Omsiliconering - snygga kanter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • December 2007
    • 517

Ursprungligen postat av joe
    Kanske det - är inte kanonnöjd precis med "tumstocksförslaget" - det var därför jag frågade!. Men slavids förslag att värma och runda kanske - men går det verkligen att värma och runda en Slimeline...? 1 cm tjock!?
    ja... fast du för karva böort lite åp baksidan så den nlir tunnare, sen kan du förstärka upp med silikon igen... jag har skurit isär slimline och sen värmt och byggt en grotta till mina geckos på det sättet...
    540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• slarvid
      Användare
      • December 2007
      • 517

Hade ett par spillbitar av BTN slimeline och funderade om jag kunde använda dom till nått(ca 60x10cm).Funderar på att bygga en terass Jag ville få dom formbara så jag skrapade,skar bort den gråa porösa ytan(frigolitmassan på baksidan(sparar ca 1 cm nertill av frigolitmassan för att fixera dom på nått sätt).Vill minska

kolla den här!
      540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

Ursprungligen postat av slarvid
        Ok - verkar möjligt och intressant. Men det där med giftiga gaser känns mindre lustigt. Ska trots allt fundera vidare på nån konstruktion där man slipper just dem (gaserna alltså!) - och egentligen, allt är ju snyggare än en blaffig innerpump eller ett PH med blå filtermatta...eller hur. Men tack för tipset!
        MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

och egentligen, allt är ju snyggare än en blaffig innerpump eller ett PH med blå filtermatta...eller hur. Men tack för tipset!
          Finns ju svart filtermatta!
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• joe
            Användare
            • June 2006
            • 1451

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Finns ju svart filtermatta!
            Sant - Wilhelm - sant...kanske det går att använda, men jag släpper nog inte slimlineidén helt. Tros det ska gå att få till något som blir bra (utan att behöva utsätta sig för gaserna). Postar kanske lite bilder i en annan tråd när det väl blir färdigt...
            MVH - joe

Kommentar

• slarvid
              Användare
              • December 2007
              • 517

Sant - Wilhelm - sant...kanske det går att använda, men jag släpper nog inte slimlineidén helt. Tros det ska gå att få till något som blir bra (utan att behöva utsätta sig för gaserna). Postar kanske lite bilder i en annan tråd när det väl blir färdigt...
              fast jag märkte inga gaser... körde med värmepuffra på!!! luktade lite brändplast, men det är ju inte i närheten av akvariesilikonet
              540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

fast jag märkte inga gaser... körde med värmepuffra på!!! luktade lite brändplast, men det är ju inte i närheten av akvariesilikonet
                Hmmm. - det är ju inte alltid man märker såna där rackare...men det var säkert OK slavid, hur som helst inga stora mängder, !! Men jag är nog mer den försiktiga typen. Kanske överdrivet, men bätrre det än....
                MVH - joe

Kommentar

• slarvid
                  Användare
                  • December 2007
                  • 517

hmm... köp massa glasstavar o silikoner enl samma modell som den ja babbla om förut (bygg en halvmåne) och sen spackla utsidan med svart silikon... kanske ev strö sand över... värsta julpysslet ju!!!
                  540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

hmm... köp massa glasstavar o silikoner enl samma modell som den ja babbla om förut (bygg en halvmåne) och sen spackla utsidan med svart silikon... kanske ev strö sand över... värsta julpysslet ju!!!
                    ??? Borde jag förstå?
                    MVH - joe

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Tror gaserna gjorde slarvid lite dimmig
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• slarvid
                        Användare
                        • December 2007
                        • 517

haha... ja.. in i dimman... menade att bygga samma figur som ja svamlade om förut i slimline, fast nu med glas... fast glas är ju svårt att böja om man inte har tokvärmepuffra hemma, så då tänkte jag man kunde köpa typ glasstavar som är 3cm x karets höjd och och byga en rundad filterkammare i bakkant mellan 2 hörn med ett i mellan. Sen för att dölja det, spackla up kammaren med svart silikon, ev hälla sand.... kolla den här tråden http://www.ciklid.org/forum/showthre...t=58820&page=2
                        540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Men då är det ju enklare med en plexiglasskiva eller akrylplast.
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

haha... ja.. in i dimman... menade att bygga samma figur som ja svamlade om förut i slimline, fast nu med glas... fast glas är ju svårt att böja om man inte har tokvärmepuffra hemma, så då tänkte jag man kunde köpa typ glasstavar som är 3cm x karets höjd och och byga en rundad filterkammare i bakkant mellan 2 hörn med ett i mellan. Sen för att dölja det, spackla up kammaren med svart silikon, ev hälla sand.... kolla den här tråden http://www.ciklid.org/forum/showthre...t=58820&page=2

Med tråden förstod jag lite mer - men dimman har nog inte lättat helt. Du får väl posta några bilder när du julpysslat färdigt! Lycka till!
                            MVH - joe

Kommentar

• William
                              Användare
                              • December 2006
                              • 93

För att spinna vidare och kanske ge någon mer idé kan du ju skaffa en btn-modul istället för slimline. Den är ju enkel att såga på kanterna så att den ligger perfekt mot två eller tre rutor eller hur man nu vill ha det. Med höjden på karet bör man få ner en modul som har stor filterkapacitet också tycker jag.

Kommentar

• joe
                                Användare
                                • June 2006
                                • 1451

Ursprungligen postat av William
                                För att spinna vidare och kanske ge någon mer idé kan du ju skaffa en btn-modul istället för slimline. Den är ju enkel att såga på kanterna så att den ligger perfekt mot två eller tre rutor eller hur man nu vill ha det. Med höjden på karet bör man få ner en modul som har stor filterkapacitet också tycker jag.
                                Har absolut varit inne på den idén - och ska spana lite i helgen. Tänkte att jag kanske skulle kunna dela en stor - som du är inne på - och få en för filter på en sida och ytterligare en del till bakgrund och sen nåt som "berg" på botten. Tack för tipset - tanken, anledningen att jag talat mycket slimline är ju bl.a också priset...men va..!
                                MVH - joe

Kommentar

Arbetssätt...