Hur ofta och hur mycket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • February 2008
    • 1032

    Hur ofta och hur mycket?

    Hej!
    Vissa av oss gör det ofta, andra mer sparsamt. Andra gör det mycket när vissa avstår helt.
    Någon spetsar med medel andra kör naturell.
    Vad handlar denna tråd om?
    Jo, vattenbyte.
    Har precis avslutat veckans vattenbyte då tanken slog mig, hur gör ni andra?
    Denna lilla enkät ämnas att sammanställas och redovisas för att ge en bild av "medel Svensson"

    Hur ofta (ggr/vecka) Hur mycket (% av volymen) H2o berednings medel (j/n)

    Övrigt (bikarbonat/salt mm)

    Mvh Anders
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.
  • Gäst

    #2
    Hej!

    hej!
    Jag byter vatten 4 ggr i veckan åt mina diskus då byter jag 50% per gång,scalarer och diskusyngel får vattenbyten varje dag,fjärilarna en gång i veckan och då 30% lekparet diskus får varanann dag 30%/Ann-Mari

    Kommentar

    • Hogan1
      Användare
      • August 2008
      • 149

      #3
      Huvudakvariet (450 liter) - 1 gång per vecka 30-50%. Tillsätter bikarbonat och salt om/när det behövs.

      Mellanakvariet (150 liter) - 1 gång per vecka 30% - bikarbonat/salt efter behov. Relativt nystartat med låga till måttliga halter av nitrit varför det kan bli ett eller två vattenbyten till per vecka - men då kanske bara 25-30 liter.

      Yngelakvariet (60 liter) - 1 gång per vecka 30%. Bikarbonat och salt vid behov.

      Sjuklingsakvariet (40 liter) 10 liter några gånger per vecka. Bikarbonat och någon matsked salt.
      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

        #4
        Byter enligt följande (oftast):
        310 - huvudkar med Paralabidochromis sp. "rockkribensis" (Victoria), J. Marlieri, T.Irsacae VF samt några ancistrus - 20-40% varje vecka med bikarbonat

        180 - mellankaret - med 1 scalarepar, 9 bilbuksfiskar, en lekgrupp ancistrus (samt ett gäng ofångade avkomma) - 30-50% varje/varannan vecka

        160 - yngelkar med (just nu) bara mängder av ancistrusyngel i olika storlekar - 50-60% 1-2gg/vecka

        30 - lilla yngelkaret med ett gäng J.Marlieri (18 små) - 50% varje vecka (minst) med lite bikarbonat.

        Så gör jag - lite varierar det ju beronde på lek, yngel, och, faktiskt som för de flesta antar jag, hastigheten i livet i övrigt.
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • jannemannen
          Användare
          • July 2004
          • 306

          #5
          I mitt 960 med blandat Tanganyika och Malawi så byter jag ca 30 % en gång per vecka. Om jag slarvar och hoppar över ett vattenbyte, så byter jag lite mer vatten...

          Tillsätter ca 1 matsked bikarbonat per 100 Liter vatten varje gång.

          Mvh/Janne
          Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

          Kommentar

          • patrikflink

            #6
            Birkarbonat, varför?

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av patrikflink
              Birkarbonat, varför?

              Kommentar

              • patrikflink

                #8
                Okey, men jag har då aldrig använt detta och aldrig fått dödsfall eller dylikt och min ciklider har varit pigga och friska samt färgglada. Ca 1 år nu tror jag.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #9
                  Ja byter 50% i veckan i mitt SA 540 kar.
                  O byter 20% i veckan i mitt 2400 liters Tanganyika tillsätter 05dl Bikarb. två ggr i veckan.

                  Övriga kar är torra så där byter ja bara vid behov
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Laban
                    NCS Medlem
                    • January 2013
                    • 195

                    #10
                    Varannan vecka 30%, tillsätter bikarbonat. Ibland har jag slarvat (inte haft tid) och väntat tre veckor utan att jag märkt någon skillnad. Malawi karet har funkat superbra i fyra år, CA är nystartat. Som filtrering har jag filterkuber i
                    i två BTN_moduler med 1000l/h pumphuvuden i M-karet, CA-karet är Juwel Trigon original.

                    (480l malawi + 350l CA)
                    Cheers,
                    Laban

                    "We Fear No Foe" MFC

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      Ja byter 50% i veckan i mitt SA 540 kar.
                      O byter 20% i veckan i mitt 2400 liters Tanganyika tillsätter 05dl Bikarb. två ggr i veckan.

                      Övriga kar är torra så där byter ja bara vid behov
                      De torra karen brukar rätt snart bli våta igen - det finns alltid nån som vill bebo dessa...men visst är det skönt en liten stund när de bara står där och väntar?!

                      Tycker det verkar som om några använder lite bikarbonat, behövs inte mer?
                      0.5 till 2400 liter, i och för sig 2ggr/vecka, men ändå? 5 dl till dina vattenbyten tycker jag hade varit mer rimligt - eller är det bara i början och nu mer ett slags stöd för stabila värden?

                      Ursäkta alla frågor, men utan det lär man sig ju inte!
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • HenrikV
                        Användare
                        • February 2007
                        • 697

                        #12
                        Byter ca. 30-50% i alla karen ungefär varje vecka. Ibland blir det 10 dagar, ibland 6 dagar mellan bytena.
                        Yngelkaren byter jag oftare i. Kanske 2ggr/vecka. ca. 30% där också.
                        Tillsätter bikarbonat och oftast också en skvätt easy-life. (vattenberedningsmedel.)

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Byter ca 25 % i mitt 720 ca 1 gång/vecka tillsätter ca 2 dl bikarbonat

                          Byter ca 20 % i ancistruskaret lite beroende på hur mycket yngel det är, men jag brukar vara tvungen att bottensuga det ungefär varannan dag.

                          Har även ett 180l kar med ett lekpar multispinosa där jag aldrig byter, endast fyller på vid behov, och de leker konstant och ser hur bra som helst ut.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Hej!

                            Hej!
                            Jag tillsätter inget beredningsmedel när jag byter vatten vi har mycket bra diskusvatten i kommun/Ann-Mari

                            Kommentar

                            • lofeman
                              Användare
                              • November 2007
                              • 54

                              #15
                              huvudakvariet, 450L malawi byter jag ca 30% en gång i veckan
                              mellanakvariet, 200L Viktoria byter jag 15-20% varannan vecka (glesbefolkat)
                              yngelakvariet, 100L 15-20% varje vecka (mycket växter)

                              tillsätter alltid bikarbonat, ca 1,5 msk/100L vatten.
                              salt varannat vattenbyte.

                              /Arvid

                              Kommentar

                              Arbetssätt...