Hur ofta och hur mycket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #16
    Ifall det kommer in tillräckligt med info i denna tråden kanske det vore skoj ifall någon orkade summera och göra lite staplar senare.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Lideby
      Användare
      • March 2008
      • 33

      #17
      Byter ca 30-40% av vattnet ca 1 gång i veckan i mitt 720 och tillsätter ingenting där, i mitt uppväxt kar på 75 l byter jag lite mer av vattnet och har även i bikarbonat och salt.

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • February 2008
        • 1032

        #18
        Ursprungligen postat av deelay
        Ifall det kommer in tillräckligt med info i denna tråden kanske det vore skoj ifall någon orkade summera och göra lite staplar senare.
        Hej!
        Ja det är tanken med denna tråd att få en uppsummering. (av undertecknad)
        Vidare så är det intressant att få en helhetssyn på vattenbyten från norr till söder.
        Vatten är utan diskusion det viktigaste i vår hobby. Utan ett bra vatten står vi oss alla utan en chans att hålla våra favoritfiskar.
        Mvh Anders
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #19
          Ursprungligen postat av joe
          De torra karen brukar rätt snart bli våta igen - det finns alltid nån som vill bebo dessa...men visst är det skönt en liten stund när de bara står där och väntar?!

          Tycker det verkar som om några använder lite bikarbonat, behövs inte mer?
          0.5 till 2400 liter, i och för sig 2ggr/vecka, men ändå? 5 dl till dina vattenbyten tycker jag hade varit mer rimligt - eller är det bara i början och nu mer ett slags stöd för stabila värden?

          Ursäkta alla frågor, men utan det lär man sig ju inte!
          Jo du har rätt men har ett KH på 12-15. Pyttsar i bikarb mitt i veckan (jo det är nog lite mer än 0,5dl använder en plastmugg o har inte riktig koll) för vallisnerians skull. Har redan fått luka ur rätt mycke vid två tillfälle.
          PMDD, TMG och bikarb. Det är melodin för Vallisneria de, ja jisses vad dom växer.

          Jo det är ibland kul att ha några kar tomma o liksom fylla dom med ny fisk varje kväll.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Richardi
            Användare
            • April 2007
            • 84

            #20
            Ursprungligen postat av LN
            Jo du har rätt men har ett KH på 12-15. Pyttsar i bikarb mitt i veckan (jo det är nog lite mer än 0,5dl använder en plastmugg o har inte riktig koll) för vallisnerians skull. växer.
            Måste man inte tillsätta bikarbonat i samband med vattenbyte för att det ska ha någon funktion? Har alltid hört att det bara är nytt vatten som kan binda bikarbonat...

            Eller har du i det som typ "näring" eller nåt till växterna, är inte så insatt i det här med växter

            Kommentar

            • Richardi
              Användare
              • April 2007
              • 84

              #21
              kan ju bifoga min vattenbytesintensitet när jag ändå är och skriver i tråden!

              400 liter malawi (Jalo, Firefish, Steveni Taiwan Reef, Trematochromis placodon) - ca 30 % varje vecka, tillsätter bikaronat (ca 0,7 dl - för mycket?)

              240 liter malawi (Big Blotch Masinje, Petrotilapia sp "Yellow") - ca 30 % varje vecka, tillsätter bikarbonat (ca 0,4 dl - för mycket?)

              120 liter yngel - ca 50 % 3 ggr per vecka. Inget bikarbonat...


              /Rick

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #22
                Ursprungligen postat av Richardi
                Måste man inte tillsätta bikarbonat i samband med vattenbyte för att det ska ha någon funktion? Har alltid hört att det bara är nytt vatten som kan binda bikarbonat...

                Eller har du i det som typ "näring" eller nåt till växterna, är inte så insatt i det här med växter
                Jupp har det som kolkälla. Har ingen aning om varför det funkar men funkar gör det. Utan bikarben så växer dom betydligt klenare.

                Ursäkta sidospåret
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Gäst

                  #23
                  Hej!

                  Hej!
                  Wow har precis bytt 50% i diskusakvariet/Ann-Mari

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    #24
                    Ja me Annmari. Alltid trevligt att pyssla med firrarna i lugn o ro en Fredakväll
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

                      #25
                      LN - backa i tråden, jag har en fråga till just dig!

                      Byta på fredag? Njae, inte om man inte vill ha en vattenskada, själv byter jag oftast på måndagar när lillgrabben sover (annars drar han i slangen!!) och de andra två killarna är i skolan. Funklar så länge jag är förälraledig, sen blir det väl kvällar och nätter igen!
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #26
                        Hej!

                        Hej!
                        Håller med dig LN nu har firrarna helgfint trevlig helg på dig LN/Ann-Mari

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

                          #27
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • patrickeriksson
                            Användare
                            • October 2007
                            • 355

                            #28
                            Stora vattenbytardagen är lördag, med ett par öl och hårdrock på hög volym
                            Patrick Eriksson

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #29
                              Ursprungligen postat av patrickeriksson
                              Stora vattenbytardagen är lördag, med ett par öl och hårdrock på hög volym
                              Även om jag troligen har en relativt imponerande hårdrockssamling så lyssnar jag just nu på Kjell Höglund. Jag har allt han någonsin gett ut sedan debuten 1970...
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #30
                                Hej!

                                Hej!
                                En annan är uppvuxen med Credence Clearwater Revivel tacka vet jag Bad moon raising,och gamla hederliga holländska Chocking Blue det var tider det,för och inte tala om svenska Hep Stars/Ann-Mari PS INgen öl här inte men gärna Spendrups pommac

                                Kommentar

                                Arbetssätt...