Hur ofta och hur mycket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #46
    Jag byter 30-50% en gång per vecka. Tillsätter lite salt och har börjat med Easy Life sen en månad tillbaka. Verkar som att fiskarna mår bättre efter vattenbyte än de gjorde tidigare, kliar sig mindre och verkar piggare på något sätt.

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

      #47
      [QUOTE=joe;749081]Hur går det med sammanställningen? Än är det väl ett något magert stistiskt underlag, men lite staplar etc. borde välk gå att få fram? Känns som byte en gång/vecka ligger högt i ranking och att volym mellan 30-50% också toppar, känns väl inte så senationellt - men ändå!

      Hej!
      Känns som underlaget är i minsta laget men indikationerna är tydliga.
      Diskus folket byter mest vatten/vecka.
      Sedan följer vi övriga med 30%/vecka.
      Sedan har vi ett antal varannan veckobytare och här byts det rejält på sina håll.
      Hoppas vi får in större underlag och tips o trix. (alltid intressant med div tillsatser, osmos h2o och andra skolor i vattenbytar teknik.) / Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • endymion

        #48
        I lokalen byter jag en gång i veckan mellan 10-50 % beroende på akvarium.

        Hemmakaret byter jag ca 45 % var tredje vecka.

        Jag använder alltid dubbel dos vattenberedning och en matsked bikarbonat per 100 Liter.

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

          #49
          Håller helt med - Anders - alltså, att underlaget är i minsta laget, men tendenserna ändå tydliga. Idag är det måndag och vattenbytardag för mig - så har det varit länge pga jobbet, men kan just nu byta när jag vill - nästan - då jag är pappaledig. Fick ett gott skratt i tråden om vad man lyssnar på till vattenbytet (avseende musik antog de flesta) när Henrik VIII eller nåt så¨nt sa att han oftast lyssnade till sitt tvillingpar som ville hålla i slangen. Jag känner liksom igen det där, även om jag bara har en "hjälpreda".

          Fyll på tråden alla, så att Anders får ett statistiskt underlag!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • February 2008
            • 1032

            #50
            Hej!
            Här kommer en redovisning av tråden:
            Afrika (sjöarna) :här ligger medel och medianvärdet på 30% i veckan
            SA: ligger något högre med 40% i veckan
            Diskus folket byter klart mest vatten tillsammans med yngelkaren som är med.
            Här (läs yngelkaren) byts minst 100% av vattenvolymen ut i veckan.
            Inget som förvånar så här långt. Inte heller det faktum att Afrika folket använder bikarbonat varje vecka. Att det lyssnas på musik och inmundigas en del drycker under tiden är ett bevis på att trivselfaktorn är hög under slabbandet med vatten.
            Mvh Anders
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            Arbetssätt...