    Hej!
    Kör hårt Joe min man och jag har snart akvarier i hela lägenheten nästa månad kommer vi och ha 3 till det porlar härligt från alla filter/ Ann-Mari

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av annmari
      Hej!
      Kör hårt Joe min man och jag har snart akvarier i hela lägenheten nästa månad kommer vi och ha 3 till det porlar härligt från alla filter/ Ann-Mari
      Jag försöker - men just nu undrade jag mest om Kh värden...nån???
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Tycker ditt vatten låter ok. Sjunker KH/pH i karen mellan vattenbyte kanske du får göra något åt saken, annars låt det vara. Saker som funkar ska man inte klydda med!!

        I skrivande stund kommer jag inte på något enkelt sätt som bara ändrar KH men inte ändrar pH. De verkliga nördarna kan blanda till sitt eget vatten så att KH ligger högre vid det pH du har, men då snackar vi osmosvatten samt egna saltblandningar. Dyrt och tidskrävande samt knappast nödvändigt. Vet inte vilket resultat de saltblandningar som finns i butikerna (typ riftlakesalt) ger med vattnet. Misstänker att de innehåller en hel del natriumbikarbonat, och då är det egentligen att kasta pengarna i sjön att trixa med det.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Tycker ditt vatten låter ok. Sjunker KH/pH i karen mellan vattenbyte kanske du får göra något åt saken, annars låt det vara. Saker som funkar ska man inte klydda med!!

          I skrivande stund kommer jag inte på något enkelt sätt som bara ändrar KH men inte ändrar pH. De verkliga nördarna kan blanda till sitt eget vatten så att KH ligger högre vid det pH du har, men då snackar vi osmosvatten samt egna saltblandningar. Dyrt och tidskrävande samt knappast nödvändigt. Vet inte vilket resultat de saltblandningar som finns i butikerna (typ riftlakesalt) ger med vattnet. Misstänker att de innehåller en hel del natriumbikarbonat, och då är det egentligen att kasta pengarna i sjön att trixa med det.

          Hilsen,

          P
          Tack för svar - just du vill jag skulle svara ju. Svaret antyder det jag misstänkte - utan att veta så mycket - och håller helt med att saker som fungerar ska man inte exprimentera med i onödan. Så jag sitter still i båten tills/om något händer! Gött!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          Arbetssätt...